دستگاه های قضایی و امنیتی اضلاع جدید مقابله با آتش سوزی می‌شوند؟

اگر وجود چنین مواردی را محتمل بدانیم، بسیار ضروری است که دستگاه‌های امنیتی برای شناسایی و دستگاه قضایی برای جرم انگاری و برخورد قهری با این گونه جرائم، به صورت فعال وارد میدان شوند.
کد خبر: ۱۱۸۰۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱ 14 August 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، روز گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر مصدومیت مدیر کل مدیریت بحران در عملیات‌های اطفاء حریق که این روز‌ها نقل محافل، فضای مجازی و رسانه‌ای کهگیلویه و بویراحمد شده است. البته در آتش سوزی های متعدد علاوه بر این مورد بسیاری از مصدومیت ها و اتفاقات ناگوار دیگر هم رخ داده ضمن اینکه خسارات بعضا جبران ناپذیری هم بر جنگل ها ، مراتع و حیات وحش وارد شده است .

شاید اینگونه بیان شود که در این فصل سال آن هم اگر بهار و زمستانی پر بارش وجود داشته باشد، طبیعی است، اما تعدد و گستردگی این آتش سوزی‌ها و بررسی برخی جزئیات نشان می‌دهد که ماجرای حریق مراتع و جنگل‌ها از شرایط معمول خود فراتر رفته و بعضا عمدی به نظر می‌رسد.
تا قبل از این عمدی بودن آتش سوزی به موارد زمین‌خواری و یا دست درازی به طبیعت تعبیر می‌شد، اما اخیرا در یکی از شهرستان‌ها با توجه به تعدد و گستردگی آتش سوزی‌ها و واکنش نماینده مردم در مجلس مبنی بر احتمال عمدی بودن آن‌ها، شائبه جدیدی به این اتفاقات اضافه شد که اگر وجود چنین مواردی را محتمل بدانیم، بسیار ضروری است که دستگاه‌های امنیتی برای شناسایی و دستگاه قضایی برای جرم انگاری و برخورد قهری با این گونه جرائم، به صورت فعال وارد میدان شوند.
اهمیت توجه جدی‌تر به موضوع آتش سوزی‌ها در حوزه زاگرس را استاد دانشگاه تهران و فعال محیط اینگونه بیان می‌کند که باید ایجاد آتش در اکوسیستم‌های حساس را جرم انگاری کنیم تا ضمن شناسایی ریشه‌های آتش سوزی‌های عمدی، برخورد‌های اثرگذار با آنها صورت گیرد.

"حسین آخانی" در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: باید جلوی ایجاد آتش در مناطق حساس گرفته شود چرا که همین عمل جرم است و در همه جای جهان هم اتش سوزی عمدی در مناطق حساس جرم تلقی می‌شود.

آخانی یادآور شد: ۲ سازمان متفاوت منابع طبیعی و محیط زیست هنوز وظیفه آنها در مورد این موضوع‌ها به خصوص آتش سوزی جنگل‌ها روشن نیست و به نظر می‌رسد که با این آتش سوزی‌های فزاینده ماجرا جدی گرفته نمی‌شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: این ۲ سازمان باید با همکاری همدیگر لایحه‌ای به دولت برای تصویب در مجلس ارایه کنند مبنی بر اینکه در اکوسیستم‌های حساس هرگونه روشن کردن آتش ممنوع شود و مجازات ایجاد آتش نیز مشخص شود.

وی یادآور شد: حتی فردی که به قصد تهیه غذا در این مناطق آتشی روشن کند همین عمل هم جرم است و باید جلوی آن گرفته شود که لازمه آن جرم انگاری برای این گونی آتش سوزی هاست کما اینکه در کشور‌ها برای روشن کردن آتش در مناطق حساس جریمه‌های سنگینی دارند.

این فعال محیط زیست با اشاره به دیگر راهکار‌های پیشگیری از ایجاد آتش در مناطق حساس افزود: ما نیازمند آموزش‌های جدی برای مردم، جوامع محلی و مدارس هستیم که علاوه بر این باید ریشه‌های آتش سوزی‌های عمدی شناسایی و برخورد‌های اثرگذار صورت گیرد.

آخانی ضمن مخالفت با حضور مردم عادی در خاموش کردن آتش جنگل ها، تصریح کرد: ایجاد ناوگان مجهز برای مدیریت و خاموش کردن آتش سوزی‌ها لازم است و با خاموش کردن آتش توسط مردم عادی بدون آموزش و تجهیزات مخالف هستم چرا که جان این افراد در خطر قرار می‌گیرد.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: خاموش کردن آتش با حضور افراد مدیریت شده توام با آموزش و امکانات لازم باشد و حتی خاموش کردن آتش هم باید علمی باشد چرا که جا‌هایی از کوه‌ها امکان حضور افراد برای خاموش کردن آتش ممکن نیست و نباید وارد آنجا شد و این مهم توسط افراد متخصص مشخص می‌شود.

آخانی ادامه داد: در زمان آتش سوزی‌ها در ابتدا پایش هوایی صورت گیرد ومشخص شود که کجا‌ها قابل کنترل است که بر آن مکان‌های قابل کنترل متمرکز شوند و نیرو و امکانات لازم به منطقه اعزام تا بتوانند از سرایت کردن آتش به دیگر نقاط جلوگیری کنند و همه اینها هم نیازمند دانش و امکانات لازم است.

می‌طلبد در کنار سازمان‌های محیط زیست و منابع طبیعی نمایندگان مجلس استان‌های زاگرس نشین به خصوص کهگیلویه وبویراحمد و دیگر استان‌هایی که جنگل انبوه دارند برای حفاظت از جنگل‌ها و پیشگیری از آتش سوزی‌ها مشارکت اثرگذاری در تهیه و تصویب طرح "پیشگیری از آتش سوزی و جرم انگاری بازدارنده" داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار