تابناک / نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان با تاکید بر اخذ مالیات متناسب با درآمد از جامعه پزشکی، گفت: انتقادها به شکاف های پرداختی در نظام سلامت غیرکارشناسی است.
کد خبر: ۳۲۷۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳ 11 November 2016
تابناک / نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان با تاکید بر اخذ مالیات متناسب با درآمد از جامعه پزشکی، گفت: انتقادها به شکاف های پرداختی در نظام سلامت غیرکارشناسی است.

محمد حسین قربانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص برخی انتقادها به اختلافات پرداختی درنظام سلامت و ضرورت تعیین سقف و کف پرداخت برای حقوق پزشکان، گفت: اگرچه انتقادهایی درباره مبالغ پرداختی به پزشکان مطرح می شود اما باید تاکید کرد این اظهارات چندان کارشناسی نیست در واقع  باید دید که آیا درهمه صنوف برای جلوگیری از پرداختی های غیرمعمول مدیریت صورت گرفته است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حوزه پزشکی دولتی نیست، افزود: نمی توان به پزشکی گفت که درطول یک روز فقط 8 ساعت فعالیت کند زیرا ممکن است پزشکی بر اساس سلایق و توانمندی هایی که دارد درطول روز 5 عمل جراحی انجام دهد حتی ممکن است این اعمال در بخش خصوصی نیز صورت گیرد که در میزان دریافتی وی تاپید دارد.

وی با بیان اینکه نمی توان پزشک را از انجام فعالیت ها دربخش خصوصی منع کرد، تصریح کرد: درهیچ نقطه از دنیا چنین عرفی وجود ندارد، به عنوان مثال آیا در حال حاضر دربسیاری از  کشورهای توسعه یافته که در روش های درمانی و بیمه ای از آنها الگوبرداری می کنیم چنین اقداماتی صورت می گیرد به طورحتم این چنین رویکردی درآن کشورها اتخاذ نمی شود.

قربانی با تاکید براینکه انتقادها به شکاف های پرداختی درنظام سلامت غیرکارشناسی است، گفت: به هرحال پزشکی براساس ظرفیت ها و توانمندی هایی که دارد دربخش خصوصی به درمان می پردازد، البته درخصوص حقوق پایه، پزشکان نباید مبلغ زیادی دریافت کنند هرچند که درحال حاضر پزشکی وجود ندارد که حقوقی بیش از 10 میلیون تومان حقوق داشته باشد.

این نماینده مردم درمجلس دهم با تاکید براینکه سخت ترین اقدامات توسط پزشکان خانواده در دورترین مناطق کشورصورت می گیرد، افزود: این افراد حقوقی بیشتر از 7 میلیون ندارند، حال ممکن است پزشکی در نقطه ای به علت تخصص نادر و نیاز جامعه به درمان، حقوق های قابل توجه دریافت کنند؛ بنابراین نمی توان این موضوع را به کل جامعه پزشکی  بسط و گسترش داد.

وی با بیان اینکه برخی پزشکان تنها به انجام وظایف معمولی خود در طول روز می‌پردازند، تصریح کرد: اما ممکن است پزشکی براساس توانمندی و انرژی 10 برابر پزشک دیگری فعالیت کند، بنابراین دریافتی این پزشک به طورحتم باید 10 برابر یک پزشک معمولی باشد.

قربانی ادامه داد: باید از کشورهای موفق دنیا دراین زمینه الگو برداری کرد، به عنوان مثال هرفردی که درآمدی بیش ازیک میزان مشخص دارد باید متناسب با درآمد مالیات پرداخت کند نه اینکه پزشک را از حق درآمد بیشتر به دنبال فعالیت بیشترمنع کرد.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: یکی از معضلات حال حاضر کشور عدم تناسب دریافتی ها با درآمدها است، ممکن است که مالیات یک پزشک متخصص با مالیات دریافت شده ازپزشک عمومی برابر باشد، بنابراین این ضعف درنوع محاسبه بوده اما به لحاظ قوانین در این زمینه مشکلی وجود ندارد و تنها باید با همکاری و تعامل نظام مالیاتی و سازمان نظام پزشکی دریافتی های مالیاتی را متناسب با درآمدها انجام داد./
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار