بهترین معامله یک پسر پس از فوت پدر

جهانی : این اهدا عضو معامله ای بود با خدا و تمامی خانواده از این خرسندیم که اعضاء پدرم توانست جان حتی یک نفر را نجات بدهد .
کد خبر: ۱۱۷۹۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸ 07 August 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، روز گذشته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ازاهدای اعضای بیمار مرگ مغزی ۵۴ ساله به بیماران نیازمند خبر داد.
بنابر گفته محمود شهامت مرحوم سید حسن جهانی ۵۴ ساله از سادات امامزاده نورالدین (ع) و برادر شهید سید کریم جهانی ، در تاریخ‌ ۱۱ مردادماه بدنبال سانحه تصادف دربخش ICU ۲ بیمارستان شهید جلیل بستری شد.
شهامت افزود: به دلیل شرایط حاد وضعیت بیمار، تلاش پزشکان و کارکنان بیمارستان برای نجات او موثر واقع نشد که بعد از تایید مرگ‌ مغزی توسط کمیته تایید مرگ ‌مغزی آن مرکز درمانی، عمل جراحی برای برداشتن  اعضای قابل برداشت بیمار با رضایت خانواده مرحوم، انجام گرفت.
سینا سعیدی، مسئول واحد فراهم آوری پیوند اعضای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم در این زمینه توضیح داد که با حضور تیم پیوند اعضای بیمارستان فوق تخصصی ابو علی سینا شیراز و همکاری تیم پیوند اعضای بیمارستان شهید دکتر جلیل برداشت کبد صبح سه شنبه ۱۶مرداد در اتاق عمل این بیمارستان  انجام شد تا در مرکز فوق تخصصی پیوند ابوعلی سینا شیراز به بیماری نیازمند پیوند زده شود و به او جان تازه ای بخشد.
اما در این بین خانواده مرحوم جهانی که در شرایط اندوه از دست دادن پدر و بزرگ خانواده خود عزادار هستند یکی از بهترین و ماندگارترین تصمیمات را گرفته و ضمن تسلیم در برابر مشیت خداوند اما در همان شرایط روحی رضایت به اهدای اعضای بدن پدر دادند .
اسدالله جهانی فرزند مرحوم سید حسن جهانی در این زمینه و در گفتگویی کوتاه با تابناک کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت که بهترین معامله، معامله با خداست و این اهدا عضو معامله ای بود با خدا و تمامی خانواده از این خرسندیم که اعضاء پدرم توانست جان حتی یک نفر را نجات بدهد .
جهانی ادامه داد : مشیت خداوند برای ما آنچیزی بود که رخ داد بنابراین در برابر این خواست خداوند تسلیم و همیشه به درگاه احدیت خداوند شکرگزار خواهیم بود و از هیچ کوششی برای رضایت خلق که موجب رضایت خداوند خواهد بود دریغ نخواهیم کرد.
جهانی در پایان ، اهدای عضو را از جمله حسنات توصیف و آن را معامله ای پرسود با خداوند توصیف کرد و از همه کسانی که خدای ناکرده با چنین شرایطی مواجه شده یا می شوند خواست که برای رضای خداوند و نجات جان بیماران و پایان دادن به مشقات و سختی های خانواده های آن ها ، در خصوص اهدای عضو پیش قدم شوند تا شامل رضایت خداوند بزرگ شوند .
اهمیت کار اهدای عضو از نگاه امار
در بیشتر مواقع عامه مردم نگاه روشن و دقیقی از اهمیت تصمیم گیری در اقدام یک خانواده به اهدای عضو ندارند، اما توجه دقیق به دو نکته می‌تواند مشخص کننده اهمیت موضوع باشد. اولا رضایت خانواده فرد مرگ مغزی که در بسیاری از موارد خانواده‌ها حاضربه رضایت دادن نیستند و نکته دیگر آمار و ارقام افراد منتظر و چشم به راه این ایثار است که بر اهمیت موضوع می‌افزادید.
بر اساس آنچه که در رسانه‌های رسمی کشور منتشر شده است اکنون حدود ۳۰ هزار ایرانی در لیست انتظار پیوند عضو
قرار دارند و متاسفانه هر ۲ ساعت یک نیازمند پیوند در ایران فوت می‌کند، در حالی که سالانه ۲ هزار فرد مرگ مغزی به دلیل مخالفت خانواده با اهدای عضو، دفن می‌شوند این در حالی است که اکنون شاخص اهدای عضو ایران ۱۳.۲۴ در یک میلیون نفر است که باید این عدد به ۵۰ برسد.
بر اساس آمار رسمی در ایران، از اردیبهشت ۱۳۶۸ و بعد از مجاز شدن اهدای عضو فرد مرگ مغزی، با تلاش تیم اهدا و پیوند و با موافقت ۱۱ هزار خانواده سوگوار فرد مرگ مغزی، حیات دوباره به ۷۳ هزار انسان دیگر پیوند زده شده، اما در کنار این اعداد خوشایند، مخالفت هزاران خانواده دیگر به دلیل بی‌اطلاعی از واقعیت «مرگ مغزی»، باعث شده که تعداد زیادی از بیماران نیازمند پیوند، امید به زندگی دوباره را با خود به گور ببرند.
 امید قبادی؛ نایب‌رییس هیات‌مدیره انجمن «اهدای عضو ایرانیان» در گفتگو با «اعتماد» در بازخوانی چالش‌های متعدد در مسیر اهدای عضو در ایران، می‌گوید که در هر دو یا سه ساعتی که می‌گذرد، یک بیمار نیازمند پیوند در حالی به دلیل کمبود عضو پیوندی فوت می‌کند که هر سال جسد حدود ۲ هزار فرد مرگ مغزی به علت مخالفت خانواده‌شان با اهدای عضو، به خاک سپرده می‌شود در حالی که هر یک نفر از این جمع به خاک سپرده شده، می‌توانست ناجی جان حداقل ۸ انسان دیگر باشد و مقصر از دست رفتن هزاران نفری که در لیست انتظار پیوند، ناامیدانه منتظرند که آغوش به روی مرگ باز کنند، کسی نیست جز مسوولانی که اهمیت فرهنگ‌سازی برای اهدای عضو را نادیده گرفتند.
با گذشت ۳۵ سال از مجاز شدن اهدای اعضای افراد مرگ مغزی، امروز پیوند اعضا در ایران چه وضعی دارد؟
از ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۸ که اولین مجوز پیوند از افراد مرگ مغزی توسط دکتر ایرج فاضل از امام خمینی اخذ شد، تا امروز بالغ بر ۱۱ هزار خانواده به اهدای اعضای عزیزان درگذشته‌شان رضایت داده‌اند و حدود ۷۳ هزار بیمار نیازمند پیوند، از مرگ نجات پیدا کرده‌اند. امروز ایران یکی از ۷۹ کشور دارای نظام اهدای عضو است و از سال ۱۳۹۸ از نظر شاخص اهدای عضو، رتبه اول آسیا هستیم و هر‌ساله در یک مرکز شیراز حدود ۷۰۰ پیوند کبد انجام می‌شود که بابت این تعداد پیوند کبد در یک مرکز هم، رتبه اول جهان هستیم. امروز در ایران پیوند تمام اعضا قابل انجام است و پیوند اعضا در داخل کشور، بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی ارزی و ریالی برای نظام سلامت ایجاد کرده است.
 لازم به توضیح است اعضای قابل اهدا از مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده کوچک، لوزالمعده و کلیه‌هاست و همچنین برخی از بافت‌های بدن (قرنیه، تاندون، پوست، دریچه قلب و...) نیز قابل پیوند است، اما زمان طلایی برای هر یک از اعضا و بافت‌های بدن محدود و متفاوت است. بافت می‌تواند تا ۲۴ یا حتی ۴۸ ساعت بعد از مرگ فرد اهدا شود و نسوجی مانند قرنیه چشم، دریچه قلب، استخوان و تاندون تا ۴۸ ساعت بعد از مرگ مغزی قابل اهداست. دو ریه فقط در ۲۴ ساعت اول و قلب نهایتا ۴۸ تا ۷۲ ساعت اول بعد از مرگ مغزی قابلیت اهدا و پیوند دارند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار