بازگشت کهگیلویه و بویراحمد به جمع صدرنشین‌ها

در اتفاقی نادر و شاید بتوان گفت بی سابقه، در دور اول انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، مشارکت پایین، این استان را از جمع صدرنشینان جدا کرد و به رده های پایین تر فرستاد.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۲ 06 July 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، یکی از افتخارات مردم این استان ، مشارکت فعال در همه عرصه‌های عمومی است از صدرنشینی حضور در دفاع مقدس به گونه‌ای که به نسبت جمعیت بیشترین حضور افراد را داشته که مطابق آمار از هر ۴ کهگیلویه و بویراحمدی یک نفر در جنگ تحمیلی حاضر بوده تا صدرنشینی در ادوار مختلف انتخاباتی، اما در اتفاقی نادر و شاید بتوان گفت بی سابقه، در دور اول انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، مشارکت پایین، این استان را از جمع صدرنشینان جدا کرد و به رده های پایین تر فرستاد.
اما پس از اعلام نتایج دومین مرحله انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در بامداد امروز که به تفکیک استان‌های سراسر کشور اعلام شد، کهگیلویه وبویراحمد، در جهشی قابل توجه جایگاه همیشگی خود یعنی حضور در جمع صدرنشینان بازیافت؛ بنابراین گزارش پس از اتمام شمارش آرا، وزارت کشور اعلام کرد دکتر مسعود پزشکیان با مشارکت حدود نیمی از واجدان شرایط شرکت در انتخابات به عنوان نهمین رییس جمهور کشورمان راهی پاستور شده، اما ارائه جزئیات آماری برای کهگیلویه و بویراحمد این نوید را داد که با نرخ مشارکت ۶۴.۷ درصد، در جمع صدرنشینان و به عنوان سومین استان پیشتاز این فصل از مشارکت، پس از یزد و خراسان جنوبی قرار گرفته است.
میزان مشارکت در کهگیلویه وبویراحمد
رئیس ستاد انتخابات کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه میزان حضور و مشارکت مردم همیشه در صحنه این دیار در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بیش از ۶۴ درصد بوده گفت: میزان مشارکت مردم استان در این رخداد سرنوشت ساز پنج درصد بیشتر از مرحله نخست گزارش شده است.
سید جوادی هاشمی مهر تاکید کرد که ۵۹ درصد مردم کهگیلویه وبویراحمد در مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بودند.
وی تصریح کرد که تعداد برگ‌های اخذ شده شده از شعب اخذ رای کهگیلویه وبویراحمد ۳۷۹ هزار و ۷۱ رای بوده که از این تعداد ۳۷۴ هزار و ۵۹۱رای صحیح و چهار هزار و ۴۸۰ رای باطله بوده است.
رئیس ستاد انتخابات کهگیلویه وبویراحمد خاطرنشان کرد: ۹۸درصد از سیستم‌های برگزاری انتخابات روز گذشته در استان آنلاین و بقیه آفلاین بوده اند.
هاشمی مهر ابراز کرد:۶۹درصد مردم استان در انتخابات پانزدهم تیر امسال با کارت ملی و ۳۱درصد هم با شناسنامه رای دادند.
وی با بیان این نکته که ۵۸۵ هزار نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات در استان هستند افزود: گروه سنی ۳۵ تا ۴۵ سال با ۲۷ درصد بیشترین جامعه آماری شرکت کننده در انتخابات روز گذشته بوده اند ضمن اینکه ۱۲ درصد شرکت کنندگان بین ۱۸ تا ۲۵ سالو ۲۱ درصد هم بین و ۲۵ تا ۳۵ و شرکت کنندگان ۳۵ تا ۴۵ سال نیز ۲۷ درصد آمار را به خود اختصاص داده اند.
رئیس ستاد انتخابات کهگیلویه وبویراحمد ادامه داد: ۴۵ تا ۵۵ سال حدود ۱۹ درصد شرکت کنندگان و ۵۵ تا ۶۵ سال ۱۱ درصد، ۶۵ تا ۷۵ سال حدود ۷ درصد، ۷۵ تا ۸۵ حدود ۲ درصد و ۸۵ تا ۹۵ سال نیز یک درصد بودند و البته بالاتر از ۹۵ ساله‌های استان هم ۱۸۷ نفر بودند که با وجود این سن بالا خود را به پای صندوق‌های رای رساندند و در انتخابات شرکت کردند. البته این نکته جالب هم در انتخابات استان نمایان شد که تعداد بانوان از لحاظ مشارکت ۵۲ درصد و آقایان ۴۸ درصد بوده است.
لازم به توضیح است در انتخابات دور اول ریاست جمهوری در کهگیلویه و بویراحمد، از مجموع ۲۸۲ هزار و ۲۱۸ رأی صحیح آقای مسعود پزشکیان ۱۲۳ هزار و ۲۴۰ رأی معادل ۴۰ درصد، آقای سعید جلیلی ۱۰۲ هزار و ۱۱۲ رأی معادل ۳۹ درصد، آقای قالیباف ۵۵ هزار و ۳۴۸ رأی معادل ۱۸ درصد و آقای پورمحمدی با هزار و ۵۱۸ رأی، یک درصد آراء را کسب کردند که در دور دوم از مجموع آرای اخذ شده در این استان، سعید جلیلی تعداد ۱۹۹ هزار و ۷۰۹ رای و مسعود پزشکیان ۱۷۴ هزارو ۸۸۰ رای کسب کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار