حجت‌الاسلام محمدصادق محمدی لائینی در خطبه‌های نماز جمعه نکا؛

ایران اکراین نیست، بلکه کشور امام حسین ع و شهداست

امام جمعه نکا گفت: نتیجه رقابت ترامپ و بایدن احتمالا قطع کمک به اوکراین است و زلنسکی باید به روسیه باج بدهد، اما ایران، اوکراین نیست، بلکه کشور امام حسین(ع) و شهداست.
کد خبر: ۱۱۷۶۸۲۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۲ 21 July 2024
به گزارش تابناک مازندران، نماز جمعه ۲۹ تیر ماه ۱۴۰۳ شهرستان نکا با حضور مردم و مسئولین و به امامت حجت‌الاسلام محمدصادق محمدی لائینی در مصلی امام خمینی (ره) این شهرستان برگزار شد.
 
ایران اکراین نیست، بلکه کشور امام حسین ع و کشور شهداست  
حجت‌الاسلام محمدی لائینی در آغاز خطبه اول ضمن دعوت خود و همگان به تقوای الهی به موضوع ولی فقیه اشاره کرد که مردم باید از چه کسی پیروی کنند و گفت: یکی از شئون ولایت فقیه، «تشکیل حکومت» و از نظر علما، ولایت فقیه همان  «ولایت مطلقه» است.
 
وی افزود: همان ولایتی که امیرالمومنین(ع) داشت، امام خمینی(ره) نیز دارد. اما هر نمی‌تواند فقیهی ولی‌ِفقیه باشد، بلکه باید «عالِم به قوانین و دین» و همچنین «عادل» باشد که دو رکن مهم ولایت فقیه هستند که امام خمینی(ره) ولی فقیه بود زیرا هم عادل و هم عالم بود. 
 
ایران اکراین نیست، بلکه کشور امام حسین ع و کشور شهداست  
 
خطیب جمعه نکا تشریح کرد: از اختیارات ولی‌فقیه می‌توان به اجرای «قانون» و «حدود شرعی» اشاره کرد، همچنین «عزل و نصب نیرو» و... جزو اختیارات حاکم شرع می‌باشد. در واقع همان اختیاراتی که امیرالمومنین(ع) دارا می‌باشد، امام و ولی فقیه نیز دارند و تفاوت امیرالمومنین با ولی‌فقیه در فضایل است که قابل قیاس نیست، اما فقیه تنها در اختیارات اشتراک دارد. و از نظر فضیلت، امیرالمومنین(ع) موجودی استثنایی است.
 
حجت‌الاسلام محمدی لائینی گفت: هر شخصی ولی فقیه نمی‌شود زیرا باید دارای علم کافی و عدالت بالا باشد و اگر کسی دیکتاتور شود، دیگر ولی‌فقیه نیست و از حلقه ولایت خارج می‌شود. امیرالمومنین(ع) نیز در این راستا می‌فرماید: «شخص امین، به تو خیانت نمی‌کند بلکه این تو هستی که امانت را به خیانتکار سپردی».
 
ایران اکراین نیست، بلکه کشور امام حسین ع و کشور شهداست  
وی با بیان اینکه، شخصی گفته است که؛ «اسلام حکومت ندارد، هر کسی به وظیفه‌اش عمل کند، همان دین است و دین دیگری نداریم»، خاطرنشان کرد: این حرف اشتباه است، زیرا دین نباید تابع ما باشد، بلکه ما باید تابع دین باشیم. دین تابع فهم ما نیست که اگر اینگونه شود، نتیجه‌اش تضاد احکام می‌شود و اینکه بگوییم دین تابع درک و فهم مردم باشد غلط است. 
 
امام جمعه نکا با اشاره به اینکه، گفته شده؛ «وظیفه پیامبران تشکیل حکومت نبوده، بلکه باید به معنویات بپردازند»، گفت: این گفته اشتباه است، زیرا حضرت علی(ع) فرمود؛ «امکان ندارد مردم به حاکم نیاز نداشته باشند»، وجود حاکم نیاز است چه خِیر و چه شَرّ باشد. به طور مثال؛ حضرت سلیمان هم پیامبر و هم حاکم بود.
 
ایران اکراین نیست، بلکه کشور امام حسین ع و کشور شهداست  
حجت‌الاسلام محمدی لائینی تصریح کرد: امیرالمؤمنین ۵ سال تشکیل حکومت داد و امام حسین(ع) نیز قصد تشکیل حکومت را داشت تا دستورات و حکم خدا اجرا شود، پس نباید بگوییم ولی‌فقیه فقط باید به امور مذهبی و دینی بپردازد.
 
وی افزود: امام خمینی(ره) فرمود: اینکه می‌گویند انبیا با معنویات کار دارند و از حکومت اعراض می‌کردند، این نظریه اشتباه است و این بیان، راه را برای استعمارگران باز می‌کند، پس، از شئون ولایت فقیه، «تشکیل حکومت» است.
 
ایران اکراین نیست، بلکه کشور امام حسین ع و کشور شهداست  
خطیب جمعه نکا در خطبه دوم نیز ضمن دعوت به تقوای الهی، درگذشت حجت‌الاسلام سید عربعلی جباری امام جمعه بهشهر را به عموم مردم تسلیت گفت و در مورد او بیان داشت: وی که طبق آرزوی خود در عصر عاشورا جان به جان آفرین تسلیم کرد، دارای صفات عالی بود و در سمت‌های مختلفی خدمت کرد و ما نیروی خوب و انسان وارسته‌ای را از دست دادیم، وی همه‌ی سخنرانی‌هایش را با حدیث و روایت آغاز و فضا را با حدیث و روایت بابرکت می‌کرد، از دوستداران آیت‌الله کوهستانی بود و در تشکیل کنگره‌ی آیت‌الله کوهستانی نقش اصلی را ایفا کرد.
 
حجت‌الاسلام محمدی لایینی در ادامه، یاد آیت‌الله کاشانی را گرامی داشت و گفت: وی زحمات زیادی را متقبل و در زمان مصدق نسبت به وی ناجوانمردی شد. در موضوع ماجرای وی و آقای مصدق، چون به بیانات عالم مجتهد دینی توجه نکردند، نتیجه‌اش کودتای ۲۸ مرداد شد.
 
ایران اکراین نیست، بلکه کشور امام حسین ع و کشور شهداست  
 
وی به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: انتخابات به خوبی برگزار شد اما بداخلاقی‌های بعد از انتخابات درست نیست.
 
امام جمعه نکا با بیان جمله‌ای از آیت‌الله فلسفی اینکه؛ «در قیامت سه صندوق برای انسان می‌آورند که در یکی «نور»، در دیگری «ظلمت و دود» و در سومی «هیچ چیز نیست و خالی» است، خاطرنشان کرد: انسان از آن سوال می‌کند و پاسخ می‌دهند: «این اوقاتی است که تو در دنیا هیچ فعالیتی نکردی و وقت تلف کردی و چیزی برای تو ذخیره نشد»، که باید مواظب این زمان‌ها باشیم. 
 
ایران اکراین نیست، بلکه کشور امام حسین ع و کشور شهداست  
حجت‌الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه، نتیجه رقابت ترامپ و بایدن احتمالا قطع کمک به اوکراین است و زلنسکی باید به روسیه باج بدهد، گفت: اما ایران اوکراین نیست، بلکه کشور امام حسین(ع) و شهداست.
 
وی بیان کرد: عزاداری‌ها با کیفیت بسیار خوبی انجام شد اما حواشی بدی نباید داشته باشد، مثلا هنگام اذان مغرب دسته‌روی‌ها برای نماز تعطیل نباشد، امر واجب را نباید برای امر مستحب ترک کرد، زیرا امام حسین(ع) در سخت‌ترین شرایط، نماز را به جا آورد.
 
ایران اکراین نیست، بلکه کشور امام حسین ع و کشور شهداست  
 
خطیب جمعه نکا به موضوع زنجیر‌زدن دختران بی‌حجاب در دسته‌های عزاداری پرداخت و خاطرنشان کرد: این ماموریت دشمن است، امام حسین و اهل بیت(ع) برای حجاب تلاش کردند.
 
حجت‌الاسلام محمدی لایینی به موضوع قمه‌زنی اشاره کرد و گفت: سینه‌زنی و زنجیرزنی در عزاداری‌ها قبول است اما قمه‌زنی را هیچ مرجعی تایید نمی‌کند و نباید به اسلام و شیعیان لطمه بزنیم.
 
ایران اکراین نیست، بلکه کشور امام حسین ع و کشور شهداست  
 
خبر: الهام زارعی
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار