۴۹۵ میلیارد ریال برای تجهیز و توسعه زیرساخت های انتقال خون بوشهر هزینه شد

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: ۴۹۵ میلیارد ریال در دولت سیزدهم برای تجهیز و توسعه زیرساخت‌های انتقال خون این استان هزینه شد که این امر دستاوردهای خوبی در پی داشته است.
کد خبر: ۱۱۷۷۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱ 27 July 2024
به گزارش «تابناک بوشهر» به نقل از ایرنا؛ علی باستین روز شنبه در آستانه ۹ مرداد سالروز تاسیس انتقال خون در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: یکی از پروژه‌های مهم انتقال خون استان بوشهر ساختمان مرکزی این اداره کل است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۳ آغاز شده و هشت سال نیز رها شده بود.
وی افزود:تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این پروژه هزینه شده و در صورت تامین ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر تا دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.
باستین ادامه داد: ساختمان نیمه کاره پایگاه انتقال خون برازجان نیز با هزینه کرد ۳۰ میلیارد ریال هفته دولت امسال افتتاح خواهد شد.
مدیرکل انتقال خون استان بوشهر تصریح کرد: اسکلت سردخانه پایگاه انتقال خون برازجان نیز احداث شده و با تامین ۲۷ میلیارد ریال برای موتور سردخانه و ژنراتور این پروژه نیز افتتاح می‌شود.
وی با اشاره به خرید اتوبوس خون گیری سیار با اعتبار ۷۳ میلیارد ریال گفت: ۲۰ میلیارد ریال نیز تجهیز این پایگاه سیار هزینه در بر دارد که پیش بینی می‌شود تا هفته دولت تحویل شود.
باستین افزود: آزمایشگاه انتقال خون بوشهر یکی از پروژه‌های مهم این اداره کل است که با افتتاح و زمینه استقلال این استان به فارس برای انجام آزمایش‌ها را برطرف کرد.
وی اضافه کرد: با راه‌اندازی آزمایشگاه غربالگری و تعیین گروه خونی در این استان تمام آزمایش‌های مربوط به خون اهداکنندگان در استان انجام می‌شود.
باستین افزود: با راه‌اندازی آزمایشگاه غربالگری استان این امکان نیز فراهم شد تا افرادی که می‌خواهند برای نیاز آشنایان یا بستگان خود خون اهدا کنند با خون‌گیری از آنها در نوبت صبح، آزمایش‌های لازم در کمترین مدت ممکن انجام و کیسه آماده استفاده شود.
باستین گفت: این آزمایشگاه با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان تجهیز شده و دستگاه غربالگری آن با ۲ ماژور قدرت، سرعت، حساسیت و تکرارپذیری بالا می‌تواند ۱۷۰ تست را در یک ساعت انجام دهد.
 
تعیین گروه خونی با دستگاه تمام اتوماتیک
وی اظهار کرد: تا کنون در همه پایگاه‌های انتقال خون استان بوشهر تعیین گروه خونی به صورت دستی انجام می‌شد که امروز این کار با دستگاه تمام اتوماتیک تعیین گروه خونی در استان انجام می‌شود.
مدیرکل انتقال خون استان بوشهر اظهار کرد: این دستگاه حساسیت، دقت و تکرارپذیری بالایی دارد و خطای آزمایش را از بین می‌برد.
باستین یادآور شد: در زمان حاضر هفت پایگاه انتقال خون در شهرستان‌های دشتستان، گناوه، کنگان، بوشهر، دیلم، خارگ و یک پایگاه در پالایشگاه ششم پارس جنوبی در عسلویه فعال است.
مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه این استان عضو ثابت شبکه ملی خون‌رسان است به استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان و فارس ارسال شد.
به گفته باستین در چهار ماه نخست امسال از ۱۵ هزار نفر مراجعه کننده به پایگاه‌های انتقال خون استان بوشهر ۱۲ هزار نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.
وی افزود: هر فردی که سالانه در ۲ نوبت اهدای خون داشته باشد، به عنوان اهداکننده مستمر شناخته می‌شود و بر این اساس استان بوشهر ۲۱هزار اهدا کننده مستمر دارد.
مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: بانوان پنج درصد از اهدا کنندگان خون این استان را تشکیل می‌دهند که میانگین کشوری این شاخص نیز همین عدد است.
وی با بیان اینکه پایگاه انتقال خون استان بوشهر ۱۰۰ درصد نیاز ۱۹ بیمارستان استان را تامین کرده است اظهار کرد: در زمان حاضر ذخیره خونی استان بوشهر به اندازه‌ای است که اگر استانی نیاز به خون داشته باشد، این استان امکان کمک به آن استان‌ها را در قالب شبکه ملی خون‌رسان دارد.
به گفته باستین هرچند در زمان حاضر وضعیت ذخایر خونی استان بوشهر رضایت بخش است، اما با توجه به تاریخ مصرف خون و وجود ۵۰۰ بیمار تالاسمی، هموفیلی، سرطانی و جراحی‌های گوناگون از جمله قلبی و زنان و زایمان در استان و همچنین با توجه به گرم شدن هوا (اهدای خون با گرمای هوا کاهش می‌یابد) نیاز به این ماده حیاتی همیشگی و اهدای خون کمک به تامین سلامت جامعه به شمار می‌رود.
مدیرکل انتقال خون استان بوشهر اظهار کرد: تشکیل مجمع خیرین انتقال خون از جمله برنامه‌های این استان در سال‌جاری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار