ایجاد بسترسازی حمل یکسره کالا از مرز به انبارهای اختصاصی گمرک خوزستان

ناظر گمرکات خوزستان گفت: بستر حمل یکسره کالا از مرز به انبار با راه‌اندازی انبارهای اختصاصی در استان فراهم شده که کمک بزرگی در جلوگیری از ماندگاری و دپوی کالا در مرز و کاهش هزینه انبارداری می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۴۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵ 09 July 2024

تابناک خوزستان: بهروز قره‌بیگی سه شنبه در نشست شورای هماهنگی مدیران استانی دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در محل اداره کل گمرکات خوزستان بیان کرد: گمرکات خوزستان این انبارها را به منظور کاهش هزینه‌‍های انبارداری و کاهش زمان دپوی کالای بازرگانان در مرز و افزایش سرعت ترخیص انبارهای اختصاصی در استان راه‌اندازی کرده است و از بازرگانان و بخش خصوصی نیز دعوت می‌کند تا از این ظرفیت استفاده کنند.

وی گفت: در حال حاضر۶ انبار اختصاصی با مشارکت شرکت‌های بزرگ استان برای ذخیره‌سازی کالاهای وارداتی و صادراتی راه اندازی شده و همچنان به تعداد این انبارها اضافه خواهد شد.

قره‌بیگی افزود: با راه‌اندازی انبارهای اختصاصی ساز و کار گمرک در این فضاها ایجاد می‌شود تا بخش خصوصی بدون صرف وقت و هزینه، کالای خود را به صوت یکسره از مرز به این انبارها منتقل کند.

ناظر گمرکات خوزستان ادامه داد: شرکت‌های بزرگی همچون نفت و فولاد در ایجاد اینگونه انبارها همکاری و مشارکت خوبی داشتند و قطعا این روند در کاهش هزینه‌های انبارداری بخش خصوصی برای واردات و ذخیره کالا اثرگذار است.

شرکت امور انبارهای عمومی کشور نیز در ایجاد انبار ذخیره سازی کالا در مرز چذابه با استان همکاری کرده است.

قره‌بیگی ادامه داد: حراست گمرک در این انبارها مستقر است و تردد و ذخیره کالا در این فضاها کاملا مورد رصد این دستگاه است.

مدیرکل گمرکات اهواز ادامه داد: هزینه انبار داری در مرز تا چهار برابر افزایش یافته و این اقدام در کاهش هزینه‌های تجارت بسیار اثر گذار است.

کمبود نیرو یکی از معضلات گمرکات خوزستان

قره بیگی با اشاره به اینکه کمبود نیرو یکی از معضلات گمرکات خوزستان به شمار می رود گفت: ۱۹۰ پست خالی در این دستگاه وجود داشت که با پیگیری‌های انجام شده تمهیدات استخدام ۹۰ نفر فراهم شده است.

وی ادامه داد: اعتبارات امسال گمرکات استان نسبت به سال گذشته هفت برابر رشد یافته که قطعا در پیشبرد برنامه‌ها و طرح‌های عمرانی این دستگاه بسیار موثر است.

تامین ۶ دستگاه ایکس‌ری در مرزهای خوزستان

ناظر گمرکات خوزستان ادامه داد: از مردادماه سال گذشته تا کنون ۶ دستگاه ایکس‌ری به این مجموعه در مرزهای استان اضافه شده است که با افزوده شدن این تعداد مشکلات مرز در بخش ایکس ری حل می‌شود.

وی گفت: ۲ ایکس ری کامیونی نیز برای ۲ مرز چذابه و شلمچه اهواز تهیه شده که در حال حاضر برای نصب آن‌ها در مرحله تعیین زمین است.

قره‌بیگی در ادامه با اشاره به میزان صادرات در سه ماهه امسال ادامه داد: یک میلیارد و ۸۵۵ میلیون دلار کالا در مدت ذکر شده از گمرکات استان صادر شد که در مقایسه با سال گذشته ۳۳ درصد وزنی و ۳۶ درصد ارزشی رشد داشته است.

ناظر گمرکات خوزستان اظهار کرد: میزان صادرات به عراق به عنوان یکی از کشورهای مورد هدف تجارت خوزستان در سه ماهه امسال ۲ میلیون و ۱۸۲ هزار تن به ارزش ۵۸۹ میلیون دلار بوده که ۱۹۷ درصد به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به اینکه در بخش ترانزیت داخلی ۱۱۹ اظهار نامه به میزان ۲ هزار تن در سه ماهه امسال ثبت شد بیان کرد: در حوزه ترانزیت خارجی نیز در این مدت ۲۲ درصد در تعداد اسناد و ۱۳۷ درصد به لحاظ وزنی رشد را نشان می دهد.

خوزستان سومین استان کشور در صادرات و دومین استان در واردات به ویژه در حوزه کالای اساسی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار