سفیر پیشین ایران در ترکمنستان عنوان کرد:

فرصت‌های استثنایی سرمایه‌گذاری در ترکمنستان/ کاهش هزینه‌ها با امضای سند ترانزیتی

نشست تخصصی بررسی توسعه صادرات پایدار به بازار ترکمنستان و معرفی نمایشگاه تخصصی ایران اگروفود در مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۷۷۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴ 23 July 2024

به گزارش تابناک رضوی، نشست تخصصی بررسی توسعه صادرات پایدار به بازار ترکمنستان و معرفی نمایشگاه تخصصی ایران اگروفود که ششم الی هشتم شهریورماه در عشق‌آباد ترکمنستان خواهد بود، برگزار شد.
 
غلام عباس ارباب خالص، سفیر پیشین ایران در ترکمنستان با اشاره به برگزاری شانزدهمین نمایشگاه تخصصی ایران در عشق آباد و برپایی این نشست، گفت: این نشست‌ها در گذشته در استان‌های گلستان، تهران، خراسان شمالی و دیگر استان‌های کشور نیز برگزار شده است.
 
وی افزود: علاوه بر فعالیت‌های تبلیغاتی، نشست‌های تخصصی این‌چنینی کمک فراوانی به بحث هماهنگی رویدادها و همچنین مشارکت در حوزه‌های اقتصادی خواهد کرد.
 
وی از الیاس قایپ اف، سرکنسول ترکمنستان در مشهد بخاطر زحماتش در بحث توسعه همکاری‌های ایران و ترکمنستان علی‌الخصوص در حوزه استان‌های خراسان رضوی و شمالی تشکر و حضور وی را در این جلسه مغتنم شمرد و افزود: از تمامی شرکت‌کنندگان در این مراسم به‌ویژه تجار و بازرگانان، تولیدکنندگان، بخش گردشگری و اهالی رسانه تشکر فراوان داریم.
 
وی در خصوص برپایی نمایشگاه ایران اگروفود نیز خاطرنشان کرد: تمامی افرادی که در حوزه اقتصاد و صادرات فعال هستند قطعا با بازار ترکمنستان آشنایی داشته و تجربیات فراوانی را کسب نمودند و با فرصت‌های اقتصادی که در این کشور وجود دارد، آشنایی کامل دارند.
 
فرصت‌های استثنایی سرمایه‌گذاری در کشور ترکمنستان
ارباب خالص با اشاره به اینکه در هر کشوری فرصت و چالش وجود داشته اما موقعیت اقتصادی موجود در ترکمنستان فرصت‌های استثنایی به وجود آورده است، عنوان کرد: چالش‌های موجود نیز به دلیل اشتیاق به پیشرفت و استفاده و از فرصت‌ها به سرعت حل خواهد شد.
 
سفیر پیشین ایران در ترکمنستان در خصوص پیشرفت مناسبات بین دو کشور نیز افزود: بعد از استقلال ترکمنستان مناسبات ما با شیبی ملایم به سمت بالا و در حال توسعه بوده و در این مسیر با فراز و نشیب‌هایی نیز روبه‌رو بودیم.
 
وی یادآور شد: در ادامه سیاست‌های دولت‌ها در خصوص رفع موانع توسعه مناسبات، اقدام‌های خوبی صورت گرفت و ما نیز در جهت شناسایی مشکلات موجود اقدام لازم را انجام دادیم.
 
وی با اشاره به سیاست توسعه روابط با همسایگان توسط شهید رئیسی در دولت سیزدهم، اظهار داشت: دولت ترکمنستان در حوزه‌ی مطالباتی از ایران داشت که با اقدام دولت و در شرایط خاص تحریمی و شرایط ارزی کشور، پرداخت آن در دستور کار قرار گرفت و مبلغی بالغ بر ۲ میلیارد دلار از این بدهی‌ها در سال گذشته پرداخت گردید.
 
ارباب خالص افزود: بعد از تحولات به وجود آمده در کشور ترکمنستان و حضور سردار بردی محمداف به عنوان رئیس جمهور این کشور، وی در دومین سفر خود در شروع دوره ریاست جمهوری به ایران آمد که طی آن سفر توافقات خوبی نیز با کشور ترکمنستان صورت گرفت و بالغ بر ۱۷ سند همکاری در این سفر به امضا رسید و این در صورتی بود که در این حوزه‌ها هیچگونه همکاری که تا به آن زمان صورت نگرفته بود که از جمله آن‌ها می‌توان به حوزه محیط زیست، اسناد و کتابخانه، حوزه صدا و سیما و همکاری خبرگزاری جمهوری اسلامی با آژانس خبری ترکمنستان و همچنین در بخش همکاری‌های ترانزینی نیز سند جامع ترانزیت به امضای دو طرف رسید.
 
امضای سند ترانزیتی و کاهش هزینه‌ها
سفیر پیشین ایران در ترکمنستان با تاکید بر اینکه با امضای سند ترانزیتی، هزینه‌های ترانزیتی تا یک سوم کاهش پیدا کرد، افزود: مبلغ پرداختی وسایل نقلیه‌ی باری که از خاک ایران وارد ترکمنستان می‌شدند از ۲۴۰۰ دلار به مبلغی در حدود ۵۰۰ دلار کاهش پیدا کرد که این توافق بعد از گذشت ۱۵ سال اتفاق افتاد که در حوزه همکاری‌های ترانزیتی بسیار موثر واقع شده و باعث روان شدن روند همکاری ترانزیتی بین دو کشور شد.
 
وی در ادامه با اشاره به موضوع اعتمادسازی بین دو کشور این و ترکمنستان نیز عنوان کرد: باتوجه به امضای اسنادی که در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفت، همکاری‌های خوبی در حوزه آبی ما انجام شد و با اعزام فعالان بخش خصوصی کشور ترکمنستان به ایران، مسیر توسعه‌ای شمال جنوب در بنادر جنوبی ما توسط این کشور مورد ارزیابی قرار گرفت.
 
ارباب خالص در خصوص فعالیت در حوزه گردشگری و مسافری دو کشور، عنوان کرد: بعد از گذشت از شرایط کرونا، امروزه شاهد ورود روزانه بی‌شمار و بیش از پانصد نفری اتباع کشور ترکمنستان از مبادی ورودی به داخل کشورمان هستیم که با دلایل مختلفی از جمله گردشگری و توریست سلامت به ایران می‌آیند.
 
وی رویکرد دولت ترکمنستان در تشویق اتباع خود در سفر به ایران را مثبت ارزیابی کرد و افزود: از سوی دولت ترکمنستان درخواستی مبنی بر ارائه خدمات توسط دولت جمهوری اسلامی ایران به گردشگران ترکمنستانی در حوزه سلامت داده شد که این نشان از حسن ظن طرف ترکمنستانی نسبت به ارائه خدمات مناسب ما نسبت به اتباع آن کشور خواهد بود.
 
برپایی ۲ نمایشگاه در سال در کشور ترکمنستان
ارباب خالص یادآور شد: بعد از سفر مهم خردادماه ۱۴۰۲ قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان به تهران، که با پیشنهاد خاص و ویژه وی مبنی بر برگزاری ۲ مرتبه نمایشگاه در طول سال در کشور ترکمنستان بعد از دیدار با رهبر و رئیس جمهور ایران انجام شد، وی از مجموعه مپنا که در حوزه انرژی و فعالیت‌های نیروگاهی که به بخش صنایع مربوط می‌شود بازدید نمود که منجر به به وجود آمدن توافقات خوبی نیز گردید.
 
سفیر پیشین ایران در ترکمنستان خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه گاز و ترانزیت با پیشنهادات خوبی از سوی قربانقلی بردی محمداف روبرو شدیم و پروژه‌ی ساخت اتوبان اینچه برون به ایران سپرده شد و خوشبختانه شرایط همکاری‌های بین دو کشور به سمتی پیشرفت که اعتماد لازم در حوزه اقتصادی ایجاد شده و در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ بعد از گذشت ۴ سال و نیم نیز موفق به برگزاری نمایشگاه اقتصادی در عشق آباد شدیم.
 
وی افزود: دومین نمایشگاه در آبان ماه برگزار شد که عنوان آن ایران پروژه بود و حوزه تخصصی فعالیت آن نیز خدمات فنی مهندسی در صنعت ساختمان‌سازی و راهسازی و همچنین خدمات نفت، گاز، نیرو و انرژی بود.
 
وی در خصوص اهداف برپایی نمایشگاه اگروفود ترکمنستان، گفت: این نمایشگاه صرفاً جهت فروش کالا نبوده و فضای بازاری ندارد. توسعه تجارب ما در برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور مطابق با استانداردهای لازم به روز شده است و علی‌رغم سختی‌ها و مشقات این مسیر از قبیل خدمات لجستیک و انتقال کالا، دریافت ویزا و همچنین اخذ خدمات پشتیبانی و غیره، تمایل تجار به شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور همچنان وجود دارد.
 
حمایت از تجار و غرفه‌داران در روند برگزاری نمایشگاه‌
وی به کسب نتایج قابل قبول و مناسب در برپایی نمایشگاه در خارج از کشور اشاره کرد و افزود: ترکمنستان نسبت به برگزاری دو نمایشگاه در سال تمایل نشان داده است و به همین خاطر مصمم شدیم برپایی بهتر این نمایشگاه‌ها را دنبال کنیم.
 
ارباب خالص با تاکید بر حمایت دولت از تجار وها، همایشات و نشست‌ها، خاطرنشان کرد: دولت به جهت شناساندن این رویدادها به تجار همکاری لازم را انجام داده تا آن‌ها بتوانند نسبت به اخذ غرفه در نمایشگاه راغب شوند.
 
سفیر پیشین ایران در ترکمنستان، گفت: در برگزاری نمایشگاه‌ها همیشه اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد، اگر چه بعضی مشکلات و مسائل مانند بحث ویزای تجاری و انتقال پول ذهن تجار را مشغول می‌کند اما این‌مشکلات با توجه به رویکردی که بین دو کشور ایجاد شده قابل حل خواهد بود.
 
وی تاکید کرد: سختی‌ها و مشکلات نباید مانع از این شود تا حضور تجار در نمایشگاه‌ها که امری انگیزشی خواهد بود از بین برود. اگرچه حل و فصل بعضی مسائل زمان‌بر است اما قابل انجام بوده و وظیفه ما توسعه مناسبات و رفع موانع خواهد بود.
 
وی با عنوان اینکه رویکرد نمایشگاه‌های اقتصادی در واقع تخصصی خواهد بود، یادآور شد: نمایشگاه‌ها باید بر اساس نیاز کشور مقصد هدف گذاری و برگزار شده. به عنوان مثال نمایشگاه پیش رو در حوزه کشاورزی بوده، البته کشاورزی حوزه وسیعی داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به صنایع باغ، حوزه کشاورزی، حوزه دام و طیور، حوزه پروتئین، سلامت، محیط زیست و غیره اشاره نمود.
 
ورود تجار به حوزه‌های حفاظتی و محیط زیست
ارباب خالص اهداف حوزه کشاورزی و معاونت محیط زیست را یکسان دانست و افزود: این دو حوزه در بخش کار کلان کشاورزی که به محیط زیست برمی‌گردد با یکدیگر اتفاق نظر دارند و علی‌رغم اینکه این نمایشگاه به طور انتفاعی برگزار می‌گردد هدف نهایی آن کمک به دولت‌ها در زمینه تفاهمات و دغدغه‌های این حوزه است.
 
وی با پیشنهاد ورود تجار به حوزه‌های حفاظتی و محیط زیست، تاکید کرد: این حوزه از دغدغه‌های در دستور کار کشورهای منطقه است و رویکرد بعدی این نمایشگاه بحث امنیت غذایی خواهد بود. به هر حال کشاورزی صنعت پایه سلامت جامعه است و اگر در حوزه مواد غذایی مشکلاتی ایجاد شود، سلامت و امنیت جامعه و جمعیت کشور را به خطر خواهد انداخت و به همین جهت بحث امنیت مواد غذایی و استانداردها و بهداشت از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
سفیر پیشین ایران در ترکمنستان هدف هر دو کشور ایران و ترکمنستان را امنیت غذایی عنوان کرد و بیان کرد: اثرگذاری که کشورهای همجوار نسبت به شرایط جغرافیایی و اقلیم دارند، گاهاً بر محیط زیست هم تاثیر گذار است. به طور مثال ویروسی که به دام و طیور وارد می‌شود، بر امنیت غذایی تاثیر گذاشته و به همین جهت مهم است که دو کشور این دغدغه را داشته باشند.
 
وی با اشاره به اینکه در سفر قربان‌قلی بردی‌محمداف ۵ سند به امضا رسید، اظهار داشت: این سندها عمدتاً دانشگاهی بوده که سند همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه پزشکی ترکمنستان که یکی از قوی‌ترین دانشگاه‌های پزشکی ترکمنستان بوده به امضا رسیده است.
 
وی افزود: این همکاری بهداشتی و درمانی برای اولین بار رخ داد بود که در حوزه امنیت مواد غذایی کمک شایانی به ما خواهد کرد و می‌تواند به سلامت مواد غذایی، از سلامت کودک گرفته تا سلامت خانواده و جامعه نیز کمک کند.
 
هدف راهبردی از برپایی این نمایشگاه
وی در خصوص هدف و شعار این نمایشگاه، گفت: شعار این نمایشگاه بر اساس دغدغه‌ها و اهداف آن، حفاظت از محیط زیست سالم، امنیت غذایی و سلامت کودک، خانواده و جامعه خواهد بود.
 
ارباب خالص خاطرنشان کرد: با توجه به رفع موانع کرونایی که بر رفت و آمد هیئت‌ها سایه گسترانیده بود، بعد از آن نشست‌های تخصصی در مشهد، گرگان، تهران و بجنورد برگزار شد.
 
سفیر پیشین ایران در ترکمنستان با اشاره به کمک این دولت در این حوزه، یادآور شد: با همکاری و هماهنگی قربان‌قلی بردی‌محمداف، چندین هیئت تجاری ۲۰ الی ۳۰نفره از اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان در بخش خصوصی به ایران آمدند و این در حالی بود که برای بار اول به ایران می‌آمدند یا سال‌های طولانی بود که از آخرین سفرشان به ایران می‌گذشت.
 
وی افزود: طی این سفرها این تجار با تولید و صنعت و تجارت ما آشنا شدند و این سفرها به برقراری ارتباط با ما کمک نمود. همچنین متقابلا در نمایشگاهی که در سال ۴۰۱ برگزار کردیم، بالغ بر ۵۰۰ نفر از بخش خصوصی ایران به ترکمنستان آمدند.
 
وی با اشاره به تبادل سند امضا شده بین دو کشور عنوان کرد: این اتفاق برای اولین بار رخ داد که همکاری بین اتحادیه تجار (اتحادیه کارآفرینان ترکمنستان) و شرکت رقیب صنعتی ما روی داد.
 
ارتباط تجار ایرانی با دیگر کشورها در خلال برپایی نمایشگاه
ارباب خالص با تاکید بر شرکت تجار در این نمایشگاه، عنوان کرد: اتحادیه ترکمنستان بالغ بر ۲۵ هزار عضو داشته و اعضای آن تجار و تولیدکنندگان بخش خصوصی این کشور هستند که واحدهای صنعتی دونفره تا تعداد بالاتر در حوزه‌های مختلف را شامل می‌شوند.
 
وی بیان کرد: این اتحادیه با کشورهای مختلف دنیا ارتباطات خوبی داشته، لذا تجار ایرانی می‌توانند علاوه بر شرکت در نمایشگاه، به اعزام هیئت‌ها، پذیرش هیئت و ایجاد ارتباط و به شرکت در دیگر همایشات مختلف نیز بپردازند.
 
وی با یادآوری این نکته که وقتی سندی بین دولت ترکمنستان و ایران امضا گردد، هر دو طرف به‌خصوص طرف ترکمنی در اجرای آن سند صد درصد همراهی خواهد کرد، گفت:  پیشنهاد ما این است که بعد از برگزاری نمایشگاه در ترکمنستان، متقابلا ترکمنستان هم نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های بیشتر در ایران چه در مشهد و چه در استان‌های شمالی و تهران اقدام نماید تا دو طرف بتوانند ارزیابی متوازنی از یکدیگر و از ظرفیت‌های صنعتی و نیازمندی‌های متقابل خود داشته باشند.
 
سفیر پیشین ایران در ترکمنستان در خصوص مواد غذایی ایرانی که در کشور ترکمنستان به فروش می‌رسد، عنوان کرد: این مواد غذایی به وفور در فروشگاه‌های این کشور وجود داشته که به دلیل بالا رفتن استانداردهای مواد غذایی و بسته‌بندی مناسب محصولات در چندسال گذشته، مورد تایید ترکمنستان قرار داشته و قیمت این محصولات نیز با کالاهایی که از کشورهای ترکیه، روسیه و دیگر کشورها صادر می‌شود قابل رقابت نیز خواهد بود.
 
ارباب خالص در پایان ابراز امیدواری کرد، نمایشگاه با شور و انگیزه کافی و با مشارکت تجار به خوبی پیش رفته و تاکید کرد قطعا دولت ترکمنستان در این زمینه همکاری‌ لازم را با دولت و تجار ایرانی خواهد نمود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار