سوئيس با نظام سياسي خاص، جزو كهن‌ترين نظام‌هاي حكومتي و داراي معدود دموكراسي‌هايي است كه درقرون وسطي متولد شد. اين كشور تنها كشور اروپايي است كه همواره جمهوري بوده است. مدل حكومتي سوئيس از نوع سيستم معاهده‌اي ميان قوه مقننه و قوه مجريه است كه در اختيار يك واحد و به نفع پارلمان فعاليت مي‌كند.
کد خبر: ۲۴۲۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷ 07 June 2016
روزنامه آرمان - احسان اسقايي: سوئيس با نظام سياسي خاص، جزو كهن‌ترين نظام‌هاي حكومتي و داراي معدود دموكراسي‌هايي است كه درقرون وسطي متولد شد. اين كشور تنها كشور اروپايي است كه همواره جمهوري بوده است. مدل حكومتي سوئيس از نوع سيستم معاهده‌اي ميان قوه مقننه و قوه مجريه است كه در اختيار يك واحد و به نفع پارلمان فعاليت مي‌كند.

 به نوعي مي‌توان ادعا كرد كه اين كشور به لحاظ مولفه‌هاي دموكراتيك كشور بي‌نظيري است، اما روز يكشنبه اين كشور اروپايي صحنه دموكراسي را در دنيا يك گام به جلو حركت داد. روز يكشنبه يك طرح اقتصادي درباره پرداخت یارانه مستقیم كه از سوي مالك يك كافه پيشنهاد شد و ۱۰۰ هزار امضا داشت، دولت را ملزم به برگزاري يك همه‌پرسي درباره آن كرد. الزامي كه اجرايي شد، ۹/۷۶درصد از راي‌دهندگان با اين طرح مخالفت كردند و ۱/۲۳ درصد نيز موافق آن بودند.

دولت سوئيس مخالف بود


اگرچه دولت سوئيس خود از مخالفان اين طرح بود اما فعالان چپ، خواهان برگزاري اين همه‌پرسي شدند. دولت سوئيس اين طرح را بسيار پر هزينه و براي اقتصاد كشور مضر مي‌دانست. اين طرح بسيار بحث‌برانگيز بود و در هفته‌هاي اخير بر سر آن بحث و جدل بسياري در گرفت. دولت سوئيس، تمام احزاب سياسي اين كشور و نيز بخش اقتصادي، از مخالفان سرسخت اين طرح بودند چرا كه به عقيده آنها چنين طرحي نه تنها از نظر اقتصادي قابل اجرا شدن نيست، بلكه لازمه اجراي آن بالا بردن بيش از اندازه ماليات خواهد بود. 

ازسوي ديگر استدلال مي‌شود كه اجراي اين طرح مي‌تواند از انگيزه‌هاي اقتصادي و نيز از حسن مسئوليت فردي شهروندان بكاهد. در نهايت با وجود جالب به نظر رسيدن اين طرح، بسياري از شهروندان اين كشور با آن مخالفت كردند. چرا كه معتقدند دولت براي تامين اين بودجه كلان مجبور به دريافت ماليات‌هاي سنگين‌تر از سوي مردم خواهد بود كه فشار آن به گرده مردم سوئيس وارد خواهد شد.

بازنده‌ها همه پرسي جشن گرفتند

راي‌دهندگان سوئيسي طرح « درآمد پايه همگاني» را رد كردند. با اين وجود به گفته برخي از موافقان، كسب بيش از ۲۰ درصد راي موافق نيز نوعي پيروزي است و زمينه را براي ادامه بحث و گفت‌وگو درباره مزاياي اين طرح مهيا مي‌كند. به همين دليل موافقان اين طرح در شهر بازل سوئيس اين نتيجه را جشن گرفتند. طرفداران اين طرح مي‌گويد: «بيش از ۲۰ درصد يعني يك پنجم راي‌دهندگان، اين طرح را طرح درستي مي‌دانستند و اين يعني در مسير درستي قرار داريم و ايده جديدي راه‌اندازي شده است. »

ايران و نظام پرداخت يارانه ها

بحث هدفمندي يارانه‌ها مهم‌ترين بحثي بود كه رئيس دولت اصلاحات در آخرين روزها مسئوليتش عدم اجرايي شدن آن را ضعف دولت خود دانست؛ طرحي كه در دولت احمدي‌نژاد پيگيري شد و بعد از مدتي اجرايي شد. از اين رو مي‌توان ادعا كرد تمامي دولت‌ها در ايران خواهان اين هدفمندي بودند و حتي آن را لازمه يك اقتصاد پويا مي‌دانستند. اما از همان ابتدا، نوع اجرايي شدن اين طرح در دولت احمدي‌نژاد مورد ترديد بسياري از كارشناسان بود. بسياري قطع يارانه از سوخت و انتقال آن به حساب مردم را موجب برهم ريختگي اقتصادي مي‌دانستند و بعد‌ها هم مشخص شد كه اين پرداخت انتظارت خاصي را از نظر اجتماعي به وجود آورد. امروز نيز پرداخت يارانه‌ها براي دولت از معضلات اساسي است و بسياري اساسا اين طرح را از موجبات افزايش تورم مي‌دانند.

ايراني‌ها يارانه مي‌خواهند

به هر علت دولت روحاني در اوايل كار خود از مردم خواست در صورت عدم نياز به يارانه از دريافت آن انصراف دهند ولي مردم چندان از اين طرح استقبال نكردند به طوري كه كسركمي از يارانه بگيران از دريافت يارانه منصرف شدند. در مقايسه نوع عملكرد مردم ايران درباره دريافت يارانه با مردم سوئيس مي‌توان تفاوت و نگرش‌هاي اقتصادي دو كشور را ملاك قرار داد. در ايران حدود ۹۰ درصد از مردم خواهان دريافت يارانه شدند و در سوئيس۷۶ درصد از مردم به پرداخت مستقيم پول از سوي دولت راي منفي دادند. مهم‌ترين برداشتي كه مي‌توان از اين مورد داشت عدم توسعه يافتگي سياسي ايران درمقايسه با سوئيس است و اين نشان مي‌دهد كه مردم ايران حتي به لحاظ اجتماعي نيز راه طولاني درپيش دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار