سازمانهای غیر دولتی زیست محیطی و منابع طبیعی که نمودی از مشارکت مردم هستند در دهه‌های‌ اخیر با رشد قابل توجه در سطوح ملی و بین المللی،توجه دست‌اندرکاران توسعهء کشورها را به خود جلب‌ کرده‌اند.
کد خبر: ۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳ 23 February 2015
سازمانهای غیر دولتی زیست محیطی و منابع طبیعی که نمودی از مشارکت مردم هستند در دهه‌های‌ اخیر با رشد قابل توجه در سطوح ملی و بین المللی،توجه دست‌اندرکاران توسعهء کشورها را به خود جلب‌ کرده‌اند.

با توجه به تجربیات و تأکیدات جهانی و تواناییهای این تشکلها در دسترسی به اقشار مختلف مردم‌ و مقبولیت عمومی آنها بایستی از این ظرفیت عظیم برای ترویج و توسعهء منابع طبیعی بهره گرفت.ولی به‌ منظور استفادهء بهینه و مطلوب از این تواناییها باید زمینه‌های مشارکت آنها در بخش منابع طبیعی با توجه‌ به وظایف و اختیارات قانونی‌شان در عرصه‌های منابع طبیعی به طور دقیق و شفاف شناسایی شود.ت

با درک این ضرورت و با هدف بررسی و اولویت‌بندی زمینه‌های مشارکت سازمانهای غیر دولتی در ترویج و توسعهء منابع طبیعی از دیدگاه کارشناسان سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری انجام شده است.

شش زمینهء همکاری سازمانهای غیر دولتی به ترتیب اولویت عبارت‌اند از:
 الف)تهیهء نشریات و اطلاع‌رسانی، ب)آموزش و فرهنگ‌سازی،ج)برگزاری همایش،سمینار و کارگاههای آموزشی،د)جلب مشارکت‌ مردم،ه)توسعهء فضای سبز و درخت‌کاری،و)مطالعه و انجام طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی‌ در زمینهء منابع طبیعی.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از وضعیت رو به رشد کمی و کیفی جنگل های گیلان خبر داد و گفت:بر اساس دانش بومی و رشد تحصیلی فرزندان این کشور، جنگلداری کلاسیک از بین رفته و جنگلداری «همگام با طبیعت» در حال اجراست.

به گزارش ایسنا مهندس داود زارع، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان امروز، 3 اسفند در دیدار با آیت الله قربانی، نماینده ولی فقیه در گیلان در آستانه هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، با اشاره به جایگاه علما و روحانیت، اظهار کرد:در طول 36 ساله گذشته هر زمان که کشور دچار مشکل و تزلزل شده به علمای دین پناه بردیم و این موضوع در تاریخ مشهود است.

وی با بیان اینکه مردم همواره در سایه ولایت فقیه از فتنه ها عبور کردند، افزود:وحدت کلمه و اطاعت از ولی فقیه در کشور ما وجود دارد و مردم ولایتمدار ایران بعد از پیروزی انقلاب هر زمانی که فتنه ها در حال شکل گیری بودند به مقام معظم رهبری لبیک گفتند و فتنه ها را خاموش کردند.

این مقام مسئول در ادامه بر توسعه فضای سبز در کشور تاکید کرد و گفت:امروز دنیا به سمتی حرکت می کند که بحث توسعه فضای سبز، جنگل ها و مراتع رو به رونق و ترقی است. آماری که در ارتباط با فضای سبز در کشورمان وجود دارد این است که چیزی حدود 28 درصد از مساحت ایران دارای فضای سبز می باشد، در صورتی که طبق استاندارهای جهانی 80 درصد مساحت هر کشور باید به فضای سبز اختصاص داده شود.

مهندس زارع با بیان اینکه سرانه فضای سبز برای هر نفر در دنیا یک هکتار است، ادامه داد:این رقم در کشور ما 0.2 هکتار می باشد؛ همین مسئله باعث شده که امروز با بحران خشکسالی مواجه هستیم و پدیده ریزگردها خصوصا در استان های غربی فاجعه ساز شده و زندگی مردم را به چالش کشیده است.

وی با اشاره به محیط زیست گیلان، اضافه کرد:با توجه به وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی استان گیلان و وجود ابرهای باران زا در این منطقه، چیزی حدود 1 میلیون و 17 هزار هکتار جنگل، مرتع و اراضی جنگلی داریم که 564 هزار هکتار جنگل را تحت پوشش قرار داده است. خوشبختانه بر اساس دانش بومی و رشد تحصیلی فرزندان این کشور، جنگلداری کلاسیک از بین رفته و جنگلداری «همگام با طبیعت» در حال اجراست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از وضعیت رو به رشد کمی و کیفی جنگل های گیلان خبر داد و اضافه کرد: بیش از نیمی از جنگل های ما در حال استراحت هستند و بهره برداری نداشته اند و از 200 هزار هکتار جنگل تنها 50 تا 60 هزار هکتار برداشت شده است.

زارع با تاکید بر حفظ جنگل ها و زیست بوم های استان، از اجرای طرح مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی با مشارکت مردم خبر داد و گفت:می خواهیم با کمک مردم ظرفیت های موجود در جنگل را فعال کنیم و مردم را در صیانت و حفاظت از عرصه های منابع طبیعی مشارکت دهیم.

این مقام مسئول با اشاره به طرح های مرتع داری مانند پرورش گل و گیاه، زنبورداری و توسعه فندق کاری و گردوکاری، تصریح کرد:حدود 120 هزار بهره بردار در داخل مراتع داریم که با مدیریت مراتع از آنها صیانت می کنند؛ لذا امیدواریم با ارائه بسته سیاسی «مشارکت مردمی» از توانمندی مردم و جنگل نشینان برای حفاظت از جنگل ها و مراتع بهره ببریم.

وی بر لزوم ترویج فرهنگ منابع طبیعی و مشارکت مردمی، عنوان کرد:بهره برداری اصولی از جنگل ها و مراتع براساس طرح «همگام با طبیعت»(دانش بومی) و حفاظت از عرصه های منابع طبیعی نقشه راه مورد توجه منابع طبیعی و آبخیزداری در آینده است.

مهندس زارع اخذ سند 98 درصد از عرصه های منابع طبیعی به نام دولت، اشتغالزایی در هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی با زیتون کاری در مناطق فاقد پوشش جنگلی، واگذاری هزار هکتار برای توسعه صنعت، شناسایی 3 هزار هکتار از اراضی ساحلی تحت عنوان مناطق گردشگری، تعرفه 500 هکتاری برای شیلات جهت پرورش ماهیان خاویاری، حفاظت و نگهداری از عرصه های منابع طبیعی و خارج کردن هزار و 200 هکتار از عرصه ها از دست متجاوزان و قاچاقچیان چوب از جمله عملکردهای اداره کل منابع طبیعی گیلان طی یک سال گذشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه منابع طبیعی با تمام وجود در اختیار مقام معظم رهبری است، یادآور شد:ما دنباله رو اهل بیت(ع) در حفاظت از انفال هستیم؛ لذا نیازمند حمایت و پشتیبانی نماینده ولی فقیه در استان، ائمه جماعات و مبلغین جهت حفاظت از عرصه های منابع طبیعی هستیم. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار