صلح و سازش ۵۲ درصد پرونده‌های شورای حل اختلاف در استان قزوین

رئیس شورای حل اختلاف استان قزوین گفت: ۵۲ درصد پرونده‌های شورای حل اختلاف استان قزوین در سال ۱۴۰۲ به صلح و سازش رسید که این رقم از نرخ کشوری ۱۰ درصد بالاتر بوده است.
کد خبر: ۱۱۸۲۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۴ 01 September 2024

به گزارش «تابناک قزوین» به نقل از مهر، حجت‌الاسلام محمد حیدری در مراسم راه اندازی نخستین دادگاه صلح استان قزوین در آبیک، اظهار کرد: قانون جدید شوراهای حل اختلاف در ۲۲ شهریورماه سال گذشته به تصویب مجلس رسید و پس از ارجاع به شورای نگهبان و رفع ایرادات، در آذرماه همان سال تصویب شد و مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.

رئیس شورای حل اختلاف استان قزوین بیان کرد: در این قانون یک سال به قوه قضائیه فرصت داده شده تا نهاد جدیدی به نام دادگاه‌های صلح را در سراسر کشور تأسیس و راه‌اندازی کند که تا حدودی زیرساخت‌های فیزیکی، ابلاغ‌های صادره برای همکاران قضائی و تهیه تجهیزات دادگاه‌ها در استان قزوین فراهم شده و آبیک به عنوان نخستین شهرستان استان در این زمینه پیشگام شده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، ۵۴ درصد پرونده‌های شوراهای حل اختلاف استان قزوین و در سال گذشته، ۵۲ درصد از پرونده‌ها منجر به صلح و سازش شده از نرخ کشوری ۱۰ درصد بالاتر بوده است.

حیدری با تاکید براینکه ماهیت دادگاه صلح با دادگاه‌های دیگر تفاوتی ندارد و این دادگاه در معیت شورای حل اختلاف فعالیت می‌کند اضافه کرد: در شهرستان آبیک ۶ شعبه شورای حل اختلاف وجود دارد و پرونده‌ها به دو شعبه دادگاه صلح پیش‌بینی شده ارجاع داده می‌شود در واقع تمام کارهای شوراها در راستای مصالحه زیر نظر دادگاه‌های صلح صورت می‌گیرد.

وی مطرح کرد: در دادگاه صلح، ارباب رجوع مستقیم با قاضی ارتباط پیدا می‌کند و قاضی حرف‌های او را استماع خواهد کرد و حدود ۳۲ عنوان صلاحیت به دادگاه‌های صلح داده شده است.

این مسئول در پایان خاطر نشان کرد: در دادگاه‌های صلح دعاوی مالی تا ۱۰۰ میلیون تومان، تأمین دلیل، تأمین خواسته، تأمین ترکه، تأمین مهر و موم ترکه، دعاوی تخلیه اماکن استیجاری، پرونده‌های تصادفات، دعاوی ناشی از حوادث کار، جرایم کیفری ۷ و ۸ و سایر عناوین پیش‌بینی شده در قانون رسیدگی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار