یک مسئول:

خانواده‌ها آموزش در سنین پایین را در کودکان مبتلا به «اُتیسم» جدی بگیرند

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه از خانواده‌ها خواست آموزش در سنین پایین را در کودکان مبتلا به «اُتیسم» جدی بگیرند.
کد خبر: ۱۱۷۵۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۱ 10 July 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، علی محمدبیگی با بیان اینکه کودکان مبتلا به اتیسم دارای علائم بیش حسی یا کم حسی هستند، گفت: کودکان مبتلا به اتیسم دارای مشکلات شناختی و تمرکز بوده و اغلب در گفتار هم مشکل دارند.

وی اضافه کرد: اتیسم، بیماری نیست که با دارو یا جراحی درمان شود. اتیسم یک اختلال است که قابل‌درمان نیست، اما می‌توان به فرد آموزش داد یا مهارت‌های جدیدی را به او آموخت و از این طریق رفتارهای بد، نامناسب و خطرناک را در او کاهش و در مقابل  رفتارهای مفید و مثبت را افزایش داد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه تشخیص زودهنگام نقش کلیدی در مدیریت مشکل کودکان اتیسمی دارد، گفت: سنین بین دو تا هفت سالگی بهترین زمان برای توانبخشی و آموزش کودکان دارای این اختلال است و هرچه زمان بگذرد چون مغز در حال رشد است، فرایند مدیریت اختلال با مشکلات بیشتری همراه می‌شود.

محمدبیگی با بیان اینکه هر چه تشخیص و مدیریت بیماری زودتر شروع شود شانس کمک به کودک دارای اختلال اتیسم بیشتر می‌شود، تاکید کرد: چالشی که خانواده‌های دارای فرزند اتیسمی با آن مواجه هستند، این است که اغلب تشخیص بیماری در فرزندشان را قبول نکرده  و همین مسئله سبب می‌شود آنها زمان مناسب برای مدیریت این اختلال را از دست بدهند.

محمدبیگی با بیان اینکه اولین کاری که خانواده‌های دارای فرزند اتیسمی باید انجام بدهند این است که بپذیرند فرزندشان مشکل داشته و نیاز به حمایت‌ها و آموزش‌های ویژه دارد، ادامه داد: از خانواده‌ها انتظار داریم در مواردی که فرزندشان مشکل دار تشخیص داده می‌شود، با مجموعه آموزش و پرورش همکاری لازم را برای آموزش فرزندشان داشته باشند.

وی با بیان اینکه در سنین پایین روند مدیریت اختلال و توانبخشی بر پایه گفتاردرمانی، بازی‌درمانی و ... انجام می‌شود، گفت: در موارد خفیف با شناسایی و مداخله به هنگام، این اختلال به طور کامل کنترل و کودک زندگی عادی خواهد داشت.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به شناسایی یازده کودک اتیسمی در ارزیابی‌های بدو ورود به مدرسه در سال تحصیلی گذشته، گفت: امیدواریم در سال تحصیلی جدید شاهد کمتر شدن تعداد نوآموزان مبتلا به اتیسم باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار