منادی: ساده ترین راه احیای دریاچه ارومیه جایگزینی شغل کشاورزی است

رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که با سدسازی و افزایش تولیدات کشاورزی، نمی‌توان انتظار نفس کشیدن از دریاچه ارومیه داشت، گفت: ساده ترین راه برای حل مشکل احیای دریاچه ارومیه، جمع آوری کشاورزی و جایگزینی آن با شغل‌های دیگر در منطقه بوده و حاکمیت نیز در این راستا وظیفه اشتغالزایی دارد.
کد خبر: ۱۱۸۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵ 29 August 2024

به گزارش تابناک آذربایجان شرقی، علیرضا منادی عصر دیروز در اختتامیه همایش ملی ایده ها و راهکارهای نوین در توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار شد، گفت: نیاز به برگزاری چنین رویدادهایی در مراکز علمی داریم زیرا دانشگاه باید به دنبال حل مسئله باشد.

وی با بیان این‌که یکی از مهمترین مشکلات استان و حتی دنیا، خشکسالی دریاچه ارومیه است که ارزش آن به اندازه نقاط تعادل دنیا مهم است، افزود: بخش مهمی از دلیل خشکسالی دریاچه مربوط به سوءمدیریت می‌شود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه که منجر به نتیجه مطلوب نشد، گفت: قرآن کریم یک تئوری بسیار مهمی مطرح می‌کند و می‌گوید «حیات همه چیز در آب است» اما تا به امروز نتوانستیم با این آب، خوب و مهربانانه برخورد کنیم.

منادی: ساده ترین راه احیای دریاچه ارومیه جایگزینی شغل کشاورزی است

منادی با بیان این‌که تعداد ۱۰۰ سد در حوضه دریاچه ارومیه ساخته شده و حقابه دریاچه را از بین برده است، خاطرنشان کرد: روزگاری در اطراف این حوضه به میزان ۲ میلیون تن محصولات کشاورزی با مصرف ۲ میلیارد مترمکعب آب تولید می‌شد اما آذربایجان غربی به یکباره میزان تولیدات این حوضه را ۱۰ میلیون تن و مصرف آب را ۱۰ میلیارد مترمکعب افزایش داد.

وی با اشاره به این‌که پروژه انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه و دشت تبریز نیازمند اعتبار و سرمایه گذاری صنایع است، گفت: رییس دولت چهاردهم که پیش از این نماینده مردم تبریز بوده، نسبت به مشکلات این منطقه و به خصوص دریاچه ارومیه آگاه است و امیدواریم اقدامات اساسی در راستای حل این مشکل انجام بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار