با اجرای طرح‌های جهاد آبرسانی ۱۷۰ هزار نفر از روستاییان از آب شرب پایدار بهره مند شدند

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان گفت: با اجرای طرح‌های جهاد آبرسانی ۱۷۰ هزار نفر از روستاییان این استان از آب شرب پایدار و بهداشتی بهره‌مند شدند.
کد خبر: ۱۱۷۵۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲ 14 July 2024

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان گفت: با اجرای طرح‌های جهاد آبرسانی ۱۷۰ هزار نفر از روستاییان این استان از آب شرب پایدار و بهداشتی بهره‌مند شدند.

به گزارش  تابناک همدان، سرهنگ پاسدار علی قراباغی  در جمع خبرنگاران افزود: با اجرای طرح‌های جهاد آبرسانی براساس برنامه باید ۱۵۴ هزار روستایی از نعمت آب سالم بهره مند می‌شدند که چند روستا دیگر به این طرح افزوده شد که در نهایت ۱۷۰ هزار نفر از مردم روستانشین استان همدان امروز از مواهب طرح جهاد آبرسانی بهره‌مند شدند.

این مسئول گفت: کمک‌های مومنانه با رهنمود‌های رهبری فرزانه انقلاب به سمت کمک پایدار پیش رفت بنابراین قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای فعالیت‌های عمرانی زیر ساختی گام برداشت.

وی افزود: در این راستا هشت هزار روستا بالای ۲۰ خانوار دارای مشکل کشور شناسایی شد و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در ۹ عرصه آب رسانی، آبخیزداری، قنوات و جالیز و استخر ذخیره آب، ساخت مسکن محرومین، ایمن سازی مدارس ناایمن، ایجاد خانه بهداشت در روستا‌های فاقد خانه بهداشت ورود پیدا کرد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان افزود: ابر پروژه‌ای که بسیج سازندگی در حال انجام آن است را می‌توان جهاد آب رسانی عنوان کرد که با قطع یک روز آن زندگی انسان مختل می‌شود.

سرهنگ قراباغی اضافه کرد: آبرسانی به هشت هزار روستا در کشور با همت مشترک سپاه و دولت سیزدهم شروع شد که در ابتدا ۱۳۰ روستای همدان هدف گذاری شد.

به گفته وی اجرای ۲۳۸ کیلومتر خط انتقال و ایجاد ۱۸۱ کیلومتر شبکه توزیع در حال اتمام است و در خط انتقال از عدد عنوان شده در قرارداد بیشتر کار صورت گرفته است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان بیان کرد: ۲۲ حلقه چاه و چشمه به ظرفیت ۱۱۰ لیتر در ثانیه باید حفر و بازسازی می‌شد که ۴۴ حلقه چاه و چشمه با ظرفیت ۴۰۰ لیتر در ثانیه آب تهیه و تحویل شد.

سرهنگ پاسدار قراباغی افزود: ۱۹ هزار و ۶۵۰ متر مکعب باید مخزن ایجاد می‌شد که تاکنون ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، یعنی ۱۵ هزار متر مکعب آماده شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس برآورد وزارت نیرو، بسیج سازندگی طرح‌های آبرسانی را با یک سوم هزینه اجرایی می‌کند اظهار کرد: تاکنون وزارت نیرو ۵۳ درصد اعتبار مورد نیاز اجرای طرح‌ها را پرداخت کرده است.

پیشرفت طرح‌های جهاد آبرسانی همدان به ۸۸ درصد رسیده است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان ادامه داد: پیشرفت فیزیکی طرح‌های جهاد آبرسانی این استان به ۸۸.۷ درصد رسیده است در حالی که میانگین کشوری آن زیر ۵۰ درصد است.

سرهنگ قراباغی اضافه کرد: ایجاد راه روستایی بعد از جهاد آبرسانی در اولویت بسیج سازندگی همدان است که در این راستا با حضور جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران عملیات اجرایی ۶۳۵ کیلومتر آغاز شد که ۱۳۵ کیلومتر احداث و مابقی ترمیم و روکش آسفالت است.

وی اظهارکرد: این طرح‌ها مرحله به مرحله جلو رفته و نیاز سنجی، مطالعات و فاز بندی آن توسط راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همدان و با همکاری فرمانداری‌ها انجام می‌شود.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان گفت: طرح‌هایی که معیشت روستانشینان با آن عجین شده تامین آب بخش کشاورزی است.

سرهنگ قراباغی افزود: بر اساس قرارداد با وزارت جهاد کشاورزی در قالب قرارگاه امام حسن مجتبی سهم همدان یک هزار میلیارد تومان است که در سه بخش لایروبی و احیای قنوات، انتقال آب قنوات از محل تامین به مصرف با لوله پلی اتیلن یا جدول گذاری و سوم ایجاد سازه‌ها شامل استخر و حوضچه است.

وی بیان کرد: ایجاد ۴۰ هزار مسکن قرار داد با کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز برنامه ریزی شد که سهم همدان ساخت ۸۰۰ منزل مسکونی است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان ادامه داد: این میزان مسکن سال گذشته تکمیل و تحویل محرومان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شد که به واسطه تکمیل به موقع ساخت ۵۵ واحد دیگر به عنوان جایزه برای همدان پیش بینی شد که این واحد‌ها هم بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سرهنگ پاسدار قراباغی در باره کیفیت این مساکن بیان کرد: گاز کشی و نصب شیر آلات جزو قرارداد ساخت مسکن محرومان نبود، اما این موراد و دیگر مولفه‌ها با بهترین و بالاترین کیفیت انجام شد.

وی با بیان اینکه قرارگاه اقتصاد مقاومتی در حوزه اشتغال نیز فعالیت دارد گفت: با راه اندازی دهکده الگویی اقتصاد مقاومتی زمینه حرفه اموزی برای دانش آموخته و متقاضیان فراهم می‌شود و پس از گذشت مدتی این افراد با سرمایه علمی و عملی وارد بازار کار می‌شوند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان اضافه کرد: راه اندازی ۲۰ رسته تولیدی در دهکده الگویی اقتصادی مقامتی پیش بینی شده و تاکنون ۱۸۰ میلیارد ریال هزینه شده که ۳۰ میلیارد ریال توسط استان و مابقی از سوی سپاه پرداخت شده است.

سرهنگ پاسدار قراباغی ادامه داد: دهکده الگویی اقتصاد مقاومتی محلی برای عرضه کالا‌های اقتصاد مقاومتی شده است، همچنین در این محل فضای سبز و مکان تفریح برای مراجعان پیش بینی می‌شود.

وی ادامه داد: بخش آموزشی و اداری دهکده الگویی اقتصاد مقاومتی بهره برداری و گلخانه و استخر آن در حال پایان است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان همچنین یادآور شد: پارسال یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از محل تبصره ۱۸ تسهیلات قرض الحسنه به یک هزار متقاضی و کسب و کار پرداخت و یک هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی نیز ایجاد شد.

سرهنگ قراباغی افزود: بیش از ۲۵ دستگاه از محل تبصره ۱۸ سهم می‌برند که میانگین پرداخت به دستگاه‌های اجرایی ۳۷ درصد بوده، اما این رقم برای بسیج سازندگی ۶۰ درصد بوده است.

وی همچنین گفت: در راستای جهاد روشنایی ۳۰ پنل وارد استان شده و تا ۲ هفته آینده نصب نیروگاه خورشیدی پنج کیلو واتی آغاز می‌شود.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان درباره چرایی انتخاب همدان برای جهاد روشنایی، توضیح داد: همدان تعداد روز‌های دارای آفتاب زیادی دارد و رطوبت در این منطقه بالا نیست.

سرهنگ قراباغی افزود: بنابراین فراخوان برای پنل خوردشیدی داده شد که سه هزار نفر در این فراخوان مشارکت کرده و از سه هزار خانه با همکاری شرکت برق بازدید شد و در نهایت ۹۶۰ خانه تایید شد و از این تعداد ۳۰۰ خانه مراحل لازم را برای انعقاد قرارداد تضمینی طی کردند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان ادامه داد: ۲ قرارگاه پهنه‌ای تجهیز و متولی سایر گروه‌های جهادی می‌شود البته امیدواریم این قرارگاه‌ها زود صاحب مکان شده و دیگر گروه‌های جهادی را پشتیبانی کنند.

سرهنگ پاسدار قراباغی گفت: ماموریت اصلی بسیج سازندگی برای مناطق محروم و محرومیت زدایی است و باید محرمان از خدمات بسیج سازندگی سود ببرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار