رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان انتقاد کرد:

هدررفت آب شیرین برای تولید برق بیشتر/ کشاورزان نگرانند

رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان با اشاره به رهاسازی آب از سد گتوند، از هدررفت آب شیرین برای تولید برق بیشتر خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۶۵۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳ 20 July 2024

تابناک خوزستان: مسعود اسدی با اشاره به نگرانی جامعه کشاورزی از رهاسازی آب شیرین، اظهار کرد: مرکز دیسپاچینگ ملی آب، برای تامین برق و جلوگیری از قطعی، اجازه خروج حجم زیادی از آب شیرین را از سد گتوند داده است.

وی ادامه داد: هم اکنون، حدود ۴۵۰ متر مکعب آب از سد گتوند در حال خروج است که خروج این حجم از آب، منجر به دبی حدود ۵۹۰ متر مکعبی در کارون شده است. این درحالی است که حداکثر نیاز، رهاسازی ۳۵۰ متر مکعب آب است اما اکنون، ۲۴۰ متر مکعب آب برای تولید برق به هدر می‌رود.

رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: رودخانه کارون در فصل تابستان در حداکثر پیک مصرفی خود، دبی ۳۵۰ متر مکعبی دارد اما اکنون بیش از ۲۰۰ متر آب مازاد عبور می‌کند.

اسدی بیان کرد: اگر منابع آبی کافی باشد، مشکلی نیست اما اگر این رهاسازی، برای کشت پاییزه و زمستانه مشکل ایجاد کند از دیسپاچینگ ملی آب درخواست داریم که در سیاست‌های خود تجدیدنظر کند چون تحمل بی‌برقی به مراتب از کمبود آب کشاورزی برای استان و کشور راحت‌تر است. 

اسدی تاکید کرد: ما جامعه کشاورزان حاضر هستیم که برق قطع شود اما آب کشاورزی کشت پاییزه از دست نرود و امروز این موضوع باعث ایجاد نگرانی در میان کشاورزان شده است.

وی یادآور شد: تصمیم‌گیری برای رهاسازی آب سد از سوی دیسپاچینگ ملی آب در تهران انجام می‌شود و سازمان آب و برق خوزستان نقشی در رهاسازی ندارد کما اینکه اجرا نکردن این سیاست، تبعات ملی برای سازمان آب و برق خواهد داشت. بنابراین از استاندار و نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که در این موضوع دقت کافی داشته باشند تا مصرف آب مدیریت شود و منابع آبی به هدر نرود و در پاییز دچار مشکل نشویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار