اظهارات رهبری و هشدارهای ایشان درباره توافق و برجام با غرب و بدعهدی های واشنگتن به نظر می رسد که دستپاچگی کاخ سفید برای جلب نظر تهران را به همراه داشته است.
کد خبر: ۲۰۴۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱ 02 April 2016
مقام معظم رهبری در چند سخنرانی اخیر خود به وضوح از بدعهدی غرب سخن به میان آوردند و تاکید کردند که «در همین توافقی هم که با آمریکایی ها کردیم در قضیه هسته ای؛ آمریکایی ها، به آنچه وعده دادند عمل نکردند. کاری که باید انجام می‌دادند را انجام ندادند.
 
بیش از سه ماه از آغاز اجرای برجام می گذرد، تهران بر اساس تاییدیه آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمامی تعهدات خود مندرج بر متن توافق برجام تا روز اجرای این توافق هسته ای عمل کرد تا آمریکا، سازمان ملل متحد و اروپا نیز به تبع آن با برداشتن تحریم ها از یک سو و آزاد کردن پول های بلوکه شده ایران از سوی دیگر، مقدمات بازگشت ایران به بازارهای بین المللی و همچنین مبادلات تجاری، مالی و بانکی ایران تسهیل شود. تعهداتی که به گفته مقام معظم رهبری اگرچه بر روی کاغذ به آن اطمینان داده شده است ولی اجرای آن از سوی واشنگتن به طور کامل تاکنون محقق نشده است و در سراسر جهان با موانعی مواجه شده است. 

مقام معظم رهبری در ادامه اظهاراتشان در سخنرانی نوروزی سال 95 در این باره ، عنوان داشتند: «به تعبیر وزیر خارجه ما روز کاغذ کارهایی را انجام دادند ولی از راه های انحرافی متعدد جلوی تحقق مقاصد جمهوری اسلامی را گرفتند. امروز در سرتاسر کشورهای غربی و کسانی که تحت تاثیر آن ها هستند همچنان معاملات بانکی ما دچار مشکل است و بازگرداندن ثروت های ما دچار مشکل است. وقتی تحقیق می کنیم و دنبال می کنیم معلوم می شود که از امریکایی ها می ترسند و گفتند که ما تحریم را بر می داریم و روی کاغذ هم برداشتند اما از طرق دیگر طوری عمل می‌کنند که اثر رفع تحریم ها مطلقاً به‌وجود نیاید.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به بدعهدی های غرب و همچنین اظهارات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور درباره برجام، عنوان داشت: ادعاهایی که در دوران انتخاباتی می شود را خیلی نباید جدی گرفت برجام یک تعهد حقوقی دولت آمریکاست ارتباطی هم ندارد که کدام دولت در کاخ سفید باشد و چه کسی در کاخ سفید باشد.

وی تاکید کرد: دولت آمریکا یک تعهداتی داده که این تعهدات را باید اجرا بکند متاسفانه برخی نامزدهای انتخاباتی با استفاده از فضاسازی هایی که صهیونیستها کردند در آمریکا، این کار را دنبال می کنند این شعارها را می دهند نباید به این شعارها توجه کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به پیگیری های جدی جمهوری اسلامی ایران کرده، عنوان کرد: دولت آمریکا ناگزیر است تعهداتی را که داده، نه تنها روی کاغذ، بلکه در عمل نیز اجرا کند.

با وجود هشدارهای صریح رهبری و همچنین واکنش مقامات کشورمان به بدعهدی غرب، به نظر می رسد واشنگتن اقداماتی را برای جلب نظر تهران و همچنین عمل به تعهدات خود در قبال تهران و بر اساس برجام در پیش گرفته است. آن هم در شرایطی که کنگره این کشور به بهانه برنامه موشکی ایران به دنبال آن است تا طرح هایی را برای تحریم تهران به جریان بیندازد.

بر این اساس مقامات آمریکایی به تازگی اعلام کردند که دولت باراک اوباما رئیس جمهور این کشور ممکن است به زودی به بانک ها و دولت های خارجی اعلام کند که می توانند استفاده از دلار را در برخی موارد برای تسهیل تجارت با ایران آغاز کنند. این اقدام دولت می تواند ضربه ای به قوانین مالی آمریکا و کمک بزرگی به اقتصاد تحریم زده ایران باشد.

جک لو وزیر خزانه داری آمریکا با بیان اینکه اکنون وظیفه آمریکاست که به قول خود عمل کند،  گفت پس از توافق تاریخی ژوئیه 2015 میلادی میان ایران و قدرت های بزرگ غربی برای لغو تحریم هایی که پیشتر به علت برنامه هسته ای ایران اعمال شده بود، تهران به قول خود عمل کرده است.

از سوی دیگر، مارک دوبوویتز از بنیاد دفاع از دموکراسی ها گفت اظهارت جک لو اشاره می کند که دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حال آماده شدن برای دادن امتیازی بزرگ به ایران از طریق فراهم کردن دسترسی این کشور به دلار آمریکاست.

آسوشیتدپرس در این باره می نویسد: اگرچه هنوز هیچ تصمیم قطعی در این خصوص گرفته نشده است مقامات آمریکایی آشنا با مسائل داخلی این کشور گفتند وزارت خزانه داری سرگرم بررسی شرایط برای صادر کردن یک مجوز عمومی است که به موسسات مالی خارج از آمریکا اجازه خواهد داد برای معاملات قانونی با ایران از دلار استفاده کنند. چنین اقدامی هم اکنون ممنوع است.

این مجوز چندین محدودیت نیز با خود خواهد داشت اما در نهایت ممنوعیتی را که چندین سال اجرا شده است و دولت آمریکا سال گذشته هنگام دفاع از توافق هسته ای با ایران در برابر مردم و نمایندگان بدبین کنگره وعده داده بود حفظ کند، لغو خواهد کرد.

آمریکا و سایر کشورهای قدرتمند جهان تابستان گذشته با ایران به توافق رسیدند تا در ازای آزاد کردن میلیاردها دلار از دارایی های این کشور در قالب لغو تحریم ها، برنامه هسته ای این کشور محدود شود.

دلار با توجه به موقعیت خود به عنوان ارز حاکم بر معاملات بین المللی، اغلب در معاملات ارزی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال اگر ایرانیان بخواهند به هند نفت بفروشند و به جای روپیه از این کشور یورو دریافت کنند تا بتوانند با استفاده از آن آسانتر کالاهای اروپایی خریداری کنند، این فرایند به طور معمول با تبدیل روپیه به دلار آغاز خواهد شد.

آسوشیتدپرس همچنین می نویسد: لغو این ممنوعیت تا حد زیادی در جهت خواسته های ایران خواهد بود که به غرب اعتراض کرده و گفته است کشورهای غربی اقدامات تهران به خارج کردن هزاران سانتریفوژ از مدار، ارسال ذخایر مواد هسته ای به خارج از کشور و از کار انداختن تاسیساتی با توان تولید پلوتونیوم را به طور شایسته پاسخ نداده اند.

به گفته مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، قانون جدید دولت آمریکا در صورت تصویب اجازه خواهد داد از دلار برای تبدیل ارزها استفاده شود مشروط بر اینکه بانک های ایرانی در تراکنش ها دخیل نباشند. بر این اساس ریال ایران نمی تواند وارد این تراکنش ها شود و پرداخت ها نباید با دلار آمریکا آغاز شود یا پایان یابد. همچنین اگر قرار باشد پرداخت نهایی به یک فرد یا شرکت ایرانی که در لیست سیاه تحریم های آمریکا هستند انجام شود، ممنوعیت پیشین همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار