این کُنشگر میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: اگر چه هر از چند گاهی مدیران و مسوولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز، در واکنش به این اعتراضات پاسخ های امیدوارکننده ای می دهند اما وضعیت همانگونه است و تغییری نمی کند.
آریا بیان کرد: با پیگیری ها و آگاهی رسانی های من در خبرگزاری ها و روزنامه ها در سال های گذشته، مدیران ارشد میراث فرهنگی، پیمان همکاری و پیشگیری از این خاک سپاری ها را دادند.
و حتی جانشین (معاون) میراث فرهنگی کشور برای بازدید میدانی از تهران به فیروز آباد آمد و در زمستان سال 92 به خبرگزاریها گفتند، که دیگر اجازه خاک سپاری نداده و با مدیران شهری و استانی در نشست های گوناگون به تفاهم رسیده ایم و از مردم نیز دل جویی کرده و زمینی جایگزین با کمک دیگر نهادها و اُرگان های مرتبط به آنان برای خاک سپاری مردگانشان خواهیم داد. اما با همۀ این سخنان، در تازه ترین بازدید میدانی ما، باز هم بینندۀ خاک سپاری مردگان هستیم!
پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران گفت: با
وجود این مشکلات و پس از بازدید بازرسان یونسکو، ثبت جهانی آن،
هرگز روی نمیدهد. همچنین کارشناسان و باستان شناسان معتقدند که اطراف این کاخ
هنوز کاوش های باستان شناسی انجام نگرفته و با این کار لایه های باستان
شناسانۀ آن نیز آسیب خواهد دید.از سویی
دیگر، اگر از دیدگاه بهداشتی با ژرف نگری به این موضوع بنگریم، همه چیز برای ما
آشکار خواهد شد.
آریا اظهار کرد: نکته قابل تامل دیگر پاسخ گو نبودن مدیران سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.
این کنشگر میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه گفت: اطراف این یادمان ملی را زمین های کشاورزی و خانه های مردم فرا گرفته است و سازمان میراث فرهنگی با همکاری دیگر نهادها مانند فرمانداری، استانداری، شهرداری و ... باید این زمین ها و خانه ها را خریداری کرده و پیرامون آن را آزادسازی کنند و زمینی هم برای خاک سپاری مردگان مردم روستا به آنان بدهند تا مردم قانع شوند».
کاخ اردشیر بابکان زخم هایش روز به روز بیشتر و کهنه تر میشود، کاش زودتر چارهای برای درمانش بیابیم.
این یادمان ملی که جلوه هنر و شاهکار معماری ایرانی است در 100 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.
کاخ اردشیر بابکان در تاریخ 15 دی ماه 1310ه.ش با شمارۀ 89 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
سیاوش آریا ادامه داد: شهر تاریخی بیشاپور یکی از سرآمدترین شهرهای ساسانی ایران است و اکنون گُل سنگ ها به جان کاخ های آن افتاده که با رشد و گسترش روز افزون آن، ترک و شکاف ها بیشتر میشوند.
وی بیان کرد: بیشاپور تنها شهر ساسانی ایران است که سند نام شهر و ساخت آن را بر روی دو ستون نوشته و تراشیده اند که با نام ستون های یادبود نام گذاری شده است. ترک و شکاف هایی که در گذشته بر روی این ستون و نوشته ها بوده، گسترش یافته و با سرد شدن هوا در فصل زمستان و دگرگونی های دما تهدیدی جدی برای آن ها محسوب میشود.
این کارشناسمیراث فرهنگی و گردشگری افزود: از سویی دیگر سازههای گچی سنگی تالار تشریفات که تنها نماد گردونۀ مهر یا همان چهارپیل یا چلیپا (صلیب) بر روی آن کنده کاری شده، بسیار آسیب دیده و در حال از میان رفتن است.
آریا بیان کرد: در تنگ چوگان نیز که ۶ سنگ نگارۀ بسیار زیبا از روزگار ساسانی بر جای مانده است، گُل سنگها وضعیت ناگواری را برای نقش برجستهها بوجود آوردهاند.
وی ادامه داد: رسیدگی نکردن به این یادگارهای ارزشمند، باعث شده که پرندگان بر روی این نگارکندها لانه ساخته و جا خوش کنند! همچنین ماهها است که به انگیزۀ مرمت، داربستهای فلزی را بر روی نگارکند شاهپور ساسانی برافراشته و رها کردهاند که با گذشت زمان، داربستها به این اثر تاریخی آسیب خواهد رساند.
پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران افزود: سَترون سازی ریشه گیاهان برای پیشگیری از رشد دوباره، بدین صورت که بودن گیاهان خودرو در آثار تاریخی با نفوذ عمقی به درون سنگها، ترکها و سوراخهایی را بوجود میآورند که این سوراخها باید با مواد مقاوم و پایدار که باعث انقباض و انبساط میشود پر شود.
آریا اظهار کرد: برخی کارشناسان میگویند: گلسنگها کم کم و به تدریج ایجاد می شوند و تمام آثار تاریخی باید هر روز رسیدگی، مرمت و سترون سازی شوند اما گسترش شهرنشینی و ساخت کارخانه آلایندهها و مواد شیمیایی رشد گلسنگها و پوسیدگی آثار تاریخی را بیشتر میکند و بنابراین نیاز به پایش دارند.
کارشناسمیراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: لانه پرندگان بر آثار تاریخی شاید اکنون برای برخی جالب و زیبا به نظر برسد ولی همین لانهها، سنگ نگارهها و آثار را تهدید میکند چرا که فضولات پرندگان کم کم در سنگ تبدیل به خوره میشود و ویرانیهایی در آینده به بار میآورد.
آریا افزود: کارشناسان معتقدند،زدن داربست برای مرمت در مدت زمان طولانی موجب آسیب جدی به آثار تاریخی میشود. این مساله در روزهای بارندگی موجب ترکیب زِنگار لولههای داربست با آب باران به مایع خوره سنگ دگرگون شده و آسیبهای جدی را در بر دارد. همچنین اتصال داربستها به بدنه و سطح نگارهها خود ساییدگی را بوجود میآورد.
اما گلسنگ از خطراتی است که نه تنها یادمان تاریخی بیشاپور که بسیاری از آثار تاریخی دیگر از جمله عظیمترین بنای سنگی جهان تخت جمشید را مورد حمله قرار داده است و باید اقدامی جدی برای مقابله با آن صورت گیرد.
شهر تاریخی بیشاپور به سال ۲۶۶ میلادی به دستور شاپور اول پادشاه ساسانی ساخته شده است.
کاخ ساسانی سروستان