چند توصیه بورسی به دولت چهاردهم

یک کارشناس مسائل اقتصادی به دولت چهاردهم پیشنهاد کرد، اعتماد از دست رفته به بازار سرمایه را احیاء و از دخل و تصرف در این بازار خودداری کند.
کد خبر: ۱۱۷۵۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰ 13 July 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، دکتر علی حیات‌نیا گفت: دولت چهاردهم باید احیاء و تقویت بازار سرمایه را به عنوان یک راهبرد جدی و اساسی در دستور کار داشته باشد تا روند صعودی بازار سرمایه ادامه‌دار شود.

وی از بازار سرمایه به عنوان یک دماسنج اقتصادی یاد کرد که نشان دهنده وضعیت سلامت اقتصاد است و افزود: بازار سرمایه در تمام دنیا یک ظرفیت بسیار خوب برای تجمیع سرمایه‌های خرد و استفاده از آن برای تامین مالی بخش تولید است، اما در کشور ما بعد از ریزشی که سال ۱۳۹۹ در بازار سرمایه رخ داد، اعتماد و به عبارتی سرمایه اجتماعی این بازار افول کرد و در سال‌های اخیر نیز علی‌رغم اقدامات مقطعی که صورت گرفت، این سرمایه احیاء نشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اولین کاری که دولت چهاردهم برای بازار سرمایه باید انجام دهد را احیاء این سرمایه اجتماعی و جلب اعتماد دوباره فعالین بازار سرمایه اعلام کرد.

حیات‌نیا اظهار کرد: در گام بعدی لازم است دولت از هرگونه قیمت‌گذاری دستوری و دخالت در بازار سرمایه خودداری کند، زیرا بازار سرمایه نقش خودتنظیمی دارد و باید متناسب با عوامل اقتصادی کلان تغییر کند.

وی معتقد است، عدم دخل و تصرف دولت در بازار سرمایه نه تنها موجب رقابتی شدن بازار خواهد شد، بلکه شفافیت را نیز به بازار برمی‌گرداند.

این کارشناس مسائل اقتصادی محدود شدن دامنه نوسان بازار سرمایه در سال‌های اخیر را نیز از دیگر چالش‌های پیش‌روی این بازار برشمرد که باید رفع شود و خاطرنشان کرد: پدیده «صف‌نشینی» و کاهش نقدشوندگی از پیامدهای محدود شدن دامنه نوسان بود که دولت چهاردهم باید در این خصوص تدابیری بیاندیشد.

پیشنهاد دیگر حیات‌نیا به دولت چهاردهم برای بهبود وضعیت بازار سرمایه واگذاری سهام خصولتی و دولتی به بخش خصوصی واقعی بود.

وی با بیان اینکه دولت چهاردهم باید کارکرد واقعی بازار سرمایه که کمک به تامین مالی پروژه‌ها و شرکت‌هاست را نیز احیاء کند، تاکید کرد: لازم است فضا برای ورود تعداد بیشتری از شرکت‌ها به بازار و عرضه‌ اولیه‌های متعدد فراهم شود تا هم شاهد افزایش عمق بازار باشیم، هم به تقویت بنیه اقتصادی بخش تولید کمک شود و هم مردم انگیزه بیشتری برای ورود به بازار سرمایه داشته باشند.

این کارشناس مسائل اقتصادی بر لزوم مدیریت سایر بازارهای موازی بورس و ایجاد تعادل بین این بازارها چه در حوزه پول و چه کالا نیز تاکید کرد و ادامه داد: برای نمونه افزایش سود سپرده‌های بانکی از تصمیمات اشتباهی بود که سرمایه‌های مردم را از بازار سرمایه به سمت بانک‌ها سوق داد و این رویه باید اصلاح شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار