امام جمعه کرمانشاه: 

لزوم تبیین امر به معروف در جامعه/امام حسین (ع) مظهر امر به معروف و نهی از منکر است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت: از آیات شریفه قرآن اینطور برمی‌آید که امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه است.
کد خبر: ۱۱۷۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸ 10 July 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، گردهمایی جهاد تبیین ویژه فعالان امر به معروف و نهی از منکر روز گذشته سه شنبه (۱۹ تیرماه) در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه برگزار شد.
 
آیت الله حبیب الله غفوری امام جمعه کرمانشاه در این گردهمایی، اظهار کرد: روز سوم محرم و ایام سوگواری امام حسین (ع) است و چه نیکو این‌ ایام به عنوان امر به معروف و نهی از منکر نام گرفته است؛ هم روز امر به معروف و نهی از منکر هم کل این ایام به نوعی مناسب برای تبلیغ و تببین عنصر امر به معروف و نهی از منکر است که در قیام امام حسین (ع) جایگاه ویژه‌ای دارد. 
 
وی ضمن تشکر از اساتید و روحانیت و مدعوین حاضر در جلسه افزود: از عمق وجود و به سهم خودم دعاگوی شما خواهران و برادران هستم؛ شما در خط مقدم جبهه معرفت و جبهه تبلیغ و تبیین حضور دارید و صرف حضور شما در این عرصه تعیین کننده است؛ همین که عنوان امر به معروف و نهی از منکر سپاهی و یارانی مثل شما را دارد خود این امر مهمی است و قابل توجه و  تقدیر و تحسین است.
 
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه تصریح کرد: انسان باید معروف و منکر را بشناسد، زیرا اگر معروف را نشناسد و چیزی را به خیال اینکه منکر است از آن نهی کند و به خیال اینکه معروف است به آن امر کند در حالی که نیست این خودش به نوعی منکر است.
 
وی اضافه کرد: پس علم، معرفت، دانش و آشنایی بسیار مهم هستند و لذا یاران امر به معروف و نهی از منکر باید اهل مطالعه باشند، کلاس بروند و آموزش ببینند، باید با دانش کافی در این عرصه حضور پیدا کنند؛ عمل گرایی خوب است اما باید مبتنی بر دانش باشد و باید شروط به امر به معروف و نهی از منکر توجه شود.
 
وی بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که در همین مراتب امر به معروف و نهی از منکر ما توجه داشته باشیم که ما در کجای این مطلب قرار داریم و اکنون وظیفه ما چیست.
 
غفوری خاطرنشان کرد: مرتبه قلبی بر همه انسان‌ها واجب است، اینکه در قلبشان‌ از منکر متنفر باشد و نسبت به معروف علاقه و محبت و عشق داشته باشند، وقتی مي‌بينند معروفی انجام می‌شود مسرور شوند و وقتی منکری انجام می‌شود حقيقتاً از درون ناراحت شوند، اما مرتبه زبانی این منوط به آن شروط است، اگر شروط فراهم نشود آن هم واجب نیست. 
 
امام جمعه کرمانشاه در ادامه گفت: اما مرحله عملی، در زمانی که نظام جمهوری اسلامی دایر و مستقر است و مستحکم و پابرجاست مرحله عملی وظیفه حاکمیت است.
 
وی ادامه داد: براساس قانون و براساس آنچه حاکمیت فرموده در مدار خودش باید قرار بگیرد و البته مصادیق معروف و منکر هم مهم است، اگر اصل اسلام در خطر باشد اینجا جایی است که تمام آن شروط کنار می‌رود و حتی خطر جانی و مالی، خطر آبرویی هم برای انسان داشته باشد امر به معروف و نهی از منکر واجب است. 
 
وی بیان کرد: مصداقش وجود امام حسین (ع) است، قرار است جان بدهد، فرزند بدهد، برادران و خواهر زاده و برادر زاده را بدهد و خودش هم شهید شود و فرزندان امیرالمؤمنین به اسارت بروند ولی واجب است چون اصل اسلام در خطر است؛ امام جان خود را برای حفظ اصل اسلام که در خطر است گذاشته است بنابراین آن شروط کنار می‌رود؛ شناخت مصداق و موقعیت، شناخت مطلب، شناخت منکر و معروف تاثیرگذار است. 
 
غفوری گفت: اصحاب امر به معروف و نهی از منکر باید به شدت در این زمان اهل بصیرت باشند عمق قضایا را ببینند؛ در بعضی از مسائل دشمن یک منکر بزرگتر را هدف قرار داده و آن را می‌خواهد از طریق منکر دیگری اجرا کند؛ بزرگترین معروف حاکمیت اسلامی است از این رو امام فرمودند حفظ نظام از واجبات است و بزرگترین منکر حکومت طاغوت است؛ امام خمینی (ره) فرمودند ما همه باید فدای اسلام شویم چون حفظ نظام از اوجب واجبات است. 
 
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه استان کرمانشاه خاطرنشان‌ کرد: بزرگترین معروفی که آرزوی انبیا و اولیا بوده است و حالا به برکت خون‌های شهدا بزرگترین معروف به پا شده است که اهل بیت برای آن قیام کردند و ما منتظر روزی هستیم که امام زمان عجل الله ظهور کنند و این حاکمیت جهانی را برپا کنند.
 
وی اضافه کرد: دشمن برای آن طراحی و نقشه می‌کشد، همین ایام اخیر بود که رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی فرمودند دشمن دائم نقشه می‌کشد؛ به یک عده‌ای پول می‌دهند که بی‌حجاب به خیابان بیایند و تبرج کنند برای اینکه می‌دانند که جامعه ما، جامعه عفیف است به دنبال ایجاد یک دو قطبی بین متدینین و بین کسانی که در ظاهر تبرج می‌کنند هستند.
 
وی افزود: با دو قطبی شدن، اختلاف بین مردم شکل می‌گیرد، مردم به جان هم می‌افتند و خود و بقیه را از بین می‌برند؛ رهبر می‌فرماید کسانی هم که در حجابشان ضعف دارند علاقه‌مند به جمهوری اسلامی هستند؛ در تشييع جنازه سردار سلیمانی شرکت کردند، شبهای قدر اشک می‌ریزند، ایشان فرمودند من به حالشان غبطه می‌خورم این یعنی عمق بصیرت رهبر، که ما دشمن را می‌شناسيم و از نقشه‌ها باخبریم و هم ملت خودمان را می‌شناسيم؛ مسئله حجاب حل خواهد شد. 
 
غفوری بیان کرد: بحث حجاب یک امر فرهنگی، اعتقادی و درونی است و مسیرش تبیین است؛ همانطور که آقا فرموند تبیین فریضه مهم و قطعی است به دلیل اینکه آقا قبل از اجرای نقشه دشمن، آن را می‌بیند؛ لذا راه حل آن را ارائه می‌کند. 
 
وی افزود: بعد از بصیرت، غیرت دینی شرط لازم است که اصحاب امر به معروف و نهی از منکر باید در اوج غیرت باشند. 
 
غفوری در پایان بیان کرد: این نظام مقدس، مؤید به تأییدات الهی و دعای ذاکیه وجود مقدس حضرت ولی عصر (عج) و تأییدات و هدایت‌های مستمر آن حضرت است؛ همه شما که در این جبهه حضور دارید مؤید به دعاها و ذاکیه‌های آن حضرت هستید.‌
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار