تابناک بررسی می کند ؛
تابناک: لیستی که حضرات اصلاح طلب منتشر کرده‌اند و لیست امید نامیده‌اند در زمینه‌های گوناگون محل بحث و نظر است. به ویژه در مورد لیست انتخاباتی شهر تهران. چه اینکه بر کسی پوشیده نیست نتایج حوزه انتخاباتی پایتخت همواره دارای پیام سیاسی خاص بوده است.
کد خبر: ۱۸۹۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵ 29 February 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک: لیستی که حضرات اصلاح طلب منتشر کرده‌اند و لیست امید نامیده‌اند در زمینه‌های گوناگون محل بحث و نظر است. به ویژه در مورد لیست انتخاباتی شهر تهران. چه اینکه بر کسی پوشیده نیست نتایج حوزه انتخاباتی پایتخت همواره دارای پیام سیاسی خاص بوده است.

به گزارش تابناک گیلان، اگر از حضور شخصیت‌های اصولگرای شناسنامه داری همچون کاظم جلالی (که اگر انتخاب شود در بزنگاه‌ها قطعا همراه اصلاح طلبان نخواهد بود) بگذریم یا نسبت به بی‌نام و نشان بودن ۶۰ درصد این لیست حتی در بین اهل رسانه، بی‌خیالی طی کنیم! یا اینکه در مورد تخصص‌های کاندیداهای محترم و نسبت این تخصص‌ها با اصول بدیهی نمایندگی پرسشی نکنیم و حتی این سوال را طرح نکنیم که آیا شعار مندرج در لیست منتشر شده در فضای مجازی توهین به افکار عمومی و شعور مردم نیست و بسیاری سوالاتی از این دست که طبق معمول بی‌جواب می‌مانند، اما نکتهٔ ویژه‌ای که فارغ از پرسش‌های فوق به ذهن متبادر می‌شود این است که چرا این لیست نتوانسته بدنهٔ اصلاحات و در یک کلام مردمی را که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ حضور اثرگذاری در صحنه داشتند را همراه خود کند.


یک مثل قدیمی در بین مردم گیلان رایج است با این مضمون که «این امامزاده کور می‌کند ولی شفا نمی‌دهد».

گیلانی‌ها وقتی این ضرب المثل را بکار می‌برند که از تاثیر چیزی که در موردش ادعایی شده، نا‌امید هستند. قصهٔ لیست امید و نخبگان و بدنه اصلاح طلب دقیقا قصهٔ امامزاده و شفای مریض در این مثل است.

توانمندی یک لیست انتخاباتی وقتی جلوه می‌ابد که سرلیستش مورد وثوق همه باشد. شخصیتی قوی داشته باشد و همه را همراه خود کند. بتواند با مقامات بالا براحتی سخن بگوید و چانه زنی کند ، چیزی که ما در گیلان در هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب حتی به آن نزدیک هم نشده ایم!



امروز در بهارستان چه خبر بود؟


نکته جالب توجه جلسه امروز مجلس، سکوت تقریبا مطلق طیف ائتلاف اصولگرایان در تهران بود که تاکنون هر 30 کرسی مجلس آینده را از دست داده‌اند.

چهره‌های اصولگرا، از جمله حداد عادل، آقاتهرانی، نبویان، زاکانی، رسایی و کوچک‌زاده با توجه به نتایج انتخابات در تهران، زیر ذره‌بین رسانه‌ها از جمله عکاسان حاضر در جلسه علنی امروز مجلس قرار داشتند. با این وجود، سکوت این طیف از نمایندگان و بی‌حاشیه بودن جلسه، خود، مهم‌ترین حاشیه امروز مجلس بود.

در بین لیست اصولگرایان تهران که از مجلس دهم جا مانده بودند بحث و گفت‌وگوهای جدی در گروه‌های چندنفره کوچک جریان داشت، بخصوص چهارپایه معروف حداد عادل به مکانی برای تبادل نظر این نمایندگان تبدیل شده بود.


از میان نمایندگانی که از مجلس دهم جا مانده بودند تعدادی از ‌آنها با چهره‌های درهم فرو رفته نشان می‌دادند که از نتایج اخذ شده ناراضی هستند اما تعدادی دیگر از جمله چهره‌های شاخص ائتلاف اصولگرایان سعی می‌کردند با لبخند نشان دهند همه چیز تحت کنترل است که از جمله آنان مهدی کوچک زاده بود که حدود ساعت 10 صبح با چهره‌ای خندان وارد مجلس شد و با غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده اصلاح‌طلب رشت و غلامرضا تاجگردون نماینده منتخب مردم گچساران به شوخی و خوش و بش پرداخت.

مجلس در میان همین سکوت معنادار، وارد نطق‌های پیش از دستور شد که مطابق انتظار بخش زیادی از آنها به انتخابات هفتم اسفند مربوط می‌شد.

مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز بود که توانسته از این شهر رأی اعتماد مجدد برای حضور در مجلس دهم بگیرد نخستین ناطق امروز بود. او نطق خود را با این شعر آغاز کرد. «باید که جمله جان شوی/تا لایق جانان شوی».

پزشکیان در سخنان خود از روند تأیید صلاحیت‌ها نیز انتقاد کرد و گفت: به افرادی اجازه ندادیم بیایند و قانون طوری طراحی شده بود که نمی‌توانستند اعتراض کنند. منصفانه نیست که آدم را محکوم کنند و نگویند به چه جرمی بازماندند.

او انتقادات تندی را هم به نحوه برخورد با مقامات پیشین کشور و ممنوعیت ذکر اسامی آن ها در کرسی های آزاداندیشی دانشگاه ها وارد کرد و گفت که این مساله، خلاف دستورات شخص رهبری است.

ناطق دیگر امروز، شهباز حسن پور نماینده سیرجان بود. او با اشاره به نتایج انتخابات گفت: حضور چهره‌های موجهه و مورد وثوقی همچون لاریجانی و عارف نشان داد برای حفظ وحدت می‌شود از خودگذشتگی کرد، می‌تواند در اجرای این مهم بار دیگر راهگشا باشد.

نطق‌ها با همین روند ادامه پیدا کرد و پس از آن مجلس وارد تذکرات شفاهی شد. در این میان تعدادی از نمایندگان که از حوزه انتخابیه خود مجدداً رأی گرفته بودند از مردم تشکر کردند اما تذکر حمید رسایی نماینده منتقد دولت بود که سکوت طیف اصولگرای مجلس را شکست. او گفت بازنده حقیقی انتخابات کسانی هستند که هویت گذشته خود را به تاراج گذاشتند. این سخنان رسایی، کنایه‌ای به لیست امید بود که نام برخی چهره‌های سابق طیف اصولگرا در آن مشاهده می‌شود.

رسایی اشاره‌ای نیز به شکست اصولگرایان در تهران داشت و گفت: ما در انتخابات به تجربیاتی رسیدیم که می‌تواند به ما برای آینده کمک کند؛ تنها ابزار نظارت مجلس نیست و به لطف خدا چهره‌هایی به مجلس راه پیدا کردند که هرجا لازم باشد از حقوق ملت دفاع می‌کنند و در بزنگاه‌ها حرف جامعه انقلابی را می‌زنند.



عامل شکست اصولگرایان


نماینده مردم رشت در مجلس تبری نجستن اصولگرایان از پایداری ها را دلیل شکست آن‌ها در انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران دانست.

غلامعلی جعفرزاده اظهار کرد: من قبل از انتخابات هم گفتم که اگر اصولگرایان راه خود را از پایداری ها جدا نکنند شکست می خورند که این قضیه توانست آسیب بزرگی به جبهه اصولگرایان بزند.

وی تدبیر غلط اصولگرایان را عامل این اتفاق عنوان و خاطر نشان کرد: مردم نشان دادند برخلاف همه جوسازی، غوغاسالاری ها و هیاهوها از کارنامه دولت راضی هستند و دل به دولت امید بستند تا همانطور که توانسته برجام را به فرجام برساند نسبت به حل سایر مشکلات نیز اقدام کند.

جعفرزاده با ابراز تعجب نسبت به کسانی که به دنبال ناامید کردن مردم هستند گفت:‌ مردم به حامیان دولت رای دادند و استقبال مردم از این لیست بیانگر کارنامه خوب دولت است و لذا دولت باید به شکل مصمم تر مسیر خود را ادامه دهد.

وی با اشاره به برخی بداخلاقی های انتخاباتی در جریان رقابت ها نیز گفت:‌ باید صادقانه اعتراف کنیم که بعد از 37 سال از انقلاب در برخی موارد رفتار انتخاباتی اسلامی نداشته ایم و بعضا بداخلاقی، توهین و تهمت در فضای انتخابات به چشم می خورد و حتی پول های کثیف وارد انتخابات شد و متاسفانه بخشی از انتخابات را آلوده کرد اما مردم در انتخابات نه بزرگی به پول های کثیف گفتند.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار