مردم شهر رشت به محض پایان تئاترهای خیابانی شادمان به خانه هایشان رفتند و آبی نیز از آب تکان نخورد. اگر مردم قرار بود دل آزرده شوند در همان روز اعتراض خودشان را نشان می دادند، اما مردم ما با فرهنگ و هنر دوست هستند و تفاوت ابتذال و هنجارشکی را با هنر به خوبی می دانند.
کد خبر: ۱۶۰۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸ 09 January 2016
تابناک گیلان: مراسم های روز رشت که از ۶ تا ۱۲ دی برگزار شد با استقبال نسبی مردم از برنامه های مختلف به اتمام رسید و این امیدواری را به وجود آورد که در جهت تلاش هرچه بیشتر هویت و فرهنگ رشت و مردمانش توجهات بیشتری در حال انجام است.

در این میان برنامه تئاترهای خیابانی علی الخصوص در روز ۱۲ دی با استقبال بیشتر مردم مواجه شد. برنامه هائی که به نوعی با نشان دادن مراسم های مختلف سنتی و بومی مردم گیلان پیوند داشت.

در این میان حمایت اقشار سنتی و متعهد شهر رشت نیز از این برنامه ها مشهود بود و در همین راستا هرچند مخالفان دائمی شهرداری سعی کردند که از موضع مخالفت، این اقشار را بر علیه شهرداری رشت بشورانند تاکنون هیچ موفقیتی جز چند حاشیه و گفتگو از خود بروز ندادند. عدم موفقیت مخالفان همیشگی شهرداری در تهییج مردم مذهبی شهر رشت موجب شده که چاره ای جزء بازنشر تصاویر و ویدئوهای این روز و نوشتن تحلیل خود درباره آن نداشته باشند. عکس نوشت هائی که نشان دهنده عمق افکار بی انصافانه این افراد است.

در ادامه سقوط اخلاق و انحطاط رسانه ای که در سالیان اخیر به وفور دیده می شود تصاویر هنرمندان علی الخصوص بانوان هنرمند و دختران این شهر تحت عنوان مفسده ها و هنجارشکنان معرفی و با تلاش برای مخالفت ورزی خود مردم رشت را به رقص و پایکوبی و زیرسوال بردن آرمان های شهدا متهم می کنند. سردمداری چنین وضعیتی را افرادی رهبری می کنند که مدتی است نقش «دلواپسان» را بر عهده گرفته اند.
نکته ای که در حاشیه این مسائل باقیمانده حتی این نیست که مخالفان نسبت به هنر تئاتر آشنائی نداشته و یا با فرهنگ و سنت مردم رشت به دلیل دوری از این شهر آگاهی ندارند. مهم ترین مساله این است که برای رسیدن به مقصود حاضر هستیم از هرچیزی بگذریم و مردم خودمان را به جان یکدیگر بیندازیم. عده ای پا را فراتر گذاشته و چنین مراسمی را با جشن هنر شیراز در قبل انقلاب مقایسه می کنند. آیا این جماعت بی هنر، مخالف و هتاک می دانند که با این سخنان بی پرده خود چه می گویند؟ مراسم جشن هنر شیراز با تئاتر هایی همچون <<خوک،بچه،آتش>> که مصداق بارز ابتذال و نمایش صحنه های عریانی و مسائلی قبیح تر از آن بود چه ربطی به برنامه جمعی از هنرمندان بی ادعای شهرمان دارد که بدون کوچکترین دریافتی تنها صحنه هائی از سنت های قدیمی مردم گیلان را تداعی و دل مردم را شاد کردند. آیا دختران و زنان هنرمندی که به آن ها تهمت های اخلاقی می زنید از سرزمین دیگری آمده اند و مردمان این سرزمین محسوب نمی شوندکه آن ها را به زیرپا گذاشتن خون شهدا متهم می کنید؟

گناه آن ها چیست که مظلومانه آماج تهمت و توهین مدعیان ارزشمداری قرار می گیرند  که هیچ حرمتی برای هنر و زنان و مردان جهت نیل به اهدافشان قائل نیستند .همان جماعتی که در مراسم شهدا حاضر نشدند نامی از شهدا ببرند و با پلاکاردهای مخالفت با حضور زنان در سالن والیبال حضور داشتند حالا هم خون شهدا را بازیچه امیال سیاسی و جناحی خود می کنند. غافل از این که این مردم همان هستند که در مراسم های روز شهدا شرکت و اشک می ریزند و در مراسم های روز رشت نیز شاد می شوند. بدون این که حضورشان را با پلاکارد و شعاری متفاوت نشان دهند.

مردم شهر رشت به محض پایان تئاترهای خیابانی شادمان به خانه هایشان رفتند و آبی نیز از آب تکان نخورد. اگر مردم قرار بود دل آزرده شوند در همان روز اعتراض خودشان را نشان می دادند، اما مردم ما با فرهنگ و هنر دوست هستند و تفاوت ابتذال و هنجارشکی را با هنر به خوبی می دانند.

شلوغ کاری و مصیبت خوانی عده ای قرار است کدام یک از مردمان را به واکنش وا دارد؟ اگر هم قرار است این رفتارها در جهت فشار هرچه بیشتر از نهادهای بالادستی باشد چرا مردم باید چوب منفعت طلبی عده ای را بخورند؟/گیل خبر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار