تفاهم‌نامه آغاز مجدد پروژه متروی اهواز امضا می‌شود/ «بی‌آرتی» اول مهر راه می‌افتد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز با بیان اینکه واگذاری ایستگاه‌های پروژه قطار شهری اهواز از پیمانکار به شهرداری صورت‌جلسه شده و شهرداری در حال تحویل گرفتن ایستگاه‌ها است، از انعقاد تفاهم‌نامه آغاز دوباره کار در این پروژه در اول هفته آینده خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۷۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶ 24 July 2024

تابناک خوزستان: حجت‌الله سلیمانی در نشست خبری که امروز (۳ مردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: بودجه مصوب معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز در سال ۱۴۰۱ روی کاغذ حدود ۱۲۰ میلیارد تومان بود و عملا قراردادهای منعقد شده زیر ۲۰ درصد این مبلغ بود و در نهایت هم کمتر از ۳ درصد این بودجه مصوب جذب شد.

وی افزود: در سال  ۱۴۰۲ بودجه را ۲.۵ برابر کردیم و به ۲۵۰ میلیارد تومان رساندیم و در سال ۱۴۰۳ نیز بودجه این معاونت به ۳۵۰ میلیارد تومان رسیده است. سهم رشد بودجه حوزه حمل و نقل امسال از همه حوزه‌ها بیشتر بود و البته باید توجه شود این بودجه به جز هزینه خرید اتوبوس و قطعات یدکی ناوگان اتوبوس و مترو است.

تفاهم‌نامه آغاز دوباره کار پروژه متروی اهواز منعقد می‌شود

سلیمانی با اشاره به تعطیلی چند سال پروژه قطار شهری اهواز به دلیا اختلاف شهرداری و پیمانکار پروژه گفت: در دو سال گذشته پروژه قطار شهری اهواز از توقف خارج شد و رای دادگاه را گرفتیم. واگذاری ایستگاه‌ها از پیمانکار به شهرداری صورت‌جلسه شده است و در حال تحویل گرفتن ایستگاه‌ها هستیم. روز شنبه (۶ مردادماه) تفاهم‌نامه آغاز دوباره کار در این پروژه منعقد می‌شود.

وی بیان کرد: بنا به قرارداد جدید، فاز یک و دو با ۶ هزار میلیارد تومان با ۱۱ کیلومتر و چهار ایستگاه، در ۱۸ ماه تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد. البته شش ایستگاه دیگر هم در قالب این قرارداد به سطح سکو می‌رسند.

بی‌آرتی اهواز اول مهرماه راه‌اندازی می‌شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه بی‌آرتی تصریح کرد: این پروژه عملا سه چهار سال کامل رها شده بود. سال ۱۴۰۱ دو بار مناقصه پروژه بی‌آرتی برگزار شد اما برنده‌ای نداشت. در نهایت یک مناقصه هم سال گذشته برگزار شد و برنده داشت.

وی افزود: عملیات اجرایی پروژه بی‌آرتی آغاز شده است و پایانه شهید بندر (چهار شیر) حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این پروژه ۲۷ ایستگاه بین راهی دارد که با توجه به پرهزینه و خاص بودن این ایستگاه‌ها، تمرکز بر این است یک ایستگاه به صورت کامل اجرا شود و نواقص آن گرفته شود و بعد، از روی آن سری‌سازی کنیم.

سلیمانی بیان کرد: منابع مالی لازم به پروژه بی‌آرتی اهواز تزریق شده است و تا اول مهرماه این پروژه با هشت ایستگاه به بهره‌برداری می‌رسد. سپس دیگر ایستگاه‌ها هم تکمیل می‌شوند.

جبران کمبود اتوبوس‌های اهواز تا سال آینده

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه ناوگان حمل و نقل شهری عنوان کرد: در توسعه ناوگان اتوبوسرانی، روند کاهشی ۱۰ ساله داشتیم به گونه‌ای که به دلیل نبود حمایت مناسب دولت و نبود توجه جدی مدیریت شهری به این موضوع، تعداد اتوبوس‌های اهواز از ۴۰۰ اتوبوس فعال در سال ۱۳۹۰ به ۸۰ اتوبوس فعال در سال ۱۴۰۰ رسیدیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز گفت: با اقدامات انجام‌شده، تا اول مهرماه تعداد اتوبوس‌های اهواز به ۲۵۰ اتوبوس می‌رسد یعنی به سه برابر زمان تحویل مدیریت افزایش می‌یابد. برای سال آینده نیز هدف‌گذاری شده است تعداد اتوبوس‌ها به ۴۰۰ دستگاه برسد. بنابراین در مدت دو سال کاهش ۱۰ ساله را جبران خواهیم کرد.

وی بیان کرد: از سوی مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های مستقر در اهواز حتی یک ریال بابت توسعه ناوگان همگانی به اهوار تزریق نشده است. تنها بدهی‌های شرکت‌های دولتی پرداخت شد مانند شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که بدهی‌های خود را در بهترین زمان ممکن پرداخت کرد و توانستیم قرارداد طلایی خرید ۶۵ اتوبوس را منعقد کنیم. در این قرارداد، ۸۰ درصد مبلغ خرید اتوبوس‌ها از طریق یارانه دولتی تامین می‌شود و بقیه منابع خرید اتوبوس‌ها از طریق منابع نقدی شهرداری یا اوراق مشارکت تامین شده است.  

سلیمانی با اشاره به اقدامات در حوزه زیرساخت‌های همگانی گفت: با توجه به اینکه اتوبوس‌ها ساعت‌ها زیرآفتاب می‌مانند در زمانی که وارد خط می‌شوند، با روشن بودن کولر هم تا دو سه ساعت خنک‌ نمی‌شوند و حتی شهروندان فکر می‌کنند کولر اتوبوس کار نمی‌کند در حالی که گرمای بیش از حد محیط و نبود سایبان موجب ایجاد این شرایط می‌شود. در این شرایط، قراردادی به ارزش ۲۷ میلیارد تومان برای ایجاد سایبان اتوبوس‌ها و ون‌ها بسته‌ایم و این پروژه تاکنون ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی عنوان کرد: همچنین علاوه نبود سرپناه در نقاط زیادی از اهواز، ناهمگونی در ایستگاه‌های اتوبوس شهر وجود داشت که در این راستا قرارداد ۱۰۰ ایستگاه منعقد و ۹۵ ایستگاه ساخته و ۴۰ ایستگاه تاکنون نصب شده است. همزمان، ۱۳۵ ایستگاه معمولی هم خریداری شده و ۱۷۷ ایستگاه بازسازی شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز گفت: باید توجه شود که در چهار دهه عمر سازمان اتوبوسرانی اهواز در مجموع  کمتر از ۴۰۰ ایستگاه اتوبوس نصب شده است، بنابراین در یک سال به اندازه یک دهه ایستگاه اتوبوس ساخته‌ایم.

وی بیان کرد: قرارداد خرید شش ون برقی هم منعقد و از این تعداد دو دستگاه تحویل گرفته شده است که در بهشت آباد خدمات می‌دهند. چهار دستگاه دیگر را هم تا ۲۰ روز دیگر تحویل می‌گیریم و در خیابان امام در مرکز شهر خدمات خواهند داد. چهار دستگاه دیگر هم خریداری می‌کنیم که ابتدا در مرز چذابه در اربعین خدمات می‌دهند و بعد در هسته مرکزی شهر به کارگیری می‌شوند.

سلیمانی در خصوص اصلاحات هندسی نقاط پرتصادف گفت: تا قبل از سال ۱۴۰۰ سالانه اصلاح هندسی کمتر از ۱۰ نقطه انجام می‌شد اما هدف‌گذاری شده است در مدت سه سال ۱۴۶ نقطه پرتصادف اهواز رفع شوند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز گفت: ساخت و نصب تابلوهای مسیر در۱۱۰   نقطه از دیگر اقدامات است که تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در سال ۱۴۰۱ تقریبا علائم و تجهیزات ترافیکی در شبکه معابر نداشتیم اما ۱۲ هزار میلیارد تومان یک‌جا تجهیزات خریداری کردیم. در قالب این قرارداد باید ۴ هزار و ۳۰۰ تابلو نصب شوند که تاکنون ۳ هزار تابلو در شهر نصب شده‌اند.

وی در مورد ایمنی پل‌های عابر پیاده بیان کرد: عملیات اجرایی پل عابر پیاده درب استادیوم به ارزش ۵۳ میلیارد ریال آغاز شده است و  اگر چالش جدی نداشته باشیم تا اول آبان‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین قرارداد پل عابر پیاده درب غربی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در حال اجرا است و در آذرماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

سلیمانی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در خصوص نصب دوربین‌های نظارت تصویری گفت: در این حوزه سامانه‌های نظارت تصویری در سال گذشته پنج برابر شد و امسال به ۱۰ برابر سال گذشته خواهند رسید.

وی افزود: هر چه سامانه‌های هوشمند افزایش یابند، ابزارهای نظارت ما بر تخلفات شهری قوی‌تر و شهر برای متخلفان ناامن‌تر می‌شود. با مجموعه اقدامات انجام‌شده در این زمینه، سال گذشته تعداد کشته‌های تصادفات، ۲۵ نفر معادل حدود ۲۱ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است. امسال هم تاکنون آمار کاهشی بوده است. ادامه فعالیت با این شیب موجب کنترل کاهش تصادفات خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز گفت: خط‌کشی معابر، ایمن‌سازی درب ۱۰۰ مدرسه حادثه‌خیز، استانداردسازی گذرگاه‌های عابر پیاده، خرید تجهیزات چراغ فرمان‌ها و  نصب پیام‌ها و تصاویر هشدارآمیز در خصوص آموزش فرهنگ رانندگی و ترافیک برخی دیگر از اقدامات انجام‌شده توسط این معاونت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار