اعتراض نمایندگان به تصویب نشدن لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری

حدود 70 تا 80 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصمیم هیات رئیسه مجلس برای عدم تصویب لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاح محدوده برخی از مناطق آزاد اعتراض کردند.
کد خبر: ۱۴۸۸۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳ 21 December 2015
به گزاش خبرنگار پارلمانی ایرنا، احمد شوهانی در ابتدای جلسه علنی روز دوشنبه در اخطار و تذکر آیین نامه داخلی با بیان اینکه برخورد روز گذشته هیات رئیسه با نمایندگان مجلس در شأن هیات رئیسه نبود، گفت: روز گذشته من و آقای توکلی خواهان تذکر بودیم اما لوح پاک شد و اسم من با آقای توکلی در لوح بعدی نبود که بخواهیم تذکر دهیم و به نظر می رسد برخی افراد نماینده از دیگر نمایندگان، نماینده تر هستند.
وی با تاکید بر اینکه هیات رئیسه باید بی طرفی را رعایت کند، ادامه داد: در چند سال گذشته چند لایحه ایجاد مناطق آزاد تصویب شده و به عقل کسی نرسید که برای تصویب آن احتیاج به دو سوم آرا نیاز باشد.
نماینده مردم ایلام تصریح کرد: بویژه برخی از اعضای هیات رئیسه در آن جلسه حضور داشتند. من مشروح مذاکرت آن زمان را از اداره قوانین گرفته ام و به هیات رئیسه هم تقدیم کردم و در آن زمان لوایح قبلی برای ایجاد مناطق آزاد تجاری با نصف به اضافه یک تصویب شده است.
شوهانی ادامه داد: اما در جلسه روز گذشته، آقای باهنر در حین صبحت ها و تذکرات موافقان و مخالفان گفتند که به دوسوم آرا نیاز ندارد ولی ناگهان در آخر جلسه به استناد تبصره یک بند الف ماده 117 برنامه پنجساله پنجم توسعه گفتند که تصویب این لایحه احتیاج به دوسوم آرا دارد و همه را غافلگیر کردند.
عضو کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: به این تبصره دقت کافی نشده و لایحه روز گذشته برای ایجاد مناطق آزاد هیچ منافاتی با برنامه پنجساله پنجم ندارد و حدود 100 نماینده تفسیر دیگری از نظر هیات رئیسه دارند و اگر نظر ما اعمال نشود صحن مجلس را ترک خواهیم کرد.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به اخطار و تذکر احمد شوهانی گفت: بالاخره در چارچوب آیین نامه و بر اساس تفسیری که از آن داریم حرکت می کنیم و همه بر این اعتقادند که مدیریت جلسه باید بر اساس برداشتی که از آیین نامه دارد، جلسه را مدیریت کند. 
وی تصریح کرد: موارد متعددی بوده که از آیین نامه برداشتی داشتیم و در نهایت در بررسی و تحلیلی که در هیات رئیسه صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که برداشت گذشته ما قابل نقد بوده است و در این باره هم موارد متعددی وجود داشته است.
نایب رئیس مجلس خاطرنشان کرد: برداشت مدیریت روز گذشته از قانون موضوعی بوده که از آقای باهنر می خواهم دوباره آن را در هیات رئیسه مورد بحث قرار دهد و این موضوع درست است که برداشت نمایندگان با برداشت روز گذشته وی تفاوت دارد.
ابوترابی فرد ادامه داد: بر اساس قانون برنامه پنجساله قوانین دیگری که پیش از این قانون تصویب کرده ایم به قوت خود باقی است اما بعد از برنامه پنجساله اگر مصوبه ای داشتیم که نتیجه آن این بود که کاهش درآمد یا درآمدهای مالیاتی شود نیاز به دوسوم آرا دارد.
وی با تاکید بر اینکه مجددا این موضوع را در هیات رئیسه مطرح و درباره آن بحث خواهد شد، ادامه داد: در حال حاضر فرا روی من و آقای باهنر جز آنچه که گفتم راهی نیست.
پس از سخنان ابوترابی فرد حدود 80 نماینده از نمایندگان استان های اردبیل، ایلام، سیستان و بلوچستان، گیلان، آذربایجان شرقی ، گلستان، بوشهر و هرمزگان در هیات رئیسه و جایگاه ناطقان تجمع کرده و به رئیس جلسه اعتراض کردند.
در عین حال محمدرضا باهنر که در صندلی خود در صحن علنی نشسته بود نیز با مراجعه به تعدای از نمایندگان، با آنها صحبت می کرد.
مجلس برای دقایقی از روند عادی خود خارج شد و جمعی از نمایندگان نیز اقدام به ترک صحن مجلس کردند؛ علیرضا منادی از اعضای هیات رئیسه و محمد دهقان از خروج آن ها ممانعت کردند ولی تعدادی از آن ها از صحن خارج و پس از دقایقی دوباره به صحن بازگشتند.
در این هنگام ابوترابی فرد از محمد حسین فرهنگی خواست وارد دستور جلسه شوند که طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعاده شده از شورای نگهبان بود؛ نادر قاضی پور نماینده ارومیه بعنوان پیشنهاد دهنده خواهان حذف یک ماده شده بود.
هیات رئیسه به قاضی پور اجازه ارائه پیشنهاد خود را داد که قاضی پور به جای ارائه پیشنهاد گفت: چرا حق نمایندگان مناطق محروم را نمی دهید؟ چرا نمی گذارید منطقه مرزی چالدران به منطقه ویژه اقتصادی ماکو اضافه شود؟
وی افزود: چرا اجازه نمی دهید مردم مناطق محروح حق خود را بگیرند؟ روز گذشته ظلم بزرگی به نمایندگان و مردم حوزه های انتخابیه آنها شد که باید هیات رئیسه حق آن ها را بدهد.
ضرغام صادقی عضو هیات رئیسه از قاضی پور خواست که در موضوع صحبت کند و قاضی پور پاسخ داد: وقتی که جلسه متشنج است و رئیس در حال پاسخگویی به تجمع کنندگان در هیات رئیسه هستند من نیز در موضوعی که هم اکنون در صحن در حال اتفاق است، صحبت می کنم.
در نهایت نمایندگان معترض با قول ابوترابی فرد و صحبت هایی که مشاور علی لاریجانی رئیس مجلس با آن ها داشت، نماینده ها صندلی های خود نشستند.
لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی روز گذشته به دلیل کاهش درآمد دولت مغایر برنامه پنجم توسعه نامیده شد و بر اساس تفسیر محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که نیاز به دو سوم آرای نمایندگان دارد، از تصویب نمایندگان نگذشت.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار