هفته‌نامه «ملت» چاپ دوشنبه در رابطه با تشدید تنش میان ایران و عربستان نوشت: از ایران بریدن و به دوست جدید یعنی عربستان پیوستن به نفع تاجیکستان نخواهد بود.
کد خبر: ۱۶۴۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱ 16 January 2016

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «ملت» در تازه‌ترین شماره خود به بررسی موضوع تنش میان ایران و عربستان سعودی پرداخته و با استناد به قول کار‌شناسان پاسخ به این سوال که با بروز تنش‌های جدید در خاورمیانه تاجیکستان چه باید کند، به این سوال پاسخ داده است.

«میرزاشا وطن شایف» تحلیلگر تاجیک در رابطه به این سوال عنوان کرد: درگیری در بین کشورهای منطقه با هر هدفی اگر چه تاجیکستان در آن دخیل نباشد به نفع این کشور نیست.

وی در ادامه افزود: تاجیکستان باید در وضعیت موجود موضع بی‌طرفی را اختیار کند و اگر مقامات این کشور در ایران و عربستان سعودی دارای نفوذ هستند، بایستی نقش میانجی‌گری در این ماجرا را اجرا کنند.

«عادل ناظر» روزنامه نگار تاجیک در این زمینه گفت: ما با ایران دارای فرهنگ، زبان، ادبیات و مذهب مشترک هستیم در حالی که با عربستان سعودی تنها در دین اشتراک داریم.

به اعتقاد وی، تاجیکستان باید به مشترکات فرهنگی و زبانی در کنار اشتراکات مذهبی تکیه کند.

این روزنامه نگار در ادامه تصریح کرد: از ایران بریدن و به دوست جدید یعنی عربستان سعودی پیوستن به نفع دولت تاجیکستان نخواهد بود.

«عبدالله محقق» کار‌شناس امور دینی، ایران و عربستان را از شرکای استراتژیک برای تاجیکستان عنوان کرده و اختلاف بین «ریاض» و تهران را موقتی می‌داند.

این کار‌شناس با اشاره به اینکه رهبران ایران و عربستان سعودی باید این اختلاف را از راه گفت‌وگو حل و فصل کنند، افزود: اختلاف و نزاع در شرایط موجود نه به نفع تهران و نه به نفع ریاض می‌باشد.

به گفته وی، از تشدید تنش و اختلاف بین ایران و عربستان سعودی دشمنان امت اسلام نفع خواهند برد. آن‌ها در کمین نشسته به آتش اختلاف این 2 کشور دامن می‌زنند.

این کار‌شناس بر این باور است که تاجیکستان، ایران و عربستان سعودی را به میز مذاکرات دعوت خواهد کرد و در حل اختلاف آن‌ها سهم ارزشمندی خواهد داشت.

این کار‌شناس در ادامه با تاکید به اینکه هر 2 کشور مسلمان هستند و باید از عوامل متحد کننده اسلام برای حل این قضیه استفاده کنند، گفت: اختلاف و فتنه بزرگ‌ترین سلطنت و امپراطوری‌های جهان را نابود کرده است. مردم باهمت ایران و مردم شریف عربستان سعودی هرگز خواهان جنگ و اختلاف نیستند.

محقق تصریح کرد: سازمان‌های صهیونیستی و تروریستی در تلاش هستند که بین ایران و عربستان سعودی جنگ آغار شود و آن‌ها با استفاده از این فرصت مناسب موقعیت سیاسی، نظامی و تروریستی خودرا در منطقه تقویت کنند.

این کار‌شناس در پایان افزود: سازمان‌های افراطی با دستور رهبران تروریست خود در این منطقه و دیگر کشورهای مسلمان تلاش دارند که اختلاف سنی و شیعه را برانگیخته، ملت اسلام را تضعیف کنند.

«همراه‌زاده شمس الله» نماینده وزارت مالیه تاجیکستان معتقد است: تاجیکستان از راه دیپلماسی به این قضیه برخورد خواهد کرد.

به گفته وی، تاجیکستان خود شاهد جنگ شهروندی بود و این جنگ برای مردم تاجیک یک درس عبرت داده است از این رو، کشور ما از دریچه صلح و برقراری روابط بین ایران و ریاض پشتیبانی خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار