معاون دادگستری کرمانشاه:

حقوق بشر فارغ از اعتقادات هر شخصی، حق همه انسان ها است

معاون دادگستری کرمانشاه گفت: در حقوق و قوانین، حق یک سلطه و اقتدار است که قانون فردی را در برابر دیگران نسبت به موضوعی دارای حق یا عدم حق می‌داند.
کد خبر: ۱۱۷۵۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶ 10 July 2024
به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه نیکزاد عباسی دیروز سه‌شنبه (۱۹ تیرماه) در نشست خبری به مناسبت هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی در سالن شهید قدوسی دادگستری کرمانشاه، اظهار کرد: زمانی که بحث از حقوق بشر می‌شود مفهومی فراتر از یک حق ساده است که اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر فرد به طور ذاتی دارای آن است که مهمترین آن‌ها کرامت انسانی، احترام به آزادی فردی، حق تعیین سرنوشت، حق داشتن امنیت و بقا است که لازمه زیستن است‌. 
 
وی افزود: تفاوتی که در حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر غربی به ویژه آمریکایی وجود دارد، این است که در دیدگاه اندیشمندان اسلامی از واژه حقوق‌ انسانی استفاده نمی‌شود، از دیدگاه اندیشمندان منظور از انسان کسی است که دارای فضایل اخلاقی، جایگاه ویژه، فضیلت و رفتار نیک باشد. 
 
معاون دادگستری کرمانشاه تصریح کرد: منظور از بشر تمایز از سایر موجودات فارغ از خوب یا بد بودن، صفات، نژاد، رنگ پوست، اعتقادات شخصی و محل زندگی است و صرفا چون هر کسی بشر است پس دارای حقوق بشر است.
 
وی ادامه داد: در اسلام و قانون اساسی بدون توجه به نژاد، زبان و رنگ پوست برای تمامی افراد حقوق بشر در نظر گرفته شده است اما در آمریکا اینطور نیست و نژاد و رنگ پوست و تفکرات شخصی در حقوق بشر آمریکایی نمود عینی و جدی دارد.
 
عباسی در پایان تفاوت بین حقوق بشر اسلامی و آمریکایی را اینگونه بیان کرد: اعتقاد اندیشمندان ما بر این است که حقوق بشر یک امر فطری و ذاتی است و اقدامات افراد، دانشمندان، علما و حقوقدانان جنبه کشفی دارد نه جنبه ایجادی و در حقوق بشر آمریکایی اعتقاد بر این است که این حقوق ایجادی و تولیدی است و محصول فکر جمعی است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار