کد خبر: ۱۵۲۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱ 27 December 2015
در شماره های یک و دو از همین نوشتار راهکار مناسب برای بهبود وضعیت چای استان که همان ایجاد خوشه های صنعتی به وسیله فراهم کردن تمهیدات لازم باشد ارائه شد.

احمد اسماعیلی / تابناک گیلان: در این بخش که بخش پایانی این مبحث میباشد به برخی از مسائل و مشکلات عدیده نادیده گرفتن این طرح پرداخته خواهد شد به علاوه به فواید و مزیت های خوشه سازی در صنایع خصوصا صنعت چای نیز اشاره ایی خواهیم کرد.

همانطور که در نوشتار های قبلی هم اشاره شد علیرغم اینکه صنعت چای ایران و خصوصا استان دارای قدمت صد ساله می باشد اما به علت وجود بحران های جدی اقتصادی که بر کشور ما وارد شد این صنعت قدیمی دچار لطمه فراوانی گردید که اگر به همین شکل ادامه یابد از بین رفتن کامل آن محتمل خواهد بود.

با این همه توسعه خوشه های صنعتی که به صورت مبسوط در شماره قبل به آن پرداخته شد تا کنون مورد توجه و حمایت قرار نگرفته است در حالیکه انتخاب الگوی تشکیل و توسعه خوشه های صنعتی در جهت شکوفایی و رونق و پویایی صنعت چای امری راهبردی در جهت بهبود این محصول پر استقبال در سطح کشور است.

تمرکز خوب جغرافیایی کارخانه جات چای خشک کنی و باغات چای در شرق گیلان، مواجه بودن با فرصت ها و تهدید های مشابه برای تمامی بنگاه ها در این صنعت، و همچنین همسویی آن ها در تولید یک ارزش افزوده مشخص، از جمله دلایلی است که توسعه این راهکار استراتژیک را لازم و ضروری می داند.

مسائل و مشکلاتی که در صورت نادیده گرفتن این راهکار مهم می تواند ایجاد شود به نظر اینجانب از این قرار است:

1. عدم تولید با فناوری جدید.
2. کیفیت نامناسب فرآوری و تولید چای خشک.
3. عدم وجود شبکه های همکاری موثر میان بنگاهی.
4. بازاریابی ضعیف توسط کارخانه جات و عدم شناخت کافی از بازار های داخلی و فقدان شناخت بازارهای خارجی.
5. فقدان نسبی نیروهای ماهر و متخصص در تولید و توزیع چای خشک.
6. عدم نوآوری و پویایی در تولید فرآورده های جدید.
اینها فقط بخش مهمی از فرصت هایی است که در صورت نادیده گرفتن این راهکار از دست می رود، واقعیت نیز این است که تاکنون سیاستی در سطح کلان صنعت چای در جهت ترویج و توسعه مزیت های منطقه ایی و تمرکز جغرافیایی واحد های چای خشک کنی وجود نداشته است.
با ایجاد خوشه های صنعتی چای می توان دست آورد های مهمی چون افزایش ظرفیت تولید، بالا بردن کیفیت تولید چای، افزایش روحیه کارآفرینی و رقابت جویی در بین کارخانجات داخل خوشه، افزایش توانمندی های فنی و تخصصی در زمینه تولید چای خشک، و همچنین افزایش بازار های فروش را به دست آورد.

به طور کلی مزیت های خوشه سازی در صنایع، خصوصا صنعت چای کشور را می توان به شرح ذیل شمرد:

1. خوشه سازی بسیج منابع مالی و انسانی را در واحد های چای خشک کنی تسهیل می کند.
2. خوشه سازی بستری مناسب جهت پویایی و بالندگی کارخانجات چای فراهم می آورد.
3. با ایجاد خوشه در صنعت چای، این امکان به هر بنگاه عضو داده می شود که بدون نیاز به فدا کردن انعطاف پذیری خود با شرکت های مرتبط دیگر رسما متصل شود و سرمایه گذاری مناسبی را انجام دهد.
4. اجرای مناسب و به موقع این طرح، امکان انباشت سرمایه و مهارت ها را برای شرکت های عضو به وجود می آورد که نتیجه آن می تواند تولید کالاهای متفاوت و با کیفیت مناسب و همچنین تعدیل قیمت برای رضایت مشتری را به دنبال داشته باشد.

در یک جمع بندی نهایی مشخص شد که اجرای طرح خوشه سازی صنعتی چه مزایا و پیشرفت هایی را در راه صنعت کشور خصوصا صنعت چای به وجود خواهد آورد.


ادامه یادداشت ها و سایر مقالات در سایت نگارنده:

www.ahmadesmaeili.ir


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار