مهندس جهانساز رئیس سازمان چای کشور

رقمی که صدا و سیما برای تبلیغ چای خارجی می گیرد برای ۵سال بهزرایی باغای باغات چای کافی است

کد خبر: ۱۱۷۹۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸ 06 August 2024

رقمی که صدا و سیما برای تبلیغ چای خارجی می گیرد برای  ۵سال بهزرایی باغای باغات چای کافی استرقمی که صدا و سیما برای تبلیغ چای خارجی می گیرد برای  ۵سال بهزرایی باغای باغات چای کافی استرقمی که صدا و سیما برای تبلیغ چای خارجی می گیرد برای  ۵سال بهزرایی باغای باغات چای کافی است

به گزارش خبرنگارتابناک  گیلان  مهندس جهانساز رئیس سازمان چای کشور در نشست کارگروه چای که در لاهیجان برگزار شد اظهارداشت:
  این که سازمان چای متولی چای است در حدود ضوابط و مقررات قانونی خود، بعد دستش خالی باشد و همراهی های لازم نشود،  مشکلات قابل حل نخواهد بود. ما راجع به صنعتی داریم صحبت می کنیم که ۱۲۸ سال سابقه دارد، که ۱۰۰ سالش را همه خاطره خوش از آن دارند .ما چایکار هستیم در واقع از زمانی که چای وارد کشور شد استان گیلان و روستاهای گیلان متحول شدند.  ۷۸ سال طول کشید تا سازمان چای شکل بگیرد که آن سازمان هم  ۱۹سال تحت عنوان سازمان چای مستقل کار کرد.   ۹ سال زیر نظر سازمان بودجه کار کرد و بعد منحل شد.
 کارخانجات چای زمانی که چین چای تمام می شد حساب و کتاب می کردند و چای از انبارهای آنها خارج می شد و کارخانه دستش باز بود که چین بعد را انجام دهد، الان این فرآیند دیگر نیست. بعد از  ۲۰ سال توانستیم امسال عقبه این کار را که ما را تهدید میکرد راجمع کنیم . همه می دانیم که کارخانجات و باغات  ما از رده خارج شده است ،باغات ما از  ۳۴ هزار هکتار زیر کشت به  ۱۵ هزار هکتار رسیده است کارخانجات ما از  ۱۸۰ کارخانه فعال به  ۵۰ عدد تنزل پیدا کردند.
چند سالی خوشحال بودیم که بخش خصوصی داشت خوب کار می کرد تا سال  ۱۴۰۲مشکلی نداشتیم  در طی این سال ها  ۱۷۰۰ هکتار باغ را احیا کردیم همه ی کارخانجات در چرخه تولید آمدند . اینکه میگویند کارخانجات ما بهداشت  ندارند ، برند ندارند  اینطورهم نیست .دو سوم کارخانجات ما بهداشتی تولید می کنند  .حدود۵۰ کارخانه ما برند دارند وبهداشتی  تولید میکنند ،در هر حال اقلیم ما شرایط خاص خودش را دارد.  صندوق ما با  ۴۸  میلیون تومان الان بالغ بر ۱۰۰میلیارد تومان تسهیلات دارد .
رئیس سازمان چای  درادامه افزود:
 ما می گوییم آقا  شما ارز ۴۲۰۰ تومانی  را حذف کنید این طرح احیا پنج ساله هست.  در این صنعت بدون سرمایه گذاری نمی شود انتظار داشت که کشاورز برود باغ را احیا کند حداقل  ۱۰۰میلیون هزینه دارد.  سال های خوبی که کارخانجات کیلویی ۲ هزار تومن بالا بود می دادند .واردات چای ما  ۷۰ هزار تن بود ولی گره جای دیگری است امروزه تامین نقدینگی که بتواند کارخانه استفاده کند نیست .زمانی تمام چای تولیدی را صادر می کردیم زمانی تمام آن را انبار می کردیم امسال یک سوم را صادر می کنیم چای ایرانی جای خود را در سطح کشور باز کرده است. صادر کننده ارز را نمی تواند برگرداند .در پهنه کوچک استان گیلان تولید برگ سبز چای  ۱۴۳۰ میلیارد تومان است که  هزارو ۷۲ میلیارد تومان سهم کارخانجات است و ۵۰۰ میلیارد پرداخت شده و ۶۰۰ میلیارد باقی مانده است. اگر ۴۰۰  میلیارد تسهیلات بتوانم بدهم کشاورز آزاد خواهد شد.
 یک بحث مربوط به نقدینگی است بر اساس قانون حداکثر استفاده از تولیدات داخل ،باید محصول داخلی خریده و مصرف شود در حالی که تمام چای های تبلیغ شده امروزه خارجی هستند اگرچه تبلیغ آن ممنوع  است.
می توانند تبلیغ کنند اما ۲۰  درصدش را به حوزه توسعه صنعت چای اختصاص بدهند حالا اگر چای داخل را تبلیغ کند باید ۲۰۰  میلیارد پول تبلیغ بدهند از کجا تامین کنند با این مبلغ مشکل پرداخت چایکاران را می توانند انجام بدهند .اقداماتی که برای چای سنواتی انجام شد مهمترین کار این بود که در جلسات اول فصل که یک عقبه  ۲۵ ساله ما را تهدید می کرد چه چای سنواتی چه بدهی کارخانجات ،خوشبختانه با ورود مجلس و دیوان محاسبات و سازمان بازرسی  همه مصوبات گرفته شد تا کارخانجات را آزاد کنیم. 
 سازمان مدیریت برنامه ریزی تعهدات خود را پذیرفت که رفع  کند ،سازمان حسابرسی هم حسابرسی کند و به ما عدد بدهد تا بدهی ما ثبت شود و تهاتر انجام گیرد. ممنوع الخروجی ،مشکوک الوصولی را بانک ملی مساعدت کرد به کارگروه برویم، رفع موانع تولید مصوب کردیم که فعلا یک سال مشکوک  الوصولی آنها معلق شود، تمدید  آنها هم با درخواست وزارت جهاد کشاورزی باشد در صورتی که مشکل تهاتر حل نشود مجددا تمدید شود که اجرایی شود.  چای سنواتی هم می گویند کمپوست کردیم نشد،صادر کردیم نشد،ببرید برای اصلاح باغات  . موسسه تحقیقات  ۶۰۰ هکتارزمین دارد که نزدیکترین نقطه به همان انبارهاست  .میانگین واردات  ۵ساله چای ما بالای ۶۸ هزارتن بود منهای سال ۱۴۰۱، بایدتمهیدی میشد که  ۱۰۱ هزارتن قبل  کنترل شود .
در سال گذشته کلا  ۴۲ هزار تن چای وارد شد جدای صادرات  ۱۵ هزار تنی، امسال هم بیش از ۴۰ هزار تن وارد نخواهد شد .ارز ترجیحی ۴ هزارو ۲۰۰تومانی و  ۲۸ هزار تومانی می گرفتیم الان گران ترین ارز برای همه کالاها تخصیص می یابد تالار دوم است .مگر اینکه بازار آزاد بخرند با ارز شخصی که چای خارجی هم زیر  ۵۰۰ هزار تومان وجود ندارد.این خواسته کارخانجات ما بود که اگر این اقدامات را انجام دهید ما مشکلی نخواهیم داشت یعنی حذف ارز ،تعیین بلاتکلیفی چای سنواتی ،که انجام شد .اما از طرف دیگر گردش مالی بسیار مهم است که تجار در سطح کلان برای خرید نمی آیند، ثبت سفارش در مقابل  واردات که سال گذشته انجام شد تجربه ای بود و رونق آن در اسفند ماه بود که چای از کارخانجات خارج شود تا برای فصل آینده باز شود .امسال هم همان تجربه را به شکل دیگری انجام دادیم سقفش را بازگذاشتیم که تجار خرید کنند و امتیازش مال خودشان باشد امسال امتیازش را به کارخانه دادیم که خودش با تاجر چانه زنی کند منتها کارخانجات باید دقت کنند که این امتیاز را به هر کسی ندهند. 
حذف عوارض نیم درصد صادرات بود  که چای  جزئ محصولات آب بر کشاورزی نیست که تعرفه را بر اساس آب گذاشتید،  که  آن هم حل شد.
رئیس سازمان چای با بیان اینکه برای چین آینده همه کارخانجات همراهی می کنند اظهار داشت:
 فرآیند خرید تضمینی حلقه ایست که یک حلقه اش ما هستیم و انتظار داریم وقتی کارمان را انجام می دهیم سلسله مراتب هم کارش را انجام دهد .فرآیندش این است که من خرید تضمینی انجام بدهم، ساماندهی کنم حلقه بعدی سازمان مدیریت برنامه ریزی است که صد درصد منابع تخصیص یافته را باید در اختیار بگذارد، من صد درصد پول چایکار و دولت را بدهم، بخش زیادی از سنگینی روی دوش کشاورز برداشته می شود. این رفع معضل بخشی برای امسال است که چه کنیم و بخشی برای آینده است که چه کنیم هر دو نیاز به مساعدت دارند.
 ما الان نیاز به یک نقدینگی داریم که بتوانیم کارخانه ای که به کشاورز بدهکار است پول کشاورز را پرداخت کند ،چای را اگر نفروخت به مرور زمان بفروشد .این نقدینگی  ۱۸ درصد برای ما ضروری است یا صندوق بگیرد و به کارخانه جات بدهد، که اکثر کارخانجات عضو صندوق هستند تسهیلات ۱۴۰۲ هنوز موافقت نشده ،مگر چقدر تسهیلات می آید؟ الان یک نقدینگی  ۴۰۰یا  ۵۰۰میلیاردی می خواهم .کارخانه  ۶۰۰ میلیارد بدهکار است تا پایان دوره اقلا  ۴۰۰ میلیارد دیگر بدهکار می شود، بالاخره منابع دارد اما اگر  ۵۰ درصد نقدینگی بدهند تصمیمات راحت تری گرفته می شود.
 درخواست خط اعتباری در سال گذشته کردیم اما بانک مرکزی اعلام کرد که تورم زا است، خلاف سیاست های اعتباری ما است، پس با دست خالی هم شکار شیر نمیروند.
 می توانم اعضای سندیکا را در شورای قیمت گذاری ببرم و بگویم که آقایان  ۵۰ درصد واردات انجام دهند خرید تضمینی برگ سبز را هم خودشان انجام دهند کاری که در دانه های روغنی انجام می دهند ،اما این طرف تشکل قوی نیست که چنین ایده ای را ارائه بدهم.
برای طولانی مدت بهزرایی در برنامه ما هست همین الان هم  برای چای و مکانیزاسیون  وام ۳درنظر درصد با پرداخت چند ساله  درنظر گرفتیم .
سال گذشته ۱۲۶  میلیارد تومان صندوق تسهیلات داد اما بهترین چیز برای کشاورز این است که پولش را به موقع بگیرد بهترین انگیزه برای او است آن وقت خودش بهزرایی می کند خودش دنبال  مکانیزاسیون می رود و کارهایش را می کند علی ایحال برای برون رفت این وضعیت فعلی، نقدینگی به ما کمک می کند  ۱۰میلیون دلار صادرات چای ارز آو ری دارد تاجر هم می گوید می آورم فقط تعهد ارزی آنها بر این مبنا نباشد که اصل پول را ببرند به بانک مرکزی بدهند ، ۴۲هزار تومانی بفروشند .خب  ۵۰ درصد را در بازار بفروشد که انگیزه ای برایش باشد .
رئیس سازمان چای باتوجه به یارانه اختصاص یافته کشورهای دیگر درحوزه چای  گفت: 
 در صادرات رقیبی مانند ویتنام داریم که در حال گرفتن بازارهای ماست علاوه بر تولید چای ارزان قیمت، یارانه های زیادی هم دولتش برای صادرات می دهد تا جایی که برای حمل بار دولت ۹۰ درصد هزینه حمل را پرداخت می کند چرا که می خواهد بازار را بگیرد در حالی که ما باید چند میلیون دلار خودمان بدهیم تا یک کانتینر بار ببرند.
همه ما درتلاش هستیم   و مشکل کشاورز را هر جور شده حل می کنیم برگ سبزش تحویل گرفته می شود و پولش حتی با تاخیر پرداخت خواهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار