ساخت استخر در منزل مسکونی ممنوع شد

شهرداری تهران در مصوبه‌ای ساخت استخر در خانه‌های مسکونی پایتخت را ممنوع کرد.
کد خبر: ۱۱۸۱۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷ 19 August 2024

به گزارش «تابناک تهران» به نقل از فارس، یک خانه لاکچری در شمال شهر فایل شده، استخر هم دارد، «فقط استخرش متری ۵۰ میلیون تومن قیمت ملک را بالا برده». این صحبت‌های کارشناس یکی از آژانس‌های املاک منطقه سعادت‌آباد است.معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران دستور ممنوعیت احداث استخر در ساختمان‌های مسکونی را به شهرداران مناطق ۲۲ گانه پایتخت ابلاغ کرده است.

مدیریت مصرف آب دلیل ابلاغ این مصوبه عنوان شده اما واحدهای مسکونی که پیش از ابلاغ این دستور اقدام به ساخت استخر کردند از دستور معاف شده‌اند.سال گذشته آب و فاضلاب تهران اعلام کرد که یک چهارم آب شرب کشور در پایتخت مصرف می‌شود.

این میزان به اندازه ۱۲۰ برابر دریاچه چیتگر، بزرگترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه است.یک سوم مشترکان بدمصرف تهرانی که بیشتر از ۲ برابر الگوی مصرف در شبانه‌روز آب استفاده می‌کنند در منطقه یک تقسیمات آب و فاضلاب تهران هستند. منطقه یک تقسیم‌بندی آب و فاضلاب ۳ ناحیه دیباجی، نیاوران و شهرک غرب را در بر می‌گیرد.

کنترل مصرف آب شرب علاوه بر تغییر فرهنگ استفاده از آب به تغییر قوانین و ابزارهای مصرف نیز نیاز دارد.کارشناس اقتصادی سعید مهرورزی به ضرب‌المثل چهاردیواری اختیاری اشاره کرده و معتقد است که دولت باید همه امکانات خود را با قیمت واقعی عرضه کند و کاری به استفاده مردم نداشته باشد، اینکه شما به قیمت یارانه‌ای امکانات را عرضه کنید و برای مردم اجبار بیافرینید، سازوکار کمونیستی است.

اما یک کارشناس آب محمد رفیعی می‌گوید که در لیبرال‌ترین کشورها ضوابط ساخت و ساز وجود دارد برای مثال در مریلند آمریکا آبیاری حیاط خانه با آب لوله‌کشی ممنوع است؛ مصرف هر بخش تعریفی دارد و باید طبق تعریف که با ضوابط مشخص می‌شود، استفاده از امکانات توسط مردم صورت گیرد.

مطابق ضوابط ۷ ایالت مرکزی آمریکا که به دلیل مدیریت مصرف آب وضع شده، مشترکان خانگی می‌توانند تا میزان مشخصی در ماه از آب لوله‌کشی استفاده کنند، در صورتیکه یک مشترک بیشتر از این میزان از آب استفاده کنند ابتدا با قطع آب به مدت ۱۰ روز مواجه شده و در صورت تکرار انشعاب مشترک مادام‌العمر سلب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار