چشم انتظاری کشاورزان باشت و گچساران ۶ ساله شد

کشاورزان گچساران و باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد پس از ۶ سال همچنان چشم انتظار بهره برداری از طرح بزرگ انتقال آب به سه هزار و ۲۳۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت‌های خان احمد و امامزاده جعفر هستند.
کد خبر: ۱۱۷۷۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹ 28 July 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مریم صیادی خبرنگار طی گزارشی به مشکلات بخش کشاورزی در دو شهرستان باشت و گچساران پرداخت و نوشت :  عملیات اجرایی طرح آبرسانی از رودخانه زهره به دشت خان احمد در سال‌های ۹۶و ۹۷ با اعتباری بیش از ۹۰۰میلیارد ریال ازسوی ۲ پیمانکار آغاز شد که با بهره برداری از این پروژه سالانه ۲۱ میلیون مترمکعب آب از رودخانه زهره به زمین‌های کشاورزی خان احمد‌ و دشت امامزاده جعفر انتقال می‌یابد.
با توجه به وضعیت اشتغال در این ۲ شهرستان، امید است با بهره برداری از این طرح اقتصادی بخشی از مشکلات بیکاری و اشتغال در این مناطق برطرف شود.

اگرچه در دولت سیزدهم برای بهره برداری از این طرح اعتبارات خوبی هم تزریق شد، اما به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت این طرح در ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و تولید ملی، گره گشایی از این طرح‌ها نیازمند توجه ویژه مسوولان است.
یک کشاورز اهالی روستای گچساران گفت: بیش از ۳۲ هزار هکتار زمین قابل کشت در مناطق مختلف گچساران وجود دارد که ۱۱ هزار هکتار آن آبی است.
وی افزود: کشاورزان این شهرستان به امید دستیابی به درآمد اقدام به کشت می‌کنند که به علت گرمسیری بودن منطقه و خشکسالی‌های پیاپی دچار خسارات می‌شوند.
یک کشاورز ساکن خان احمد افزود: کشاورزی در زمین‌های دیم به ویژه در مناطق گرمسیری هیچ درآمدی برای بهره بردار ندارد.
محمدی از مسوولان خواست برای شتاب بخشی به طرح‌های انتقال آب دشت امامزاده جعفر و خان احمد چاره اندیشی کنند.

زخم کهنه کشاورزی گچساران و باشت نیازمند مرهم
رئیس اداره امور آب گچساران گفت: در یک سال گذشته ۹۵۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح آبرسانی به دشت‌های خان احمد و امامزاده جعفر این شهرستان از محل‌های مختلف اعتبار تخصیص یافت.
سید معصوم افضلی افزود: هم اینک فاز دوم طرح آبرسانی به دشت امامزاده جعفر و خان احمد علی آباد در دست اجراست.
وی بیان کرد: فاز نخست طرح آبرسانی امام زاده جعفر، ماهور باشت در سال ۹۵ افتتاح و به بهره برداری رسید.
افضلی تصریح کرد: عملیات اجرایی آبرسانی به دشت خان احمد در قالب فاز ۲ در سال‌های ۹۶و ۹۷ با اعتباری بیش از ۹۰۰میلیارد ریال در ۲ بخش و از سوی ۲ پیمانکار آغاز شده و هم اکنون در حال اجراست.
وی هدف از اجرای این طرح را تامین آب سه هزار و ۲۳۰ هکتار اراضی خان احمد، علی آباد و امامزاده جعفر، بالابردن سطح درآمد و رفاه اجتماعی مردم منطقه، افزایش تولیدات کشاورزی و توسعه زیر بخش‌های کشاورزی و صنایع تبدیلی، ایجاد تعادل و کمک به کسری آبخوان دشت آبرفتی امامزاده جعفر و تثبیت جمعیت در روستا و جلوگیری از مهاجرت و ایجاد اشتغال اعلام کرد.
اقدامات انجام شده در طرح آبرسانی به دشت خان احمد
افضلی گفت: تاکنون لوله گذاری خطوط انتقال آب اصلی درجه ۱و۲ GRP به طول ۵۵کیلومتر، ساخت حوضچه‌های شیرآلات تخلیه رسوب، هوا و آبگیر‌های اصلی خطوط انتقال آب، ساخت ایستگاه پمپاژ ثانویه خان احمد، مخزن مکش ۲ هزار مترمکعبی، مخزن تعادلی ۱۰ هزار مترمکعبی و احداث سازه و سوله محل استقرار الکتروموتور پمپ ها ، تابلو‌ها و ترانس‌های برق ایستگاه پمپاژ اولیه کنار رودخانه زهره در این طرح انجام شده است.
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح عظیم آبرسانی بیش از یکهزار و ۵۵۰ نفر به طور مستقیم مشغول بکار خواهند شد.

افضلی افزود: فاز دوم طرح آبرسانی به دشت امامزاده جعفر و خان احمد علی آباد هم اکنون با پیشرفت فیزیکی ۷۴ درصد فعال است.
مهمترین مشکلات پیش روی این طرح آبی
رئیس اداره امور آب گچساران گفت: یکی از مهمترین مشکلات این طرح آبی نبود برق کافی برای راه اندازی است که در این زمینه ایستگاه پست گنبد ۱۳۲ در منطقه ماهور باشت در نظر گرفته شده که هنوز در مرحله اخذ استعلامات باقیمانده است.

اعتبار مورد نیاز
رئیس اداره امور آب گچساران افزود: برای تکمیل این طرح آبی بیش از سه هزار ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
وی تصریح کرد: این میزان اعتبار برای کار‌های باقیمانده، خرید قطعات و تجهیزات الکتریکال و مکانیکال ایستگاه از جمله خرید ۱۲ دستگاه الکتروموتور پمپ کوپلینگ شده و لوله انتقال آب ۱۳۰۰میلی متر به طول پنج کیلومتر و شیرآلات درون ایستگاه و خط انتقال است.
افضلی ابراز کرد: در راستای تکمیل این طرح پیشنهاد می‌شود سازمان جهاد کشاورزی در اسرع وقت به اجرای خطوط انتقال فرعی درجه سه و چهار اقدام نماید تا در زمان افتتاح و بهره برداری، کشاورزان معطل اجرای شبکه فرعی سه و چهار نبوده و بصورت بهینه از آب استفاده شود.

وی ادامه داد: با تکمیل و بهره برداری این طرح سالانه ۲۱ میلیون متر مکعب آب به زمین‌های کشاورزی دشت خان احمد و امامزاده جعفر منتقل می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار