مقدار اراضی شور کشور به ۱۰ میلیون هکتار افزایش یافته است

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: مساحت اراضی شور کشور به ۱۰ میلیون هکتار افزایش یافته است این شوری چه در بخش آب‌های زیرزمینی و چه در بخش خاک یک دغدغه و نگرانی است.
کد خبر: ۱۱۷۵۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴ 13 July 2024

به گزارش «تابناک البرز» صفدر نیازی در مورد وضعیت میزان شوری خاک گفت: شوری خاک یکی از نگرانی‌های حوزه خاک و آب و بخش کشاورزی است که این شوری تحت تاثیر عواملی چون تغییر اقلیم، افزایش دما، سرعت تبخیر و آبیاری با آب‌های حاوی نمک ایجاد شده است.

وی افزود: در مطالعات خاک و آب شوری خاک یکی از چالش‌های این حوزه و بخش کشاورزی است، در این زمینه اراضی کشور ما در دو مقوله خاک و آب‌های زیر زمینی مورد تهدید قرار دارد، بر اساس مطالعات طی ۵۰ ساله اخیر سه میلیون هکتار از اراضی کشور شور و این میزان به اراضی شور اضافه شده است. همچنین در دهه ۸۰ حدود شش میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی شور با درجات مختلف و EC های متفاوت داشتیم و در حال حاضر مقدار اراضی شور به ۱۰ میلیون هکتار افزایش یافته است.

نیازی ادامه داد: این شوری چه در بخش آب‌های زیرزمینی و چه در بخش خاک یک دغدغه و نگرانی است. وقتی Ec آب‌ بالا باشد، این شوری به مرور در خاک جذب شده و رسوب خواهد کرد و خاک شور می‌شود. در این زمینه خاک و اقلیم هم یک عامل موثر است.

وی در خصوص روش‌های مقابله با شوری خاک گفت: آگاهی از این موضوعات ایجاب کرده که با این شوری مقابله کنیم. در این زمینه روش‌های متعددی مثل ارتقاء ماده عالی خاک، عدم استفاده از آب‌های شور و آبیاری‌های تکمیلی وجود دارد، بر این اساس دستورالعمل‌هایی در استان‌ها در حال پیگیری است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: موسسه مطالعات خاک و آب به عنوان مرکز علمی کشور و مشاور در حوزه خاک و شوری به ما کمک می‌کند تا بتوانیم با تحقیقات و ارائه راهکارهای بیشتر و اقدامات موثر خسارتی که از این جهت به خاک، آب و به تولیدات کشاورزی وارد می‌شود را کاهش دهیم.

وی در خصوص لزوم توجه به بخش آب و خاک گفت: این معاونت در دو معاونت آب و معاونت خاک در حال فعالیت است. می‌دانیم که خاک بستر تولید و آب نیاز حیات است. اگر دریایی از آب در اختیار داشته باشیم اما خاک مناسب، حاصلخیز و آماده کشت نباشد، تولیدی نخواهیم داشت. همچنین اگر خاک مناسبی داشته باشیم، اما منابع آبی وجود نداشته باشد، بازهم تولید نخواهیم داشت و این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند. پس هر دو منابع پایه در یک معاونتی مثل آب و خاک جمع شده‌اند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته به موضوع آب پرداخته و پروژه‌های آب و خاک زیادی انجام شده است. قانونی در سال ۹۸ مبنی بر حفاظت از خاک تصویب و آیین نامه اجرایی آن سال قبل ابلاغ شد که در آیین نامه تکالیف زیادی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها گذاشته شده است، اما اصلی‌ترین ارگان مورد توجه در این قانون وزارت جهاد کشاورزی است.

نیازی ادامه داد: بر این اساس ما باید عملیات حاصلخیزی خاک را چه در حوزه آزمایش‌ها و چه ارتقاء آن انجام داده و مطالعات خاک شناسی در مقیاس ۵۰ هزار و بعد ۲۵ هزار را محقق کرده و پایش دهیم. همچنین باید در حدود ۱۶ آیین نامه دستورالعمل تهیه کنیم. منابع خوبی هم در حدود ۱۶۰ میلیارد تومان به بخش خاک و مطالعات خاکشناسی اختصاص داده شده است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: کار سنگینی را شروع کرده‌ایم تا در کل کشور در خصوص حاصلخیزی خاک، ارتقاء ماده عالی خاک و مقابله با شوری خاک، مطالعاتی را انجام دهیم و بعد بر اساس مطالعات و خاک توصیه به کاشت گیاه و کوددهی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار