مدیرکل پزشکی قانونی کرمانشاه خبر داد؛

کاهش فوت مسمومیت با قرص برنج در سه ماهه اول سال جاری در کرمانشاه

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه از فوت ۱۰ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در سه ماهه اول سال جاری در کرمانشاه خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۶۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶ 22 July 2024
سلیم خانی در گفت و گو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: ۱۰ نفر در سه ماهه اول سال جاری بر اثر مسمومیت با قرص برنج  جان خود را از دست داده اند.
 
وی افزود: از این تعداد سه نفر زن و هفت نفر مرد بوده اند، همچنین نسبت به مدت مشابه سال قبل (سه ماهه سال 1402) که این تعداد 15 نفر (چهار زن و یازده نفر مرد) بوده، کاهش داشته است.
 
مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با بیان این که ماده شیمیایی فسفین آلومینیوم بسیار خطرناک است تصریح کرد: تصور این که مقدار کمی از قرص های برنج را داخل کیسه های حبوبات یا برنج قرار دهیم و مشکلی ایجاد نمی شود کاملا اشتباه است، حتی نصف یک قرص برنج و گازی که در فضا از خود منتشر می کند هم می‌تواند تعداد زیادی از افراد را به کام مرگ بکشاند.
 
خانی با بیان این که گاز خارج شده از فسفین آلومینیوم یا همان قرص های برنج در غلظت های پایین بوی خاصی ندارد، گفت: این ترکیبات در غلظت های بالا بوی شبیه به بوی سیر یا ماهی گندیده دارند ولی متاسفانه در غلظت های پایین هیچ بوی خاصی ندارد و به راحتی فرد در انباری منزل یا در اتاق خواب خود دچار مسمویت و مرگ ناشی از آن می شود.
 
وی یادآوری کرد: اصلا مهم نیست چه میزان از قرص فسفین آلومینیوم را داخل کیسه های برنج قرار می دهید، حتی گاز خارج شده از یک سوم از این قرص هم به دلیل ماده موثره بالایی که دارد، می تواند جان بسیاری از افراد را هدف قرار دهد.
 
مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در پایان با اشاره به این که فسفین آلومینیوم یک سم دفع آفت کشاورزی است و به هیچ عنوان مصرف خانگی ندارد خاطرنشان کرد: قرص برنج کاربرد خانگی ندارد و هیچ کسی مجاز نیست از این سم و ترکیبات در خانه، انباری و یا فضاهای مشاع استفاده کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار