سعیدآبادی ادامه داد: میراث ناملموس شامل آیین ها ، سنت ها، مهارت ها ، زبان و لهجه ها، موسیقی و هرآنچه هویت و ریشه و سنت را نشان می دهد، است که در گام نخست باید ثبت ملی شوند و بعد به ثبت جهانی برسند.
کد خبر: ۷۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴ 23 February 2015
محمدرضا سعیدآبادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در رشت افزود: تاکنون 17 اثر ملموس از ایران در لیست جهانی یونسکو ثبت شده که آخرین آنها گنبدکاووس و کاخ گلستان هستند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 10 اثر ناملموس مانند آیین نوروز، قالی شویی اردهال، مهارت فرش بافی کاشان و فارس، آیین به آب انداختن لنج در خلیج فارس از ایران ثبت جهانی شده است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تصریح کرد: حدود 20 اثر نیز از ایران در فهرست ثبت جهانی قرار دارند که آیین باران خواهی و طب سنتی از آن جمله هستند. 

وی میراث ملموس را شامل یک اثر معماری زیبا، قدیمی و اصیل همچون نقش جهان اصفهان ، بیستون، قره کلیسا در آذربایجان و ارگ بم که در آنها هم زیبایی و هم هنر وجود دارند، عنوان کرد.

سعیدآبادی ادامه داد: میراث ناملموس شامل آیین ها ، سنت ها، مهارت ها ، زبان و لهجه ها، موسیقی و هرآنچه هویت و ریشه و سنت را نشان می دهد، است که در گام نخست باید ثبت ملی شوند و بعد به ثبت جهانی برسند.

وی گفت: نظام بین المللی به گونه ای است که هر سال هر کشوری فقط می تواند یک اثر را در هریک از حوزه های ملموس ، ناملموس و حافظه جهانی برای ثبت جهانی پیشنهاد دهد.

وی افزود: برنامه حافظه جهانی یونسکو نیز آثار مکتوبی که ایده و فکر آن در قالب کتاب قدیمی و نسخه اصلی باشد، به ثبت می رساند.

سعیدآبادی با اشاره به اینکه کلیات مثنوی معنوی مولوی برای سال جاری آماده ثبت شده، گفت: تاکنون خمسه نظامی، نقشه های دوره صفویه در آستان قدس رضوی، وقف نامه ربع رشیدی یک اثر ماندگار در حوزه وقف و کتاب مسالک الممالک، شاهنامه ای به نام نسخه باسمان قلی فردوسی به ثبت رسیده است .

وی یادآور شد: همچنین مجموعه اسنادی که تحت عنوان اسناد مربوط به خلیج فارس در وزارت امور خارجه وجود دارند، به ثبت جهانی رسیده اند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران اظهار داشت: ایران در حوزه ثبت حافظه جهانی و آثار مکتوب یونسکو در آسیا و اقیانوسیه به ترتیب رتبه دوم و سوم و در حوزه میراث ملموس، رتبه دوازهم را دارد.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه در زمان جنگ تحمیلی هیچ آثاری از ایران ثبت نشده، به دلیل غنای فرهنگی که داریم، از جایگاه خوبی در جهان برخورداریم که امیدوارم این جایگاه هر سال ارتقاء یابد.

وی به گیلان اشاره و اضافه کرد: با توجه به غنای فرهنگی در استان گیلان در میراث ناملموس و تنوع فرهنگی، در صورتی که آثار ناملموس آن زودتر به مرحله آماده سازی برسد؛ در سال جاری در یونسکو ثبت می شود.

وی گیلان را در حوزه های خوراک شناسی ، موسیقی و صنایع دستی دارای جایگاه خواند و گفت: هم اکنون چندین شهر در ایران نظیر اصفهان در حوزه صنایع دستی، شیراز در ادبیات و گیلان در حوزه خوراک شناسی پرونده هایی برای ثبت جهانی دارند.

همایش چشم انداز توسعه پایدار استان گیلان و همچنین همایش توسعه پایدار ، توسعه اجتماعی و توانمندسازی زنان طی دو روز گذشته (شنبه و یکشنبه) با حضور محمدرضا سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو (سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد) در ایران، در رشت برگزار شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار