مدیرکل میراث فرهنگی قزوین:

خانه منسوب به عارف قزوینی مرمت و احیا می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین گفت: خانه منسوب به عارف قزوینی پس از مرمت و احیا با تغییر کاربری به‌عنوان فضای پذیرایی به ظرفیت‌های گردشگری استان اضافه خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۸۲۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵ 27 August 2024

به گزارش «تابناک قزوین» به نقل از مهر، علیرضا خزائلی، پس از انتشار تصاویری با عنوان تخریب خانه عارف قزوینی که واکنش اصحاب رسانه و فعالان حوزه میراث‌فرهنگی را به‌دنبال داشت با ارائه توضیحاتی در خصوص مرمت و احیای این بنای تاریخی اظهار کرد: طی سنوات گذشته پرونده‌های بی‌شماری مبنی بر درخواست مالک برای خروج از ثبت خانه تاریخی منسوب به عارف قزوینی در مراجع قضائی تشکیل شده بود که با پیگیری‌های اداره‌کل این بنا کماکان در فهرست آثار ملی باقی خواهد ماند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین افزود: در فرآیند برنامه‌های دادگاهی و با تأیید وزارتخانه میراث‌فرهنگی مقرر شد برای حفظ و احیای این بنای تاریخی و اعطای کاربری متناسب با حوزه گردشگری طرحی توسط مالک تهیه و به تأیید مراجع تصویب استانی و سپس مرجع تصویب ملی برسد.

او ادامه داد: طرح مذکور سال گذشته تهیه و توسط مالک به اداره‌کل ارائه شد که پس از برگزاری جلسات متعدد و بررسی طرح در نهایت به تأیید شورای فنی میراث‌فرهنگی استان و شورای فنی کشور رسید.

خزائلی اظهار کرد: بر همین اساس در قسمت شرقی بنا و بخشی از حیاط که فاقد ارزش تاریخی است بنایی طبق الگو‌های طرح مصوب احداث می‌شود که اقدامات عمرانی در حال انجام نیز مربوط به جمع‌آوری همین بخش است و بخش تاریخی نیز مرمت و احیا می‌شود و در نهایت در قالب یک مجموعه گردشگری با کاربری پذیرایی میزبان گردشگران خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین تصریح کرد: این پروژه تحت نظارت و رصد کارشناسان مرمت اداره‌کل در حال انجام است و امیدواریم با اجرای موفق طرح ضمن حفظ این بنای تاریخی شاهد فعالیت فضایی دیگر برای ارائه خدمات به گردشگران باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار