کد خبر: ۸۴۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷ 28 August 2015

خبرگزاری شبستان:رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: تلاش دولت با اتکا به انتخاب مردم این بود که در مسیر تدبیر و تعامل حرکت کند.

 

دکتر محمد نهاوندیان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران افزود: امسال هفته دولت با میلاد ثامن الحجج حضرت امام رضا (ع) تقارن پیدا کرد که هم برکت افزا و هم درس آموز شد.

 

وی گفت : امام رضا (ع) یکی از بارزترین وجوه شخصیتی و آموزه های مکتب شان، رویکرد احتجاج منطقی است.

 

نهاوندیان افزود: خواجه نصرالدین طوسی در آن صلوات معروف وقتی که می خواهد به یکی از ویژگی های بارز در مورد امام رضا(ع) اشاره کند، حجج رضویه را مورد تاکید قرار می دهد.

وی گفت: مکتب و فرهنگ رضوی دو درس بزرگ به ما آموخته است که یکی توجه به عقل و آموزه عقلانیت دینی است و دیگری احتجاج منطقی و برهانی با مخالفان است.

 

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: از امام رضا (ع) آموخته ایم این روایت معروف ایشان که: دوست هر انسانی عقل اوست و دشمن او جهل اوست.

 

نهاوندیان گفت: بسیاری از کاستی ها و کمبودها را نباید به دیگری نسبت داد، گاهی عدم استفاده از این سرمایه خردمایه بسیاری از نارسایی هاست.

 

وی افزود: امام رضا(ع) به ما آموخت زیادی نماز و روزه اگر بدون خرد و تعقل باشد، لزوماً ما را به هدف عبادت که تقرب به خداست نمی رساند.

 

نهاوندیان گفت: چه بسیار ما در تاریخ اسلام و تاریخ ادیان داشته ایم کسانی که با تظاهر به ظواهر دینی بر علیه دین و به ضرر دین اقدام کرده اند؛ در گذشته پدیده خوارج را داشته ایم و همین امروزه تظاهر به دین را در این حرکت های تکفیری مشاهده می کنیم.

 

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: مکتب ائمه ما مکتب دعوت به تعقل دینی بوده است.

 

نهاوندیان افزود: اگر کسی می خواهد پیرو امام رضا (ع) باشد باید آئین زندگی خود را بر عقلانیت، خردمندی و خردورزی بنا کند.

 

وی ادامه داد: یعنی تدبیر و اداره امور با تعقل و با ملاحظه همه جوانب و هدف، با انتخاب بهترین روش و بررسی گزینه های مختلف و مشورت کردن با اهل تخصص و تدبیر.

نهاوندیان با اشاره به درس دوم مکتب امام رضا (ع) یعنی درس تعامل گفت: امام رضا (ع) هیچ ابایی نداشتند که با مخالفان اسلام، با مخالفان امامت و ولایت در یک جمع منطقی بنشینند، شدیدترین جملات را تحمل کنند و بشنوند و بعد با یک قوت منطقی آن ها را به اقناع و اذعان در برابر قوت منطقی دین خدا برسانند.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: داستان جلسات مناظره ای که مأمون تشکیل می داد که شاید با نیات دیگری بود، اما حاصلش درخشندگی قوت برهانی و قوت منطقی امام معصوم (ع) بود، به ما می آموزد که از گفتگو حتی با مخالفان، نه تنها باید هراس نداشته باشیم بلکه استقبال کنیم.

 

وی گفت: این فرصتی است برای ما که حقانیت این آیین و قوت این منطق را در چشم جهانیان آشکار کنیم.

نهاوندیان افزود: باید تعامل کرد، البته تعامل با تمسک و التزام به اصول و باید گفتگو کرد، ولی گفتگوی هدفمند و با پافشاری بر ارزش ها، حقوق، منافع ملی و مصالح.

 

وی گفت: خدا را بسیار شاکریم که در این دو سالی که بر این ملت گذشت برای این نظام و این کشور در هر دو این محورها یعنی تدبیر و تعامل کارنامه درخشانی حاصل شد.

نهاوندیان افزود: تلاش دولت هم با اتکا به انتخاب مردم این بود که در مسیر تدبیر و تعامل حرکت کند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
کوگوش شنوا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار