جهانساز رئیس سازمان چای کشور

۵۰ درصدازمطالبات چایکاران باقی مانده است

کد خبر: ۱۱۷۸۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹ 03 August 2024

جهانساز رئیس سازمان چای کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک گیلان با اعلام این خبر افزود :
۵۴درصد آن برگ سبز درجه یک و ۴۶درصد برگ سبز درجه دو به ارزش یکهزارو۴۳۰میلیارد بوده است  که از این مقدار تقریبا یکهزارو۷۱۷ میلیارد تومان یعنی  ۵۰درصد بهای برگ سبز چای هم از سهم دولت و هم کارخانجات پرداخت شده است.
مهندس جهانساز افزود:
آنچه که برای تولیدکنندگان صنعت چای مهم است این است که بخشی از چای فروخته نشده در کارخانجات دپو شده است و کشاورزان هم دغدغه بازگشایی کارخانه را برای چین بعد  دارند.
 ازجمله عوامل متعددی باعث این مسئله شده اینکه  ؛ عوامل فرادستی  در بحث گردش مالی دچار مشکل باشد، حجم نقدینگی و سیاست های بانکی تزریق پول و منابع به نوعی باعث مشکل شده، یا صادرکنندگان برای برگشت ارز دچار مشکل موقتی باشند که انشاالله برطرف خواهد شد و صادرات چای از مشکل بیرون خواهد آمد.
جهانساز از جمله بخشی از اقدامات انجام شده را مربوط به چای سنواتی ،انتقال دین کارخانجات ،بدهی کارخانجات و تشکل ها به بانک ملی بیان کرد و افزود:
  یک مشکل ۲۵ ساله بود که باقی مانده بود و اکثر کارخانجات مشکوک الوصول و مشکوک المعامله بودند، خوشبختانه با پیگیری هایی که از طرف نماینده ها و کمیسیون ها، استاندار ،وزارت جهاد کشاورزی ، وزیر و سازمان چای  انجام شد ،باعث شد که تسهیلات سال ۷۹ تا ۸۲با ضمانت سازمان مدیریت برنامه ریزی به نمایندگی از دولت بود پذیرفتند و سازمان حسابرسی ،حسابرسی را انجام داد و بعد به عنوان تعهد دولت در دفاتر ثبت شد و بحث تهاتر را پیش کشیدند و توانستند از ظرفیت قانون بودجه استفاده کنند و کارخانجات از این وضعیت آزاد شوند.
رئیس سازمان چای با اعلام اینکه سازمان حسابرسی در حال حسابرسی است و عدد ورقم که اعلام شود فرآیند آن طی خواهد شد اظهار داشت :
بخشی مربوط به خود چای سنواتی بود که باز تصمیم گیری شد که فرآیند کمپوست را طی کند و تقریبا  ۱۸ تا ۲۰هزار تن چای موجود را امحا کنند تا تهدیدی برای تولید و بازار نباشد و بحث محدودیت های بانکی که ایجاد شده بود از طریق کارگروه رفع موانع تولید  پیشنهاد داده شده بود که کارخانجاتی که ازبابت انتقال دین بدهی دارند ازآن لیست مشکوک الوصولی خارج شوند و  بتوانند از خدمات بانکی استفاده کنند خوشبختانه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید این بخش را هم مصوب و ابلاغ کرد که انشاالله بانک ملی هم ابلاغ کند و بحث مشکوک الوصولی آنها برطرف شود .
مهندس جهانساز ورود ۶۵ هزار تن چای را به کشور در سال های اخیر باعث بروز مشکلاتی خواند و افزود:
 موضوع مهم دیگر که می تواند مشکلات را رو به بهبود ببرد این است که در سال گذشته توافق شد که ۴۰ هزار تن در حد نیاز جامعه وارد شود امسال هم با توجه به وضعیت تولید ،وضعیت بازار، حجم واردات یا در واقع موجودی چای خشک در مجموعه ی انبارها و بازار، نهایتا به این نتیجه رسیدیم که ۴۰ هزار تن واردات داشته باشیم آن هم  منوط بر این است که تجار محترم وارد کننده ،اقدام به خرید چای داخلی کنند تا بتوانند ثبت سفارش انجام دهند. فرآیندی که سال گذشته طراحی کردیم که برخی از ثبت سفارش واردات منوط به خرید چای داخلی باشد و  نزدیک بر ۱۲ هزار تن  توسط تجار بااین سیستم خریداری شد،  امسال هم این سیستم طراحی و مورد موافقت قرار گرفت که مجددا بخشی از واردات متصل به خرید چای داخلی شود و الزاما تجار پس از خرید چای داخلی بتوانند با تایید ما مجوز ثبت سفارش واردات را بگیرند در حد مورد نیازپیش بینی شده ،که امیدواریم با این راهکارها بتوانیم از این وضعیت عبور کنیم و باعث رونق بازار چای بشویم.
رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه امسال ۲۵درصد قیمت برگ سبز بیشتر از سنوات گذشته بوده افزود:
 البته بخشی مربوط به خود کارخانجات و تولیدکنندگان و خریداران برگ سبز هست که چای خشک تولید می کنند و باید تلاش مضاعف بکنند، بازاررسانی و بازاریابی کنند، برندسازی کنند تا بخش بیشتری از تولید داخل را وارد بازار کنندوبا حمایت های دولت در کنار ۲۵ درصد قیمت برگ سبز چای امسال که بیش از سنوات گذشته بوده و پرداخت شده و نزدیک ۶۰ درصد از سهم دولت پرداخت شد بتواند کمکی به کارخانجات باشد تا به موقع بتوانند چای خشک خود را عرضه کنند و برای بازگشایی چین بعدی مشکل نداشته باشند .
مهندس جهانساز در ادامه  گفت:
این سه موضوع  یعنی   تخصیص نوع ارز که سال گذشته نیمایی بوده و در اواخر سال گذشته به تالار دوم منتقل شد که کفه ترازو را به نفع تولید داخلی رقم  بزند و حجم واردات کنترل شود و بیش از عدد مورد نیاز وارد نشود ،از آن طرف هم همان وارد کنندگان ملزم شوند که خرید داخلی انجام دهند بعد به سمت واردات بروند، یعنی نگاه اول بازار باید به سمت چای داخلی باشد ،و سوم تلاش و همت تولیدکنندگان است که محصول خودشان را بتوانندهمچنین مهندس جهانساز افزودند :
کار خوبی که باز پژوهشکده و منابع صندوق انجام داده بحث پتانسیل سنجی باغات و آزمون حاصل خیزی خاک های ما بوده و آزمایشات متعددی که از باغات
 گیلان و مازندران انجام داده احصا شده و تبدیل به کتابچه با ارزشی شده که می توانیم سابقه آزمون خاک را از هر منطقه استحصال کرده و بیشبود و کمبود مواد غذایی خاک  منطقه را بسنجیم و متناسب با آن توصیه کودی داشته باشیم که کار بسیار با ارزشی است.
در خصوص برگزاری جشنواره ها رئیس سازمان چای کشور برگزاری این جشنواره ها را که با هماهنگی میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود گفت :
هم ازجهت  معرفی، تبادل اطلاعات در اقوام و مناطق مختلف بسیار موثر است و هم ازجهت  ترویج چای داخلی و شناساندن چای ایرانی و گیلان است و بخشی هم تقدیر و تشکر از تولید کنندگان و دست اندرکاران این کار میباشد.
در رابطه با استفاده از تولیدات داخل در ادارات و دستگاه ها مهندس جهانساز اظهار داشت:
 به استناد قانون استفاده از حداکثر توان داخل خرید کالای خارجی در صورتی که مشابه آن وجود داشته باشد ممنوع است و به همه دستگاه ها  ازطرف معاون اول رئیس جمهورابلاغ و بخشنامه شده   از چای و برنج داخلی استفاده کنند و به ذیحسابان توصیه شده در پرداخت بهای اقلام دقت کنند که مشابه داخلی نداشته باشند، اما در بعضی از دستگاه ها مشاهده می شود که چای داخل استفاده نمی کنند که قطعا باید برخورد شود و انتظار داریم از مقام ارشد این دستگاه ها حساس شوند و پیگیری کنند چون باید فرهنگ مصرف داخلی داشته باشیم، نه در چای بلکه در تمام محصولات و کالاهای داخلی ،که باید به یک فرهنگ تبدیل شود، مانند خیلی از کشورها که حاضرند بدترین محصول کشور خودشان را استفاده کنند و بهترین کالای خارجی را مصرف نکنند باید از کالاهای مصرفی روزانه شروع کنیم تا کالاهای اساسی، وتاجائیکه دستگاه های قضایی هم ورود کنند قطعا حجم تولید عددی نیست در مقابل مصرف داخلی باید این  عرق ملی را داشته باشیم که کالا ی داخلی را مصرف کنیم چون کالاهای خیلی خوبی هستند خصوصا در بخش کالاهای کشاورزی از هر نظر طعم مزه بخاطر اقلیم و چهار فصلی که داریم، بخاطر غنای خاکی که داریم ،
از نظر ماده موثره و عاری بودن از سموم و آلاینده ها برتر از کالاهای خارجی است تا جایی که خود کشورهای خارجی تمایل به مصرف کالاهای ایرانی دارند به خاطر عطر و طعم و مزه خاص آن ،چای ما هم ارگانیک است هیچگونه آفت که نیازمند به سمپاشی باشد نداریم و سمپاشی در باغات چای ما صورت نمی گیرد و تمام نمونه های صادر شده حتی یک نمونه هم نشده که باقی مانده سم و کود یا فلزات  سنگین را نشان دهد که یک ارزش برای این محصول به حساب میاید.

بازاررسانی کنند.
رئیس سازمان چای در خصوص آبیاری تحت فشار و کمک بلا عوض دولت اظهار داشت:
 در خصوص آبیاری تحت فشار که کماکان همان ۸۵ درصد کمک بلاعوض دولت به قوت خود باقی است منتها بخش زیادی از اراضی ما دیم است و منابع آبی در اختیار ندارند که اینها منوط به این است که سازمان آب مجوز بدهد .تقریبا دو سه سال اخیر بالغ بر  ۱۷۰۰ هکتار باغ با همین تسهیلات صندوق احیا شد.

 جهانساز تسهیلات را در دو نوع سرمایه در گردش و تسهیلات  سرمایه ای  خواند و اضافه کرد :
تسهیلات از نوع سرمایه در گردش مجموعا سال گذشته ۶۲ میلیارد تومان پرداخت شد که ۴ درصد و با بازپرداخت یک ساله بود و دیگری تسهیلات سرمایه ای گفته می شود که در واقع ۴ درصد و تامین ماشین آلات سالی تقریبا  ۷۰۰ یا  ۸۰۰دستگاه ماشین در این خصوص و برای کارخانجات برای بهداشتی کردن و برندسازی که آن هم تقریبا بالغ بر ۳۸ میلیارد تومان پرداخت شد و کلا چیزی بالغ بر۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به این بخش ها تزریق شد.
همچنین با همین تسهیلات ارزانقیمت سالی حداقل ۷۰۰ دستگاه ماشین برگ برگ چین و ماشین هرس بین چایکاران توزیع شد
مهندس جهانساز در خصوص بیمه چایکاران گفت:
 در ارتباط با بیمه چای از منابع صندوق، کسانی که تمایل دارند فرم را پر کنند و هزینه بیمه را ،صندوق پرداخت می کند و از برگ سبز آنها به مرور کسرمی شود و سطح بیمه امسال بالغ بر۶ هزار نفر از چایکاران  را بیمه کردند.
  در بحث تامین نهاده ها هم  ازهمین منابع بود ،مانند همین اقدام صورت گرفت و از محل صندوق هزینه مربوط به کارگزاران کود را تامین کردیم  و نقدینگی قیمت کود برای آنها تامین شد و توانستند کود مورد نیاز را تحویل بگیرند و توزیع کنند و سپس با صندوق تسویه کنند و حدود  ۷میلیارد تومان دراین بخش  پرداخت شد  که سال گذشته کمترین مشکل در حوزه کود داشتیم.
همچنین در کنار این بیمه ها بیمه عمر را داشتیم که کشاورز در قبال  ۵۰ هزار تومان پولی که  صندوق پرداخت می کند تا ۲۰ میلیون تومان  جبران خسارت ،از کار افتادگی و در صورت فوتی هزینه ها را متقبل می شوند.
رئیس سازمان چای در خصوص مصرف سرانه چای گفت :
با توجه به نوشیدنی هایی که در بازار است مصرف چای حتی کاهش پیدا کرده و اساسا مصرف سرانه ای که اعلام می کردند مصرف واقعی نبود .برآیند تامین بازار ما سال گذشته با ۴۰ هزار تن واردات، مشکلی ایجاد نشد و پیش بینی امسال هم  ۴۰هزار تن واردات و ۳۰هزار تن تولید داخل و ۱۰هزار تن صادرات جمعا ۶۰هزار تن نیاز بازار ما را تامین کرده است.  البته باز هم نیاز به پایش سالیانه است که بتوانیم همین روال را ادامه دهیم و مازاد بر واردات نداشته باشیم که هم مصرف چای داخلی رواج بیشتری داشته باشد و هم تولید کنندگان راحت تر محصول را به بازار عرضه کنند. البته عمده تولید چای سیاه است که زمان و نوع برداشتش متفاوت هست .
رئیس سازمان چای در خصوص صادرات گفت :
صادرات به ۳۸کشور انجام می شود که سال گذشته ۱۴هزار تن به ارزش ۱۵ میلیون دلار انجام شد و امسال ۱۰ تا ۱۲ هزار تن صادرات داریم ،البته ۷۰ درصد محصول چای ما مصرف داخلی خود را پیدا کرده است و با توجه به شرایط ویژه ای که تولیدات داخلی ما دارند و امتیازات خاصی که این محصول ایرانی دارد و عاری از سموم و نسبتا چای ارگانیک است متقاضی خوبی دارد و ۱۰تا  ۱۲تن هم صادر می شود.
جهانساز در خصوص باقی مانده مطالبات چایکاران که ۱۵۰ میلیارد تومان است گفت:
 چین اول سهم دولت تسویه شده و تخصیص بعدی در راه است تا اواخر ماه قول پرداخت داده اند.  درکل ۱۶۰میلیارد تومان از سهم دولت  است  ونزدیک به ۶۰۰ میلیاردتومان از سهم کارخانجات مانده  است   که سرجمع  ۵۰ درصد ازمطالبات آنها مانده است که به مرور زمان پرداخت می کنیم .
شرایط سخت است و کارخانه دار هم عضوی از این حلقه است باغ و کارخانه لازم و ملزوم همدیگر هستند چای هم مانند همه محصولات دیگر خرید و فروش عمده آن  کار سختی است و تامین نقدینگی زمانبر است که امیدواریم با راهکارهای فوق سریعتر اقدام به پرداخت شود .
در خصوص ارقام مطالعاتی چای  مهندس جهانساز دو نوع لاهیج و کاشف را معرفی کرد و اظهار داشت :
 برای صنعت چای عمده ترین کار در دو سه سال اخیر کاریست که روی ارقام انجام شده و تحت عنوان رقم چای ما رقمی تاکنون نداشتیم و مجموعه ای از ارقام چینی و ژاپنی در کشور بود ،خوشبختانه پژوهشکده چای طی اقدام تحقیقاتی که سال هاست انجام داده توانسته دو رقم لاهیچ و کاشف را معرفی کند که به مرور زمان به چرخه تجاری خواهد آمد و تجاری خواهد شد. قراردادی با پژوهشکده داریم که بتوانیم از دو نوع لاهیچ و کاشف بخشی را در اختیار چایکاران قرار دهیم .همچنین مهندس جهانساز افزودند :
کار خوبی که باز پژوهشکده و منابع صندوق انجام داده بحث پتانسیل سنجی باغات و آزمون حاصل خیزی خاک های ما بوده و آزمایشات متعددی که از باغات
 گیلان و مازندران انجام داده احصا شده و تبدیل به کتابچه با ارزشی شده که می توانیم سابقه آزمون خاک را از هر منطقه استحصال کرده و بیشبود و کمبود مواد غذایی خاک  منطقه را بسنجیم و متناسب با آن توصیه کودی داشته باشیم که کار بسیار با ارزشی است.
در خصوص برگزاری جشنواره ها رئیس سازمان چای کشور برگزاری این جشنواره ها را که با هماهنگی میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود گفت :
هم ازجهت  معرفی، تبادل اطلاعات در اقوام و مناطق مختلف بسیار موثر است و هم ازجهت  ترویج چای داخلی و شناساندن چای ایرانی و گیلان است و بخشی هم تقدیر و تشکر از تولید کنندگان و دست اندرکاران این کار میباشد.
در رابطه با استفاده از تولیدات داخل در ادارات و دستگاه ها مهندس جهانساز اظهار داشت:
 به استناد قانون استفاده از حداکثر توان داخل خرید کالای خارجی در صورتی که مشابه آن وجود داشته باشد ممنوع است و به همه دستگاه ها  ازطرف معاون اول رئیس جمهورابلاغ و بخشنامه شده   از چای و برنج داخلی استفاده کنند و به ذیحسابان توصیه شده در پرداخت بهای اقلام دقت کنند که مشابه داخلی نداشته باشند، اما در بعضی از دستگاه ها مشاهده می شود که چای داخل استفاده نمی کنند که قطعا باید برخورد شود و انتظار داریم از مقام ارشد این دستگاه ها حساس شوند و پیگیری کنند چون باید فرهنگ مصرف داخلی داشته باشیم، نه در چای بلکه در تمام محصولات و کالاهای داخلی ،که باید به یک فرهنگ تبدیل شود، مانند خیلی از کشورها که حاضرند بدترین محصول کشور خودشان را استفاده کنند و بهترین کالای خارجی را مصرف نکنند باید از کالاهای مصرفی روزانه شروع کنیم تا کالاهای اساسی، وتاجائیکه دستگاه های قضایی هم ورود کنند قطعا حجم تولید عددی نیست در مقابل مصرف داخلی باید این  عرق ملی را داشته باشیم که کالا ی داخلی را مصرف کنیم چون کالاهای خیلی خوبی هستند خصوصا در بخش کالاهای کشاورزی از هر نظر طعم مزه بخاطر اقلیم و چهار فصلی که داریم، بخاطر غنای خاکی که داریم ،
از نظر ماده موثره و عاری بودن از سموم و آلاینده ها برتر از کالاهای خارجی است تا جایی که خود کشورهای خارجی تمایل به مصرف کالاهای ایرانی دارند به خاطر عطر و طعم و مزه خاص آن ،چای ما هم ارگانیک است هیچگونه آفت که نیازمند به سمپاشی باشد نداریم و سمپاشی در باغات چای ما صورت نمی گیرد و تمام نمونه های صادر شده حتی یک نمونه هم نشده که باقی مانده سم و کود یا فلزات  سنگین را نشان دهد که یک ارزش برای این محصول به حساب میاید.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار