امام جمعه تبریز: ترویج خرافات به نام ادبیات آئینی مذموم است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با انتقاد از تلاش عده ای معدود برای اشاعه خرافات در مراسم دینی و مذهبی، گفت: ترویج خرافات به نام ادبیات آئینی در منابر و میان عده ای از شعرا مذموم است.
کد خبر: ۱۱۸۰۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸ 12 August 2024

به گزارش تابناک آذربایجان شرقی، حجت الاسلام احمد مطهری اصل در آئین اختتامیه کنگره منطقه ای شعر محرم با اشاره به ظرفیت های ابزار هنری چون شعر در انتقال مفاهیم دینی به جامعه و نسل جوان، افزود: گاهی تصور می شود شعرای قدیمی تنها مطلبی را به نظم کشیده اند، در حالیکه آنان از زبان شعر برای بیان مفاهیم و موضوعاتی استفاده می کردند که شاید بیان آنها به زبان معمول و نثر نه ممکن بود و نه اثرگذاری لازم را داشت.

وی پرداختن به معارف و مفاهیم ارزشمند را رسالت مهم شعرا دانست و اظهار کرد: شعرا و فعالان عرصه شعر و هنر باید نسبت به نهادینه کردن اصل توجه به مفاهیم والای معنوی و عرفانی در شعر شعرای جوان اهتمام کنند.

حجت الاسلام مطهری اصل با انتقاد از برخی رویکردها در تقابل با آسیب شناسی حوزه های دین و ادبیات آئینی، یادآور شد: متاسفانه به دلیل بی توجهی به این مهم شاهد ترویج برخی خرافات به اسم ادبیات آئینی در اشعار برخی شعرا و حتی برخی منابر هستیم.

به گفته وی آسیب شناسی در این خصوص باید توسط خود اهالی شعر و ادبیات آیینی صورت بگیرد، چون در صورت بی توجهی به این امر مهم در آینده شاهد رنگ باختن اشعار و منابع اصیل قدیمی و جایگزینی آنها با ادبیات سطحی و نثر خواهیم بود.

امام جمعه تبریز رسیدن به نقطه مطلوب در ادبیات آئینی را نیازمند تدبر، مطالعه و درک چنین معارف و مفاهیم ارزشمند برشمرد و گفت: غفلت از چنین ملزومات را می توان علت تولید آثار و اشعاری سبک و بدون محتوا و نزدیک به زبان محاوره و نثر دانست، در حالیکه اشعار شعرایی چون سعدی و حافظ حتی ابزاری برای تبیین و انتقال مفاهیم سنگین فلسفی توسط اهالی منبر و علما بوده است.

حجت الاسلام مطهری اصل ادامه داد: بر همین اساس می طلبد که خود شعرا و فعالان عرصه شعر و هنر نسبت به نهادینه کردن لزوم توجه به مفاهیم والای معنوی و عرفانی در شعر شعرای جوان اهتمام کنند تا از آسیب هایی چون ارائه ذهنیات فردی تحت عنوان بیان حال به ویژه در مورد انبیا و اولیای الهی و از جمله حضرت اباعبدالله الحسین (ع) جلوگیری شود.

وی انتقال مفاهیم و محتوای ارزشمند در قالب شعر را مهمترین رسالت هنرمندان این عرصه دانست و رسیدن به چنین مرحله و جایگاهی از سوی شعرای جوان را نیازمند هدایت و راهنمایی اساتید این عرصه و مطالعه عمیق و کاربردی بیان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار