آقاي مهندس آفتابي! مسافران چطور مي توانند با زندگی عادي مردم انزلي ارتباط برقرار كنند؟ با پلی كه شما و همكارانتان بنا كرديد و با استفاده از آن مسافران را از پشت شهرداری به خيابان پاسداران و بعد به سمت بيرون شهر راهي مي كند؟ يا با خيابان گلستاني كه به هيچ وجه مِن الوجوه جاي پارك ندارد و كوچه هاي آن نيز پُر است؟ يكي از ويژگي هاي مهم شهرِ خلاق، پويا بودن است. يعني شهر بايد اوج پويا بودن و قدرت خود را نشان دهد. آقاي مهندس آفتابی! آيا شهر انزلي شهر پويايي است؟ مثلا در حوزه ي صنايع دستي آيا مردم انزلي توليد كننده ي صنايع دستي هستند يا كارگاه وجود دارد كه براي مسافر جاذبه ايجاد كند؟ جنس چيني موجود در بازار و به فراموشي سپرده شدن صنايع دستي بومي انزلي خود يكي از مواردي است كه نشان دهنده ي عدم پويايي شهر است. وقتي چيزي براي ارائه كه نشانه ی خلاقيت باشد نیست و هيچ اراده ای هم براي تغيير اين رويه وجود ندارد پس ظرف يك سال اين مورد قابل دستيابي نيز نخواهد بود. اصلا فرض بر اينكه شش ماهه شما بتوانيد اين عنوان را كسب كنيد. وقتي شهر از نظر زيرساختي آمادگي اين موارد را ندارد و شما نتوانيد در بازه ي زماني كه يونسكو براي ارزيابي كمي و كيفي كار قرار مي دهد، خواسته هاي آن ها را برآورده كنيد، انزلي به راحتي از ليست شهر خلاق يونسكو خارج خواهد شد. آقای مهندس! يونسكو عنوان شهرِ خلاق را كيلويي نمي دهد.