درخواست خرید دو هواپیمای آتش‌نشانی

با آغاز فصل تابستان و آتش سوزی ها فراوان در جنگل ها و مراتع کشور بویژه جنگل های زاگرس، فرامرز پژوه فعال سیاسی، اجتماعی و کارشناس حوزه نفت و‌گاز، از مسئولین کشوری، جهت خرید دو هواپیمای آتش نشانی و تجهیزات اطفا حریق برای جنگل های زاگرس درخواستی نوشت.
کد خبر: ۱۱۷۵۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۹ 11 July 2024

تابناک کهگیلویه و بویراحمد، با آغاز فصل تابستان و آتش سوزی ها فراوان در جنگل ها و مراتع کشور بویژه جنگل های زاگرس، فرامرز پژوه فعال سیاسی، اجتماعی و کارشناس حوزه نفت و‌گاز، از مسئولین کشوری، جهت خرید دو هواپیمای آتش نشانی و تجهیزات اطفا حریق برای جنگل های زاگرس درخواستی نوشت.

 

جنگلها و مراتع کشور بویژه جنگلهای زاگرس با قدمت چند هزار ساله، از همه مردم ایران و بخصوص از ریاست محترم جمهوری جناب دکتر پزشکیان و مسئولین دولت کنونی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار دارند، ابتدا برای جان و تنفس مردم ایران و بعد نجات جان حیوانات و جانداران زبان بسته این کوهها، بودجهای ناچیز با قید فوریت از بودجه کلان کشور برای خرید تجهیزات اطفای حریق و دو هواپیمای آتشنشانی اختصاص دهند.

تماشای تصاویر درخت‌هایی که یکی پشت دیگری آتش می‌گیرند،حیواناتی که سوخته‌اند و گروه‌های مردمی که با دست خالی به جنگ شعله‌های هر دم فزاینده آتش می‌روند، حتی از صفحه تلویزیون یاموبایل سخت و درد آور است. براساس آمار، در طی سالهای 1390 تا 1402، یعنی در طی 12 سال گذشته، 26509 مورد آتشسوزی جنگلها ومراتع در کشور اتفاق افتاده است. یعنی به طور متوسط، هر سال 2210 مورد آتش سوزی گزارش داده شده است. از کل این حوادث آتشسوزی،248610 هکتار از اراضی جنگل و مرتع ایران تبدیل به خاکستر شده است. اگر این روند ادامه داشته باشد، تا 50 سال آینده چیزی از جنگل ها و مراتع ایران باقی نخواهد ماند.

از ابتدای سال 1403، حداقل شش استان کشور، درگیر آتشسوزی در جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده خود بوده‌اند، از منطقه حفاظت شده خائیز، کوه دیل، آب نارون و خومی در کهگیلویه و بویراحمد گرفته تا ارتفاعات اندیمشک و پارک ملی کرخه در خوزستان، جنگل‌های گردکانه در ایلام و کردستان، لرستان و بوشهر را نیز باید در این فهرست گنجاند. تلخیموضوع اینجاست که عموماً بیشتر شاهد حضور سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های مردمی در فرآیند اطفای حریق هستیم. این در حالی است که این سازمان‌های مردمی از لحاظ منابع، امکانات و دسترسی به تجهیزاتاطفای حریق بسیار محدود هستند. متاسفانه سازمان‌هایی مثل منابعطبیعی و سازمان حفاظت از محیط‌زیست، مدیریت بحران و هلال احمرجز در قالب موضع‌گیری‌های مدیریتی و ابراز تاسف، فعالیت موثرینداشته‌اند.

در سال 1402، بودجه کمک‌های بلاعوض به نهادهای حقیقی و حقوقی به مبلغ بالغ بر 24 هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است. کدام ضروری است جنگل ها و مراتع یا کمک به نهادهای حقیقی و حقوقی؟

پیشنهاد می‌شود در سال جدید و با توجه به افزایش بودجه این نهادها و کسری از بودجه آنها، مبلغ 60 میلیون دلار یا 3.6 هزار میلیارد تومان برای خرید دو هواپیمای آتش‌نشانی به همراه کلیه امکانات و تجهیزاتمورد نیاز، اختصاص داده شود. با تهیه حداقل دو هواپیمای آتشنشانی،امکان جلوگیری از سوختن و از بین رفتن صدها هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور، به ویژه در کوه‌های زاگرس، وجود خواهد داشت.

به یاد البرز زارعی که جانش را فدای طبیعت کرد.

بودجه اختصاص یافته به نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی بعنوان کمک‌های بلاعوض در پنج سال اخیر (هزار میلیاد ریال)

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار