بناهای تاریخی شیروان در گردباد غفلت

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شیروان گفت: «چهارطاقی تیموری، خانه معین، یحیی بیگ، پرهیزکار، حمام تاریخی روستای پیرشهید و ارگ نادری» از آثار تاریخی با قدمت بالای شهرستان هستند که نیاز به مرمت فوری و ضروری دارند.
کد خبر: ۱۱۷۷۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹ 24 July 2024

به گزارش «تابناک خراسان شمالی» به نقل از ایرنا؛ حمید رازقی اظهارکرد: پنج میلیارد ریال از محل اعتبارات شهرستانی امسال برای مرمت بناهای تاریخی مصوب شده که این میزان بسیار اندک و جوابگو نیست و فقط برای بنایی که نیاز به مرمت مهم و ضروری دارد هزینه خواهد شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شیروان ضمن انتقاد از اعتبارات اندک مرمت اضافه کرد: وضعیت بناهای تاریخی شهرستان نابسامان است زیرا که کد طرح حذف شده بود و در چند سال گذشته هیچ اعتباری جهت مرمت اختصاص داده نشده است.

وی ادامه داد: اعتبارات مرمت آثار تاریخی اکنون ۲ سال است برای شهرستان مصوب می شود که بسیار ناچیز است، سال گذشته چهار میلیارد ریال برای مرمت سه اثر «خانه یحیی بیگ، آب انبار الله آباد و حمام دوین» مصوب شد.

رازقی تاکید کرد: اعتبارت تخصیصی مرمت سال گذشته بسیار کم بود و فقط ۲ اثر تاریخی با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد مرمت شد و اکنون در دست اجرا است در صورتیکه اتمام طرح های مزبور ۱۰ میلیارد ریال اعتبار می طلبد.

به گزارش ایرنا، «چهارطاقی تیموی، حمام پیرشهید، ارگ نادری، تپه دوین، تپه استقلال، امام زاده حمزه رضا(ع)، غارهای هنامه، چنار کهنسال واقع در روستای زوارم، آبشار شار شار روستای اسطرخی، ارسال سرانی و گردوی کهنسال روستای چپانلو» از جمله آثار شاخص شهرستان شیروان است.

شهرستان شیروان ۲۰۰ اثر تاریخی شامل تپه ها، بناها، حمام ها، محوطه ها و آثار طبیعی دارد که از این تعداد، ۶۲ اثر تاریخی تاکنون ثبت ملی شده است.

شهرستان ‌شیروان در ‌۶۰ کیلومتری شرق بجنورد و در مسیر اصلی مسافران شمال مشهد و زائران بارگاه قدسی ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) واقع است که دارای ۶ روستای هدف گردشگری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار