پشه آئدس را بهتر بشناسید/یاداشت اختصاصی هماخوزستان/علی کریمی

کد خبر: ۱۱۷۷۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰ 23 July 2024
بیماری شناخته نشده بر سر بگزبان ها افتاد، ماجرا از آنجایی شروع شد که در فصل تابستان خبر شناسایی یک بیماری اعلام شد که از طریق پشه ای منتقل می شود. آری این حشره کوچک قدرت انتقال بیماری را به انسان دارد و موجب بیماری می شود. به این بیماری تب دنگی گفته می شود.
 
سازمان بهداشت جهانی در خصوص شیوع این بیماری و مکان های تکثیر آن هشدار های لازم را داده اند تا همگی با آگاهی کامل و رعایت اصول بهداشتی از گزند این حشره در امان بمانند همچنین،قرارگاه زیستی مقابله با پشه آئدس در استان خوزستان به ریاست علی ‌اکبر حسینی‌ محراب، استاندار برگزار شد.
 
 پشه آئدس ناقل بیماری تب دنگی است و در صورت آلوده بودن منجر به ابتلا می‌شود و با نیش خود بیماری را انتقال می دهد ، به خودی خود خطرناک نیست. در مناطقی که آبهای راکد و مانده یا تجمع زباله وجود دارد همچنین لاستیک ها و ظروف یکبار مصرف از جمله مراکز تجمع و انتشار این پشه است.
 
گفته شده تخم پشه آئدس بسیار مقاوم است و تا ۴۰۰ روز در شرایط خشک دوام می‌آورد، همچنین بهتر است بدانیم، علائم تب دنگی تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی و در موارد شدیدتر خونریزی از لثه و سایر قسمت‌های بدن است.
 
آسیب‌پذیری افراد مبتلا به آسم یا دیابت ممکن است نسبت به سایر افراد بیشتر باشد، پس باتوجه به موارد گفته شده رعایت بهداشت فردی و محیط زندگی و اطراف می تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند. ایمنی بدن در مقابل این حشره امری ضروری است. 
 
گفته شده این بیماری در جنوب شرقی آسیا، جزایر غربی اقیانوس آرام، آمریکای لاتین و آفریقا شایع شده، اما این بیماری در مناطق جدیدی از جمله اروپا و جنوب ایالات متحده آمریکا نیز گسترش پیدا کرده و اخیرا هم در کشورهای عمان، قطر، یمن، عربستان، پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای جنوب شرقی شیوع یافته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار