خبرنگاران سفیران آگاهی ،از مطالبه گری تا امیدآفرینی

فعالیت‌های اطلاع‌رسانی خبرنگاران همراه با سختی‌های خاص خبرنگاری است و ضرورت دارد مسئولان ضمن توجه به سختی‌های این شغل، قدردان زحمات آنان بوده و برای حل مشکلات آنان برنامه داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۷۹۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸ 07 August 2024
خبرنگاران سفیران آگاهی ،از مطالبه گری تا امیدآفرینی

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سید ولی موسوی فعال رسانه ای و فرهنگی در یادداشتی به مناسبت روز خبرنگار آورده است: 17 مردادماه یادآور شهادت مظلومانه شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی و روز خبرنگار ، یادآور رشادت ها و مجاهدت های زنان و مردان با بصیرتی است که با هدف روایت حقیقت، بیرق بزرگ آگاهی بخشی را در جامعه بر دوش کشیده اند.
در عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات خبرنگاران به عنوان نمایندگان افکار عمومی  نقش مهم و تاثیر گذاری در آگاهی بخشی در جامعه برعهده دارند. امروز اطلاع رسانی، جزء حقوق شهروندان است و وظیفه خبرنگاران است که از طریق اطلاع رسانی، آگاهی و بصیرت جامعه را بیفزایند. بدون اطلاع رسانی دقیق و شفاف، عدالت اجتماعی دست یافتنی نیست، چرا که طریق اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، آحاد جامعه را با حقوق خود آشنا می سازد..
خبرنگاری از شغلهای سخت و پراسترس در دنیا محسوب می شود که در عصر امروز که تار پود زندگی بشر با رسانه عجین شده است نقش معناداری پیدا کرده است. خبرنگاران در کنار مطالبه گر بودن و نقادی (نقد سازنده)،  با اخبار امید بخش و امیدآفرین و بیان اقدامات و دستاوردها نظام اسلامی در عرصه های مختلف  پیشگام هستند.
یکی از ویژگی‌های مهم خبرنگاران، ارتباط رودر روی آنها با اقشار جامعه است و به همین دلیل درک و تحلیل‌های منطقی‌تری از مسائل دارند که باید نظرات آن‌ها مورد توجه تصمیم‌گیران قرار گیرد.
امروز وقت آن فرا رسیده است که خبرنگاران در کنار اخبارو انتقادهای سازنده ، با نگاه تحلیلی راهکار نیز ارائه دهند و با پختگی کمک حال مدیران برای نفع مردم وحل مشکلات آنان باشند.
 امروز وقت آن فرا رسیده است که مسئولان با اهالی رسانه و خبرنگاران ارتباط موثر و مداوم جهت ارایه عملکرد و ارتباط با مردم داشته باشند چرا که یکی از ویزگی های مدیریت در عصر امروز داشتن اخلاق رسانه ای است.
 خبرنگاران با اعتمادسازی می‌توانند در رشد و سازندگی جامعه تاثیر بسزایی داشته باشند و نقش  خویش را تبیین اهداف و مسیر انقلاب اسلامی  به خوبی ایفا نمایند.
خبرنگاران وظیفه مهم جهاد تبیین را برعهده دارند، این وظیفه باید در عین آنکه منجر به تبیین اقدامات و امیدآفرینی می‌شود؛ فضا را به سمتی سوق دهد که افراد مطالبه گر و البته قلم به دستان اخلاق گرا و منصف نیز طرد نشوند چراکه اگر مطالبه گری منصفانه وجود نداشته باشد، بسیاری از مشکلات حل نشده باقی می‌ماند.
خبرنگاران مي توانند سفيران آگاهي بخش و صداي رساي جامعه  باشند و با  فعاليت‌ خود روح خودباوري و اميد را در مردم زنده کرده و نقش محوري و زيربنايي در شکل‌گيري هويت سياسي، فرهنگي و اجتماعي کشور ايفاء نمايند.
خبرنگاران با بیان حقایق در خصوص عملکرد مسئولان، کمبودها و کاستی ها، وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه و از سوی دیگر انعکاس مشکلات و آلام مردم رسالت خطیری بر عهده دارند. 
از جهتی دیگر در دنياي امروز، نفوذ رسانه‌ها و فضاي مجازي و سرعت گردش اطلاعات عامل اصلي شکل‌گيري تحولات سياسي، فرهنگي و اجتماعي ملي و جهاني است. از اين رو خبرنگاران مستقل، منصف و آزادانديش به عنوان چشمان تيزبين جامعه  با آگاهي بخشي و تلفيق  سرعت و دقت در انعکاس اخبار نقشي بنيادين در شناخت حقيقت و مهندسي تحولات کشور به نفع مردم دارند.
بطور کلی خبر و انتقال هرنوع پیامی از مبدا به مقصد تاثیرات زیادی بر احوال، اوضاع وحتی سرنوشت گیرنده دارد در جهان امروز که به واسطه پیشرفت فناوری ها بخصوص در حوزه اطلاعات و ارتباط، دیگر مرزهای جغرافیایی و سیاسی از بین رفته و همه دنیا بسان دهکده ای است که کوچکترین با جزئیات آن در کسری از ثانیه از هر نقطه ای از این عالم پهناور به دورترین نقاط می رود.
 در این برهه از زمان نیز که امید تبدیل به دارایی بی‌بدیلی برای جامعه شده است، مهارت خلق و حراست از امیدآفرینی در جامعه رسالت خطیر خبرنگاران است که حفظ و حراست از مرزهای فرهنگی جامعه  نیز بر عهده دارند.
فعالیت‌های اطلاع‌رسانی خبرنگاران نیز در جامعه همراه با سختی‌های خاص خبرنگاری است و ضرورت دارد مسئولان ضمن توجه به سختی‌های این شغل، قدردان زحمات آنان باشند و پای دردلهای آنان بنشینند و برای کاهش مشکلات این قشر فعال و پویای جامعه برنامه داشته باشند تا با فراغت بال و آرامش خاطر برای اعتلای فرهنگی جامعه تلاش مضاعفی داشته باشند.
با بیانی دیگر در عصر فرا اطلاعاتی امروز  اگر جامعه را به عنوان یک تن واحد در نظر بگیریم خبر و پیام، همانند خون در رگهای این تن هست و خبرنگار و بطور کلی هر انتقال دهنده ای به مثابه قلبی می مانند که این خون را پمپاژ می کند. 
برای سلامت جامعه باید خبر رسانی دقیق و هوشمندانه و امید افرین باشد ، علی الخصوص در جامعه اسلامی ما که در این دهکده جهانی اطلاعاتی روزانه مورد هجوم تهاجم های فرهنگی و جنگ نرم و هدفمند دشمنان قسم خورده است.
در این دهکده جهانی که روزانه انبوهی از اطلاعات و اخبار متنوع و بعضا متناقض و جعلی منتشر می شود کارتل های بزرگ رسانه ای که تحت سیطره نظام های سلطه گر و استعمارگر می باشند در جهت اهداف خود مردم بمباران خبری می کنند در زیر این بمباران های خبری که هر روزه در شبکه های اجتماعی بر ما وارد می شود باید اول بیندیشم که مصلحت و تعالی ما در کدام مسیر هست و دوم باید رسانه هایی صادق. وطن پرست و معتقد به مبانی فرهنگ و اهداف کشور ما برای مقابله باشند.
 بدون تردید در شرایط کنونی اگر نتوانیم رسالت اگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم را بخوبی انجام دهید طبق قاعده بقا از بین خواهیم رفت 
در کشورما که شاید از حیث ابزار و فناوری های ارسال و انتقال پیام در توسعه نباشیم می بایست بر روی محتوا و پیام و اثرگذاری آن کار کنیم و برای تربیت خبرنگاران و عالمان عرصه رسانه کوشید تا افراد حرفه ای و متعهد با تولید محتوای فاخر ،افکار عمومی را  درجهت درستی هدایت کنند تا در زیر بمباران های خبری و فضاهای مجازی آسیب نبیند و در جهت مدیریت این جهان موازی باید ساختار سازی کرد و سواد رسانه ای مردم افزایش یابد.
  در پایان این روز  ارزشمند را که در تقویم رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران به نام روز خبرنگار مزین شده است به همه خبرنگاران فرهیخته دیارم که با فعالیت‌های مؤثر، تخصصی، اخلاق محور و منصفانه به رشد و اعتلای فرهنگی و شفاف‌سازی در جامعه کمک می‌کنند صمیمانه تبریک و تهنیت عرض نموده و از خداوند منان، بهترینها را برای آنان مسئلت می نمایم.
 به امید طلوع فرداهایی زیباتر و روشن تر برای ایران عزیز

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار