کد خبر: ۵۲۸۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲ 24 November 2017
تابناک / حیران، نام روستایی ییلاقی و زیبا در شهرستان آستارا واقع در استان گیلان است. این روستا در فاصله ۳۰ کلیومتری آستارا قرار دارد.
استان گیلان دارای مرز بین‌المللی از طریق آستارا با جمهوری آذربایجان است که از شمال به دریای خزر و کشور آذربایجان، از غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان زنجان و قزوین و از شرق به استان مازندران محدود می‌شود.

گردنه حیران؛ منطقه ای زیبا و نامحدود از طبیعت ایران(+عکس)

حیران، نام روستایی ییلاقی و زیبا در شهرستان آستارا واقع در استان گیلان است. این روستا در فاصله ۳۰ کلیومتری آستارا قرار دارد. حیران از سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکیل شده است. 

گردنه حیران؛ منطقه ای زیبا و نامحدود از طبیعت ایران(+عکس)

منطقه حیران از توابع شهرستان آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان و همجوار با استان اردبیل با ۲۲۰۰ هکتار مساحت است که از این میزان ۱۲۰۰ هکتار به مستثنیات اشخاص و ۱۰۰۰ هکتار به منابع ملی تعلق دارد.به دلیل ییلاقی بودن منطقه، ساخت بناهای ویلایی در سال‌های اخیر چشمگیر بوده‌ است. 

گردنه حیران؛ منطقه ای زیبا و نامحدود از طبیعت ایران(+عکس)

در طول فصول گرم سال جمعیت این روستا به بیش از ۲۰۰۰ نفر می‌رسد، اما جمعیت ثابت آن در حدود ۳۰۰ نفر است که به شغل کشاورزی مشغول بوده و در طول سال، مخصوصا بهار و تابستان، رستوران‌ها و مغازه‌هایی را در کنار جاده برای کسب و کار باز می‌کنند. این روستا به دلیل زیبایی طبیعی آن، به عنوان یکی از منطقه‌های نمونه گردشگری در ایران است و با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب در سالیان اخیر، مورد توجه گردشگران قرار گرفته و ساخت و ساز بناهای تفریحی و گردشگری در آن افزایش یافته‌ است.

گردنه حیران؛ منطقه ای زیبا و نامحدود از طبیعت ایران(+عکس)

گردنه حیران در مسیر راه ارتباطی آستارا-اردبیل قرار گرفته‌ است. این گردنه که به همراه روستای ونه‌بین، حاجی امیر بالا و حاجی امیر پایین از مناطق حفاظتی سیاسی و جغرافیایی استان گیلان است، از یک طرف مشرف به کوه‌هایی است که پوشیده از جنگل‌های انبوه‌ است و از سویی مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق است که از میان آن رود آستاراچای عبور می‌کند. این رود تعیین‌کننده مرز استان گیلان ایران و جمهوری آذربایجان است.این گردنه در بیشتر زمان‌ها در زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن، پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی و مرتعی است. 

گردنه حیران؛ منطقه ای زیبا و نامحدود از طبیعت ایران(+عکس)

با این وجود این گردنه چندان مرتفع نیست و ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح آب‌های آزاد تنها حدود ۱۵۰۰ متر است؛ در واقع علت اصلی مه تقریبا دائمی گردنه حیران رطوبت دریای خزر است، نه ارتفاع زیاد این گردنه.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار