کد خبر: ۸۹۳۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴ 30 August 2020

 

برگزاری آئین شاه حسین گویان در آستارا

آستارا - ایرنا - آئین سنتی شاه حسین گویان موسوم به" شاخسی واخسی "(به مفهوم شاه حسین، وای حسین) همزمان با روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در عزای سرور و سالار شهیدان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در برخی روستاهای آستارا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا،  این آئین که از قدمت زیادی در آستارا برخوردار است و در دهه نخست ماه محرم برگزار و در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از شور و حالی متفاوت برخوردار است.

این آئین عصر دیروز و صبح امروز در محوطه مساجد روستاهای شونده چولا، خانه های آسیاب، شونان و کانرود آستارا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و محدودیت زمانی همزمان با بر افراشتن علم ها در حال و هوای معنوی ویژه ای برگزار شد.

عزاداران در اجرای آیین شاخسی واخسی که هنوز در این روستاها زنده است به دو دسته مقابل هم ایستاده و هر دسته یک نفر سردسته دارد و بقیه به ترتیب در کنار سردسته ها در یک ردیف قرار می گیرند.

 سر دسته اول بعد از سکوت اعضای دسته ها و تنظیم صف ها با صدای بلند حیدر حیدر می گوید و سرگروه دوم در پاسخ می گوید: علی، علی و بقیه اعضا نیز تکرار می کنند.  

 سر گروه اول با صدای بلند و در حالی که سینه می زند، می گوید : شاخسی (شاه حسین) و سر دسته دوم واخسی (وای حسین)   سر می دهد و بسیاری از نوحه های مشهور شعرای بزرگ آذربایجان را مداحان با نوای حزن انگیز می خوانند و مردم در سوگ سرو و سالار شهیدان و ظلم های روا داشته شده به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت بر سر و سینه می زنند.  

این آئین صبح امروز در برخی مساجد روستاهای آستارا با برافراشتن بیرق ها برگزار شد.  

شهرستان آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در ۲ بخش و ۶۲ روستا در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار