گزارش ویدیویی تابناک کهگیلویه و بویراحمد

سکونتگاه ایمن مطالبه عشایر / ما ایرانی هستیم نه خارجی + فیلم

زندگی که در نگاه اول عادی و معمولی است، اما در صورت نشستن پای حرف این عشایر، تازه متوجه می‌شوید که چه سختی‌هایی را تحمل می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۷۹۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵ 11 August 2024

سکونتگاه ایمن مطالبه عشایر + فیلم

تابناک کهگیلویه و بویراحمد، این روز‌ها عشایر در مناطق ییلاقی یا همان سردسیر به سر می‌برند. گفتن از چگونگی زندگی آن‌ها معمولا قابل درک برای عموم مردم نیست چرا که زندگی عشایری مشکلاتی دارد که فقط به صورت حضوری و بودن و زندگی کردن با آن‌ها حتی برای یک روز، مشخص می‌شود.
بخشی از عشایر کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون در منطقه ییلاقی گرگو زندگی می‌کنند. زندگی که در نگاه اول عادی و معمولی است، اما در صورت نشستن پای حرف این عشایر، تازه متوجه می‌شوید که چه سختی‌هایی را تحمل می‌کنند.
یکی از مهمترین مطالبات عشایر اجازه دولت برای ایجاد سرپناه‌هایی ثابت و مستحکم در یورد‌های زمستانه و تابستانه خود است چرا که به دلیل نبود سرپناه در مواقع بارش باران و وقوع رعد و برق دچار خسارت‌های سنگینی می‌شوند.
آقای زمانی از جمله عشایر گرگو است که به تابناک کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید عشایر هم از همین مردم ایران هستند و نه خارجی بنابراین از دولت انتظار همکاری در رفع مشکلات خود دارند و قرار نیست در حالی که مردم شهر و روستا روز به روز پیشرفت می‌کنند، مردم عشایر پسرفت کنند.

آنچه که مطالبه عشایر است و آنچه دولت برنامه ریزی کرده است 

هر چند در حوزه سکونت گاه های عشایری اقداماتی انجام شده است اما به نظر می رسد آنچه که در حال برنامه ریزی است با آنچه که مورد مطالبه عشایر است تفاوت اساسی دارد .
رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد در تیرماه ۱۴۰۲ طی مصاحبه ای که با خبرگزاری دولت ایرنا داشت ،گفت:براساس برنامه ریزی صورت گرفته شده طرح ساماندهی سکونتگاه های عشایری (ساخت سکوهای نشیمن) با مشارکت امور عشایر،گروه های جهادی و عشایرنشینان اجرا می شود.

سید مهدی عباسیان توضیح داد که در این طرح که چهار میلیارد تومان برای آن اختصاص یافته سکوهایی با ارتفاع یک متر و در ابعاد چهار در ۶ متر مربع احداث می شود.
وی بیان کرد: به ازای احداث هر سکوی نشیمن مصالح ساختمانی به ارزش ۱۵ میلیون تومان به عشایر پرداخت می شود.

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با تامین مصالح، عشایرنشینان با کمک گروه های جهادی استان سکوهای نشیمن احداث می کنند.

عباسیان تاکید کرد: ساخت سکوهای نشیمن باعث می شود تا اهالی از گزند نیش خزندگان و حشرات در امان باشند و همچنین در بارندگی های سیلابی دچار آبگرفتگی نشوند.
عشایر کهگیلویه و بویراحمد از نگاه آمار 
بر اساس آمار رسمی بیش از ۱۱ هزار و ۱۲۰ خانوار از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد عشایر هستند .
عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۶ ایل بومی،۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) تشکیل شده است.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند. عشایر نشینان ۱۲ درصد از جمعیت استان معادل ۷۰ هزار نفر را تشکیل داده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار