کد خبر: ۱۶۳۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴ 14 January 2016
تابناک گیلان: علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز(۲۴ دی) در همایش« بازشناسی جنبش جنگل از نگاهی نو» که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد، با بیان اینکه فقها و عالمان بزرگی از خطه گیلان برخواستند گفت: یک آسمان پرستاره در گیلان می‌بینیم که از گذشته اشخاصی همچون لاهیجی، سید محمدباقر شفتی، میرزای قمی، حبیب اله شفتی و در دوران معاصر آیت الله بهجت که جز عالمان و مفسران جهان اسلام بودند تا به امروز شخصیت‌هایی مانند مرحوم  آیت الله امینیان، آیت الله احسان بخش، ربانی املشی و هم اکنون آیت الله قربانی، که یکی از افتخارات گیلان هستند و شخصا از 50 سال قبل با وی آشنایی دارم که چگونه در مکتب اسلام مقاله نوشته و کتاب منتشر می‌کنند.

 

وی اظهار کرد: همچنین دانشگاه‌های استان و اساتید و دانشجویان آن نشان دهنده وجه علمی و فرهنگی و هنری استان هستند که بریا ملت ما مایه افتخار و مباهات است.

 

جنتی ادامه داد: در سطح جهانی نیز پروفسور سمیعی، پروفسور رضا، دکتر بهزاد از شخصیت‌های جهانی هستند که برای ایران اسلامی در صحنه بین المللی غرور و افتخار آفریدند.

 

وی با بیان اینکه یکی از مفاخر بزرگ این استاد سردار شهید جنگل، میرزا کوچک است گفت: امروز به بهانه بزرگداشت این عالم در این مکان جمع شده‌ایم و آنچه که می‌گوییم برای شما تازگی ندارد چون شما از دیرباز با شخصیت میرزا آشنا هستید.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تاریخ خطه سرسبز و قهرمان خیز گیلان همیشه خواستگاه نخستین خیزشگاه ترویج و توسعه مکتب شیعه بوده است که باعث غرور گیلانی‌هاست.

 

وی تصریح کرد: میرزا کوچک خان تنها یکی از آزادیخواهان سرزمین ماست.

 

جنتی با بیان اینکه میرزا کوچک خان بخاطر پدرش میرزا بزرگ به میرزا کوچک مشهور شد و در جامعه به خوبی شناخته شده نیست اظهارکرد: میرزا، لقب کوچک داشت و برخلاف شهرتش بسیار بزرگ به وسعت دریا و شجاعتی بسیار داشت که هدف اصلی و انگیزه مکتبش وطن پرستانه بود.

 

وی افزود: اندیشه میرزا جزیی از هویت و ساختار گیلان است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه میرزا برای نخستین بار سخن از جمهوری به زبان آورد تاکید کرد: او تا پای جان بر سر آرمان خویش ایستاد و همچون نگینی بر تارک این استان و کشور می‌درخشد.

 

وی ادامه داد: میرزا برای نسل امروز جامعه ما می‌تواند الگوی قابل و شایسته‌ایی باشد و جوانان ما نباید از هویت ملی، تاریخی و ارزشی ما بی‌خبر بمانند.

 

جنتی با تاکید بر اینکه میرزا و افکارش باید فراتر از مرزهای ایران شناخته شود تصریح کرد: در تاریخ مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران، نهضت جنگل با هدف استکبار ستیزی آغاز شد اما متاسفانه به دلیل تفرقه اندازی و انحرافات گروهی به نفاق داخلی دچار شد.

 

وی در ادامه در خصوص اقدامات میرزا گفت: وی به کارهای فرهنگی نیز اهمیت می‌داد که انتشار نشریه جنگل حاکی از این مدعاست و میرزا در این نشریه درباره هدفش بیان کرد که به دنبال استقلال کشور است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که« میرزا یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی را بنیان گذاشت» تصریح کرد: میرزا به شدت اعتقادی عمل می‌ کرد و جلوی تندروهای افراطی را می‌گرفت که این نشان دهنده آموزه‌های دینی و اعتقادات معنویش بود.

 

وی میرزا را از مجاهدان مشروطه خواهی دانست که به اتحاد جهان اسلام عشق می ورزید و هدف از مبارزات خود را احیای فرامین اسلام می‌دانست.

 

جنتی با بیان اینکه میرزا گرچه در مظلومیت و تنها در جنگل‌ ‌داد افزود: میرزا شخصیت خود را در تاریخ اسلام تثبیت کرد و تبدیل به مفاخر و مشاهیر کشور شد.

 

وی تاکید کرد: بی‌تردید هرکس برای خدا گام بردارد محبوب شده و نامش ماندگار خواهد شد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه میرزا قرابتی با پایتخت ایران دارد گفت: پسر میرزا پس از بریده شدن به تهران آورده شد که پیشنهاد می‌دهیم نمادی از میرزا در تهران در محلی که سرش را آورده بودند و هم اکنون  ایستگاه آتش نشانی است، نصب شود.

 

وی خاطرنشان کرد: میرزا نخستین قامتی نبود که برای سرافرازی اسلام به خاک افتاد و آخرین هم نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار