مسئولیت‌پذیری راه‌آهن تنها با ارسال یک پیامک!

مسیرهای ریلی به مراقبت‌های دائمی و همیشگی نیازمند است. البته نمی‌شود از تلاش‌های شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر کارکنان راه‌آهن و شرکت‌های زیرمجموعه در حفظ و نگهداری خطوط ریلی و ارائه خدمات بهتر به مسافرین چشم‌پوشی کرد. اما این خدمات تنها به خطوط ریلی و مسائل بیرونی قطارمعطوف نشده و چه بسا خدمت‌رسانی اصلی در فضای داخلی واگن‌های قطار اتفاق خواهد افتاد.
کد خبر: ۱۱۷۶۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹ 18 July 2024
مسئولیت‌پذیری راه‌آهن تنها با ارسال یک پیامک!
تابناک رضوی: مسیرهای ریلی به مراقبت‌های دائمی و همیشگی نیازمند است. البته نمی‌شود از تلاش‌های شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر کارکنان راه‌آهن و شرکت‌های زیرمجموعه در حفظ و نگهداری خطوط ریلی و ارائه خدمات بهتر به مسافرین چشم‌پوشی کرد.
 
اما این خدمات تنها به خطوط ریلی و مسائل بیرونی قطارمعطوف نشده و چه بسا خدمت‌رسانی اصلی در فضای داخلی واگن‌های قطار اتفاق خواهد افتاد.
 
مسائلی که می‌توان تنها با بالا بردن مسئولیت‌پذیری کارکنان و مسئولین مربوطه در راه‌آهن خاطره ماندگاری در ذهن مسافران علی‌الخصوص مسیر ریلی مشهد که به گفته مصطفی نصیری ورگ مدیرکل راه‌ آهن منطقه خراسان، ۷۰ درصد قطارهای مسافری شبکه ریلی کشور در محور خراسان تردد می‌کنند.
 
این حجم مسافر حساسیت بیشتر نسبت به امور مسافرین و ارائه خدمات بهتر به آن‌ها را نشان می‌دهد. مسیری که به گفته مسئولین با کمبود لکوموتیو گرم مواجه بوده و همچنان مشکل جدی تهیه بلیط وجود داشته و مسافران این مسیر ریلی را دچار مشکلات فراوان کرده است.
 
در تازه‌ترین مشکل به‌وجود آمده در راه‌آهن که برای یکی از خبرنگاران رسانه‌های ایران و اتفاقا در مسیر پر رفت‌وآمد تهران به مشهد رخ داده، به‌دلیل عدم توجه لکوموتیوران به مسافری بودن قطار و چندین نوبت ترمز نابجا و به یکباره در ایستگاه‌هایی مانند گرمسار، جوین و غیره.. مسافرین داخل کوپه به زمین خورده یا با باهمدیگر برخورد کردند.
 
به گفته شاهدان عینی، این ترمزها به حدی بود که درب تمامی کوپه‌ها به یکباره باز شده آسیب جدی به وسایل مسافرین این قطار از جمله لبتاپ خبرنگار مربوطه وارد شده است.
 
با پرس‌وجو از این خبرنگار متوجه شدیم بعد از پیگیری‌های متعدد وی و با گذشت بیش از دو ماه از این حادثه، راه‌آهن در شاهکاری تازه تنها به ارسال پیامکی اکتفا کرده و بدون توجیه مسافر و عذرخواهی از اتفاق پیش‌آمده، مسئولیت حفظ وسایل و اشیاء مسافر را به وی یادآوری کرده و پرداخت خسارت را میسر نداشته است!
 
آیین‌نامه تعیین انواع تخلفات و جرایم مربوط به سیر و حرکت ناوگان
این درحالی‌ست که وزارت راه و شهرسازی هیئت وزیران در تاریخ ۹۱/۱۱/۰۱ با تصویب آیین‌نامه تعیین انواع تخلفات و جرایم مربوط به سیر و حرکت ناوگان در شبکه حمل و نقل ریلی و نحوه رسیدگی به آنها، عدم دقت در آزمایش ترمز قطار و صدور جواز ترمز و همچنین عدم آزمایش ترمز قطار پس از اتصال یا انفصال واگن یا لکوموتیو به قطار را جزئی از تخلفات احتمالی بیان کرده است.
 
حادثه برخورد دو قطار در منطقه «هفت خوان » سمنان که به کشته شدن ۴۴ نفر از هموطنانمان و استعفای مدیرعامل راه آهن انجامید را همگی به یاد داریم و نمی‌شود تنها با انجام کارشناسی حادثه و عذرخواهی سطحی، حادثه را خطای انسانی تلقی کرده و از کوتاهی مسئولین مربوطه چشم‌پوشی کرد.
 
مگر نه اینست که رئیس قطار باید از مشکلات داخل قطار آگاه بوده و به مشکلات به‌وجود آمده برای مسافرین رسیدگی کند؟!
 
در حادثه قطار شماره ۳۸۴ مسیر تهران به مشهد که در تاریخ ۳۰ فروردین‌ماه امسال رخ داد، رئیس قطار با این فرض که در میانه راه به قطار پیوسته است! با ابراز بی‌اطلاعی کامل از حادثه پیش‌آمده، تنها به صحبت از طریق بیسیم خود با دیگر مسئولان قطار اکتفا کرده و تنها با بیان این جمله که، شکستگی لبتاپ را با چشمان خود مشاهده نکرده و باید مراقب وسایل خود در داخل قطار باشیم! در پاسخ به سوال مسافر (خبرنگار خسارت‌دیده) که چطور می‌شود شما در همه واگن‌ها حضور داشته باشید؟ به سرعت صحنه را ترک کرده و مشغول به خدمت‌رسانی به مسافرین دیگر شد!
 
امتناع رئیس قطار از پاسخگویی به مسافر
این در حالی‌ست که خبرنگار حادثه دیده با تهیه امضا از مسافرین و مهماندار واگن مربوطه، با ارائه سند به رئیس قطار، خواستار رسیدگی به مشکل خود شده و با امتناع رئیس قطار از پاسخگویی به خود مواجه شد!
 
این سوال اینجا مطرح می‌شود که اگر فرد مسن یا کودک خردسالی در این حادثه آسیب می‌دید، با اتفاق پیش‌آمده، آیا همچنان تنها با ارسال یک پیامک و متهم کردن مسافر به عدم توجه به وسایل خود، مشکل حل‌شده تلقی می‌شد؟!
 
این اصرار به بی‌گناهی و عدم پذیرش اشتباه در شرکت راه‌آهن با خدمات بی‌نظیر خود نسبت به مردم همخوانی نداشته و مشکل اساسی را می‌توان جبران نکردن خسارت مسافر در خدمات دریافتی عنوان کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار