این وسایل را در تابستان داخل خودرو جا نگذارید

رئیس اداره بررسی علل حریق و حوادث آتش نشانی کرج گفت: از قرار دادن وسایلی مثل فندک یا اسپری داخل خودرو که در زیر تابش مستقیم خورشید قرار دارد، خودداری کنید چون انبساط حجم داخل آنها باعث انفجار در خودرو و آتش سوزی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۶۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱ 17 July 2024

به گزارش «تابناک البرز» کاظم جمالی درباره حوادث آتش سوزی مربوط به خودروها اظهار کرد: یکی از حوادث آتش سوزی پرتکرار در حوزه شهری و برون شهری، حریق خودرو است. طبق آمار سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، در سال ۱۴۰۲ در حوزه استحفاظی کرج حدود ۳۰۲ مورد حریق خودروهای سبک و ۹ مورد هم حریق خودروهای سنگین اتفاق افتاده است.

وی افزود: در خصوص علل حریق‌ خودروهای سواری، رتبه اول مربوط به سیستم برق خودرو و بعد از آن مربوط به سیستم سوخت رسانی، فرسودگی و نقص فنی خودرو است. مورد سوم هم تصادف منجر به حریق است که چون حریق بر اثر خسارت و آسیب‌های ناشی از تصادف رخ می‌دهد، خیلی بُعد فنی و کارشناسی ندارد. مورد آخر در رتبه بندی حریق مربوط به هم حریق هایی است که به صورت عمدی اتفاق می‌افتد.

جمالی ادامه داد: اما در خصوص پیشگیری، جلوگیری یا کاهش احتمال وقوع حریق در خودرو نکاتی هست که باید به آن توجه کرد. به عنوان مثال سیستم سوخت رسانی خودرو، شلنگ‌های سوخت رسانی، بنزین داخل موتور و موارد مشابه باید صورت دوره‌ای بررسی شوند و چنانچه شلنگ‌ها فرسوده شده، نقص یا نشتی از بنزین در این متعلقات خودرو وجود دارد، حتما نسبت به رفع نقص اقدام کنند.

وی ادامه داد: مورد بعدی حائز اهمیت، سیستم برق خودرو است. در این زمینه اگر موردی در سیستم برق خودرو وجود دارد، باید به آن اهمیت داده و بلافاصله نسبت به تعمیر و رفع ایراد آن اقدام شود. چون ایرادهای به ظاهر ساده می‌تواند در صورت بی توجهی، حوادث ناگواری را رقم بزند.

رئیس اداره بررسی علل حریق و حوادث آتش‌نشانی کرج در ادامه گفت: یکی از موارد بسیار مهم، حریق خودرو داخل پارکینگ مجتمع‌ها و آپارتمان‌های مسکونی است. لذا با توجه به خطرات جانی این نوع حریق‌ها، یکی از راهکارهای بسیار مهم برای اینکه حریق ناشی از خودرو به طبقات و واحدهای فوقانی سرایت نکند، این است که در طبقاتی که پارکینگ قرار دارد، پله‌ها را دوربند کرده و با درهای مقاوم به حریق ببندیم تا اگر خودرویی داخل مجتمع دچار آتش سوزی شد، آتش و دود به طبقات فوقانی، واحدها و مشاعات ساختمان سرایت نکند.

وی بیان کرد: اما در زمانی که خودرو در بیرون از ساختمان، در کنار معابر و یا در خیابان‌ها پارک بوده و یا در معرض تابش خورشید قرار دارد، باید از قرار دادن وسایلی مثل فندک یا اسپری داخل خودرو خودداری کرد چون انبساط حجم داخل آنها می‌تواند باعث انفجار داخل خودرو شود.

جمالی در ادامه گفت: مورد بسیار مهم دیگر، حریق در خودروهای گازسوز است که باید اهمیت و وسواس بیشتری نسبت به بررسی دوره‌ای و کنترل اتصالات مربوطه آن داشته و با مراجعه به افراد متخصص نسبت به رفع ایرادات آن اقدام کرد.

وی ادامه داد: در مورد خودروهایی که از سوخت LPG استفاده می‌کنند، مطلع هستید که استفاده از این سوخت منسوخ شده و دیگر به عنوان سوخت استاندارد خودرو مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اما متاسفانه بسیاری از شهروندان با نصب مخازن LPG داخل خودرو اقدام به سوخت گیری‌های غیر استاندارد می‌کنند که این یک اقدام بسیار خطرناک است. حتی در مواردی حوادث مربوط به این خودروها بسیار دلخراش بوده و منجر به فوت شده است.

رئیس اداره بررسی علل حریق و حوادث آتش‌نشانی کرج در ادامه تاکید کرد: لذا با توجه به خطرات احتمالی آن در زمان سوختگیری، ضروری است که این جایگاه‌ها از سطح شهر توسط مبادی ذیربط جمع آوری شوند. چون این سوخت و جایگاه‌های آن مثل یک بمب ساعتی در شهر عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: به افرادی که از این نوع خودروها استفاده می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم حتما سوخت خودروی خود را به سوخت CNG تغییر بدهند، چون در مراکز استاندارد نصب می‌شود، اما سوخت‌های LPG به صورت غیر استاندارد و غیرایمنی انجام می‌شود که بسیار خطرناک است.

رئیس اداره بررسی علل حریق و حوادث آتش‌نشانی کرج در ادامه یادآور شد: یکی از دلایل شایع در حریق خودرو مخصوصا خودروی ۲۰۶ و حتی خودروهایی دارای موتورهای مشابه آن، این است که در این خودروها شلنگ روغن هیدرولیک از روی متعلقات گرمازای موتور ‌مشخصا منیفولد عبور می‌کند و نشت روغن هیدرولیک روی منیفولد که به نوعی داغترین قطعه خودرو و موتور است، باعث بروز حریق می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم، همیشه این شلینگ را کنترل و در صورت نشتی برای رفع آن اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار