بافت فرسوده تحدیدی برای جان شیرنی/یاداشت اختصاصی هماخوزستان/مینا فراز

کد خبر: ۱۱۸۴۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳ 17 September 2024
تابناک خوزستان: بافت شهری پیکره شهر را تشکیل می دهد، شهر زیبا دارای بافتی زیبا است که نمای آن را جلا می بخشد بسیاری از مناطق مختلف کشور ایران قدیمی ساخت بوده و سازه های آن در گذشته بنا شده است؛ دنیای مدرن و عصر جدید با سازه های قدیمی خدا حافظی کرده و گویی غریبه شده است. در کلانشهر ها یکی از موضوعات مهم و چالشی بافت فرسوده است.
 
بافت های قدیمی شهر که مدت زیادی از ساخته شدن آنها می‌گذرد فرسوده هستند و ساکنان آنها برای تعمیر و یا نوسازی نیاز به حمایت دارند. این نوع بافت ها خطر آفرین هستند و امکان ریزش و آوار شدن دارند. همانطور که همه ما می‌دانیم بازسازی بافت‌های فرسوده نقشی مهم در ايجاد آرامش زندگی ساكنان اين محله ها دارد. مسئولان و متولیان امر جهت حمایت از افراد ساکن در بافت‌های فرسوده باید تسهیلات ویژه‌ای مد نظر بگیرند.
 
 
همانطور که توسعه زیرساخت‌های عمرانی در شهرها در دستور کار مسئولان نهادهای مختلف قرار دارد بازسازی بافت فرسوده و طرح بازآفرینی شهری نیز باید دنبال شود. هويت فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی استان خوزستان با بافت قدیمی و تاریخی آن گره خورده است به همین منظور حفظ بافت‌های تاریخی قدیمی اهمیت فراوانی دارد.
 
راهکارهای متعددی برای بازسازی افزایش استحکام و بالا بردن ضریب امنیت بافت‌های فرسوده و قدیمی ارائه می‌شود اما آنچه که حائز اهمیت است تامین امنیت کامل سازه‌ها و بناهاست چرا که افراد زیادی در آنها ساکن هستند،حوادث متعددی ممکن است گریبانگیر ساکنان این بافت‌ها شود.
 
برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت جهت برطرف کردن مشکل بافت‌های فرسوده شهری به خصوص در کلانشهر اهواز نیاز است. از آنجایی که در بافت قدیمی و فرسوده بی‌نظمی و آشفتگی در سازه‌ها و ردیف شدن آنها کنار یکدیگر وجود دارد بحث بازسازی تعمیر و استحکام بخشی آنها کمی نیاز به حساسیت و نقشه خاصی دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار