کد خبر: ۷۲۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵ 06 August 2015
شبکه سعودی الحدث گزارش داد: رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود اعضای کنگره را درباره مخالفت ها با توافقنامه هسته ای ایران به تمسخر گرفت.

به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، باراک اوباما تاکید کرد مخالفت کنگره با توافقنامه هسته ای ایران نه تنها به این کشور اجازه خواهد داد به سلاح هسته ای دست پیدا کند، بلکه این روند را تسریع خواهد کرد.

اوباما افزود: دست پیدا نکردن به توافق با ایران نزدیک بود به جنگ دیگری در منطقه منجر شود. وی با به تمسخر گرفتن اعضای کنگره گفت: بعضی از اعضای کنگره به دانشمندان هسته ای تبدیل شده اند.

نادیا البلبیسی خبرنگار الحدث در واشنگتن گفت: در حالی که تصور می شد باراک اوباما برای جلب نظر اعضای کنگره در مورد توافقنامه هسته ای با ایران تلاش کند، آنان را به تمسخر گرفت. اوباما گفت تندروها در ایران که با توافقنامه هسته ای مخالفت می کردند از همسویی جمهوریخواهان در آمریکا برخوردار شده اند. لحن اوباما هم در این سخنرانی خطاب به اعضای کنگره تمسخر آمیز و تحکم آمیز بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از واحد مرکزی، خبرنگار این شبکه افزود: به نظر می رسد اوباما به دنبال جلب حمایت افکار عمومی آمریکا درباره توافقنامه هسته ای با ایران است. از نظر قانونی اوباما می تواند مخالفت کنگره را وتو کند، زیرا مخالفان در کنگره نخواهند توانست رای دو سوم اعضا را به دست آورند. اوباما تلاش کرد جمهوریخواهان و اسرائیل را قانع کند در شرایطی که دیگر گزینه ها علیه ایران نتیجه ای ندارد، توافقنامه هسته ای با تهران بهترین راه بود. زیرا راه حل نظامی، خاورمیانه را به طرف جنگ ویرانگر خواهد کشاند. اوباما تاکید کرد کسانی که با توافقنامه هسته ای ایران مخالفت می کنند، همان حامیان جنگ در عراق هستند که تصور می کردند این جنگ گردش و کوتاه مدت خواهد بود، اما این جنگ در عمل بسیار پرهزینه و با تلفات سنگینی برای آمریکاییها همراه بود. اوباما تاکید کرد بعضی از اعضای کنگره بدون اینکه توافقنامه را مطالعه کنند با آن مخالفت می کنند.

وی خاطر نشان کرد: اوباما به عمد این سخنان را در برابر دانشجویان آمریکایی بیان کرد تا بتواند به طور مستقیم افکار عمومی این کشور را خطاب قرار دهد. اوباما همچنین تلاش کرد حضور خود در دانشگاه آمریکن را به حضور جان اف کندی رئیس جمهور اسبق آمریکا در حدود پنجاه سال پیش مرتبط کند. کندی در آن زمان تاکید داشت واشنگتن نباید از امضای توافقنامه با دشمنان یعنی شوروی سابق برای جلوگیری از اشاعه تسلیحات ویرانگر هسته ای، هراسی داشته باشد. اوباما تلاش کرد شرایط کنونی در برابر ایران را به شرایط توافقنامه با شوروی سابق تشبیه کند. اوباما بیشتر سخنرانی خود را به توافقنامه هسته ای با ایران اختصاص داد، در حالی که تصور می شد درباره دیگر مسایل مربوط به سیاست خارجی مانند جنگ با داعش و بحران های سوریه و عراق هم به طور مفصل سخن بگوید.

اوباما تاکید کرد ساده لوح نیست و می داند این توافقنامه همه مشکلات را با ایران حل نمی کند، زیرا این کشور حامی تروریسم است و به حزب الله و حوثی ها کمک می کند. اوباما با اشاره به اینکه دستور توسل به نیروی نظامی در هفت کشور را صادر کرده است، اتهامات علیه خود را درباره اینکه رئیس جمهور ضعیفی است رد کرد. اوباما راه حل دیپلماتیک و مذاکره با تهران را بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای دانست. اوباما تاکید کرد ایران در صورتی که کنگره با توافقنامه هسته ای مخالفت کند می تواند در مدت سه ماه به سلاح هسته ای دست پیدا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار