سرمایه‌گذاری در بازار خودرو دیگر سودده نیست

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی کرج گفت: عرضه خودروهای جدید به کاهش قیمت‌ها و بهبود بازار خودرو کمک کرده است. در صورت تداوم این روند بازار خودرو بازار عرضه و تقاضا بوده و دیگر بازار سرمایه‌گذاری و دپوی خودرو نخواهد بود.
کد خبر: ۱۱۷۷۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳ 24 July 2024

به گزارش «تابناک البرز» امیر شوندی درباره وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: خوشبختانه با ورود خودروهای ثبت نامی جدید یک روند کاهشی در بازار خودرو ایجاد شد که پیش بینی می‌شود با ادامه این شرایط و تحویل خودروها این سیر ادامه داشته باشد.

وی افزود: طی روزهای گذشته که دولت موضوع آزادسازی واردات خودرو را مطرح کرد، شاهد به وجود آمدن یک رکود نسبی در بازار بودیم که به واسطه آن خرید و فروش خودرو کمتر شد. چرا که فعالان این بخش منتظر تغییر و اثراتی هستند که این اقدام می‌تواند روی بازار خودرو داشته باشد.

وی درمورد وضعیت قیمت‌ها افزود: در حال حاضر خودروهای داخلی ۳۰ تا ۴۰ میلیون و خودروهای خارجی چینی ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. بنابراین این روند کاهشی و ورود خودروهای جدید به ارزان‌تر شدن خودرو و به کاهش تورمی که طی سال‌های گذشته شاهد بودیم، کمک کرده است.

شوندی ادامه داد: طرح آزادسازی واردات خودرو حدود ۱۵ درصد بر کاهش قیمت خودروها موثر بوده است. به طوری که با این تغییرات، قیمت خودروهای داخلی به قیمت کارخانه نزدیک‌تر شده و در مورد خودروهای خارجی ۳۰ تا ۳۵ درصد سود دریافتی هم کمتر می‌شود. بنابراین با این منوال، انتظار می‌رود که قیمت‌ها ثبات بیشتری پیدا کرده و تکلیف مردم با بازار خودرو هم در این زمینه مشخص و بدون سردرگمی باشد.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین افرادی که تا پیش از این به دلیل افزایش قیمت خودرو، به عنوان سرمایه‌گذاری وارد صنعت خودرو و بازار آن شده بودند، با بهبود بازار به تدریج در حال خروج از این حوزه هستند. چون با ورود خودروهای جدید به این نتیجه رسیده‌اند که مثل گذشته خریدن و نگهداری خودرو به عنوان یک سرمایه افزایشی سودمند نیست و در حال فروش خودروهای خود هستند. به این علت هم طی روزهای گذشته عرضه خودرو افزایش و تقاضا کاهش یافت.

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی کرج یادآور شد: اگر برنامه‌های مد نظر دولت در خصوص واردات خودرو، عملیاتی شود حداقل نتیجه‌ آن در بازار این است که قیمت‌ها مشخص خواهد شد. یعنی قیمت خودروهای داخلی و خارجی و لوکس باهم تفاوت خواهد داشت و مردم می‌توانند با توجه به آورده خود حق انتخاب بیشتر و بهتری داشته باشند و این کار به نفع بهبود بازار خودرو خواهد بود.

وی در خصوص ترخیص خودروهای موجود در گمرک گفت: خودروهای وارداتی به صورت قطره چکانی وارد بازار شده و به تدریج شاهد ترخیص این خودروها هستیم. اما اگر درصد و مبالغ ترخیص خودرو کاهش پیدا کند و به قیمت مناسب‌تری دست مصرف کننده برسد، به بهبود وضعیت بازار خودرو کمک بیشتری خواهد کرد.

 شوندی بیان کرد: واگذاری‌های جدید و ترخیص خودرو از گمرکات از ابتدای سال جاری بازار را به سمت کاهش سوق داده بود و و این باعث شد که التهاب و تورم شب عید ریزش کند. علاوه بر این زمانی که دولت امکان خرید خودروهای کارکرده را مصوب کرد، با وجود موضوعات مرتبط با دلار، انتشار این موضوع هم شوک خوبی به بازار وارد و بازار را کاهشی کرد.

وی تاکید کرد: بنابراین در صورتی که این اقدام عملیاتی شود، قطعا تاثیر بزرگتری روی بازار خواهد داشت. البته هر گونه تغییر سیاست و برنامه‌ای در این زمینه می‌تواند وضعیت بازار خودرو را به شرایط قبلی بازگرداند. همچنین افتتاح حساب وکالتی برای ثبت نام خودرو نیز هم بازار را تحت تاثیر خود قرار داد و بسیاری آورده خود را به عنوان سرمایه گذاری در این بخش گذاشتند.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه روند بهبود بازار خودرو خاطرنشان کرد: مردم ما نیاز دارند که از خودروهای خوب استفاده کنند. بازار خودروهای خارجی در ایران وجود داشته و متقاضی خود را دارد. بنابراین دولت باید ترتیبی اتخاذ کند که این خودروها به دست مردم برسد. صنعت داخلی هم می‌تواند در حد یک رقمی که توان بخشی از مردم است اقدام به تولید کرده و متقاضیان خودرو خارجی هم از امکان بهره‌مندی از خودروهای خارجی برخوردار باشند. این بازار بازار عرضه و تقاضاست و دیگر بازار سرمایه‌گذاری و دپوی خودرو نخواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار